نامه ایران به شورای امنیت درمورد اظهارات ترامپ علیه کشورمان_تاشکن
[ad_1]
به گزارش تاشکن
امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران به شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل متحد در خصوص اظهارات دانلد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا اظهار کرد: پیرو دستور دولت متبوعم، مکاتبه حاضر جهت جلب دقت شورای امنیت سازمان ملل متحد به اظهارات عمیقاً دلواپسکننده و غیرمسئولانه رئیسجمهور ایالات متحده ارسال میگردد.
ایروانی در این نامه قسمت هایی از اظهارات خصمانه ترامپ علیه ایران را یاداور شده است: وی بهطور علنی، جمهوری اسلامی ایران را به منفعت گیری از زور تهدید کرده است. بر پایه گزارش نیویورک پست، رئیسجمهور آمریکا اظهار داشته است: «ترجیح میدهم که با ایران بر سر مسائل غیرهستهای به توافقی دست یابم، تا این که آن را بمباران کنم. آنها نمیخواهند بمیرند؛ هیچکس نمیخواهد بمیرد.» علاوه بر این، وی در مصاحبهای با فاکس نیوز در روز دوشنبه، ۱۰ فوریه ۲۰۲۵، بار دیگر همان لحن جنگطلبانه را تکرار کرده و اظهار کرده است: «ترجیح میدهم بدون بمباران ِآنها به توافق دست اشکار کنم.» وی سپس افزود: «دو راه برای جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هستهای وجود دارد: بمباران یا تکه کاغذی امضاشده.»
نماینده کشورمان در سازمان ملل در نیویورک در ادامه گفت: این اظهارات بیپروا و تحریکآمیز نقض آشکار حقوق بینالملل و منشور سازمان ملل متحد، علیالخصوص ماده ۲ (۴) است که تهدید یا منفعت گیری از زور علیه دولتهای جدا گانه را به صراحت ممنوع کرده است. این چنین عمل تحریکآمیزی نیز از طریق سیاست موسوم به «سختی حداکثری» که در «یادداشت ریاستجمهوری امنیت ملی» مورخ ۴ فوریه ۲۰۲۵ به تفصیل آمده است، تشدید شده و ابعاد گستردهتری اشکار کرده است. سیاست مزبور شامل اعمال تحریمهای یکجانبه و غیرقانونی و تشدید خصومت علیه ایران بوده و آشکارا اصول بنیادین و هنجارهای حقوق بینالملل را نقض میکند.وی او گفت: جمهوری اسلامی ایران قاطعانه این تهدید بیپروا را رد و محکوم میکند. شورای امنیت سازمان ملل متحد نباید در برابر این چنین لفاظی آشکاری در خصوص تهدید به منفعت گیری از زور، سکوت اختیار کند. عادیسازی تهدید به دعوا نظامی یک سابقه خطرناک تشکیل خواهد کرد که باید بهطور قاطع محکوم شود. جمهوری اسلامی ایران هشدار میدهد که هرگونه عمل تجاوزکارانه، پیامدهای شدیدی خواهد داشت که همه مسئولیت آن برعهده ایالات متحده خواهد می بود. ایران، بهگفتن عضوی مسئول در سازمان ملل متحد که متعهد به نگه داری صلح، امنیت و همکاری بینالمللی است، قاطعانه از حاکمیت، تمامیت ارضی و منافع ملی خود در برابر هرگونه عمل خصمانه دفاع خواهد کرد.
در آخر این نامه آمده است: جهت امتنان خواهد می بود چنانچه مکاتبه حاضر بهگفتن سند شورای امنیت ثبت و توزیع گردد.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
[ad_2]
منبع