تست و بازدید اکستریم TXL، تصویری نیمهلوکس از یک کراساوور مونتاژی_تاشکن
[ad_1]
به گزارش تاشکن
خودروهای برند لوکس مدیرانماشین، اکستریم، یکی بعد از فرد دیگر از راه میرسند. این شرکت مدتی پیش قیمت اکستریم VX را بهگفتن اولین محصول لوکس خود خبرداد. اکنون نیز نوبت اکستریم TXL رسیده تا روانه بازار شود. ما نیز در دیجیاتو اکستریم TXL را تست و بازدید کردهایم؛ خودرویی که در روزهای آینده قیمت آن اشکار خواهد شد تا داخل بازار شود.
نگاه اولیه
خودرویی که با نام اکستریم TXL به بازار ما آمده است، محصولی از زیرشاخه لوکس چری، اکسید، است که با نام اکسید TXL شناخته میشود. اکسید TXL نیز در واقع نسخه بلندتری از اکسید TX استاندارد است. سخن L در نام این ماشین نشانه عبارت لانگ یا بلند است.
تشکیل اکسید TX از سال ۲۰۱۸ اغاز شده است؛ وقتی که نسل نخست چری تیگو ۸ معارفه شد. این ماشین شباهتهای تعداد بسیاری با نسل اول چری تیگو ۸ دارد که بهعلت حضورنداشتن این ماشین در ایران، نمیتوان آنها را بهراحتی نقل کرد. کراساوور TXL در سال ۲۰۲۱ مورد فیسلیفت قرار گرفت و مشخصههای زبان طراحی تازه اکسید به آن افزوده شد. این ماشین در قالب دو نسخه پنجنفره (اکسید TX) و هفتنفره (اکسید TXL) به بازار اراعه شده است که نسخههای اراعهشده در بازار ایران، هفتنفره یا TXL می باشند.
بازدید طراحی اکستریم TXL
اکستریم TXL، اکستریم VX و تیگو ۸ پرومکس بر پایه پلتفرم واحدی گسترش یافتهاند اما در جزئیات تفاوتهایی بین این ۳ ماشین وجود دارد. برای مثال، سقف اکستریم TXL فرم کوپه دارد و تا حدودی کراساوور اسپرت محسوب میشود، درحالیکه اکستریم VX و تیگو ۸ پرومکس کراساوورهایی خانوادگی می باشند.
در نمای جلوی اکستریم TXL، جلوپنجرهای بزرگ شامل خطوط افقی کرومی را خواهید دید. در دو طرف این خطوط، فرورفتگیهایی وجود دارد که درون آنها چراغهای روشنایی تعبیه شدهاند. بااینحال چراغهای روشنایی در روز، همانند لاماری ایما، باریک و کشیده نیستند؛ ازاینرو در نگاه اول نمیتوان فهمید شد که کدام چراغها نقش لامپهای روشنایی مهم را ایفا میکنند!
نمای جانبی ماشین را میتوان حاصل کشیدهتر شدن تیگو ۷ نسل اول دانست. در واقع با کراساووری کوپه و متوسط مواجهیم که بدنهای کشیدهتر از کراساوورهای کوچک دارد. نصب رینگهای ۲۰ اینچی آلیاژی روی این ماشین نیز جهت شده است حس اسپرت ماشین تحکیم شود. همانند نمای جانبی، در نمای عقب اکستریم TXL نیز فکر متغیری از خانواده تیگو ۷ را میبینیم. بااینحال طراحان چری اکنون به سراغ تیگو ۷ پرو رفتهاند و نسخه لوکس این نما را در قسمت عقب اکستریم TXL بازسازی کردهاند.
کابین اکستریم TXL نیز از الگوهای طراحی دیگر خودروهای چری منفعت گیری میکند. این کابین حد وسطی بین تیگو ۸ پرومکس و اکستریم VX دارد؛ به این علت از حالت معمولی بالاتر است اما بهاندازه کابین اکستریم VX لوکس نیست. این ماشین با فاصله محوری ۲.۸ متر، گزینهای ایدهآل برای منفعت گیری خانوادهها محسوب میشود.
مشخصات فنی
اکستریم TXL از نظر مشخصات فنی، با برادر بزرگتر و گرانترش، اکستریم VX، شباهتهایی دارد. زیر کاپوت این ماشین پیشرانه دولیتری چهارسیلندر توربوشارژر با ۲۶۰ اسببخار قوت و ۴۰۰ نیوتنمتر گشتاور قرار گرفته است. گیربکس هشتسرعته اتوماتیک نیز ماموریت انتقال قوت به چرخها را در این ماشین برعهده دارد. سیستم انتقال قوت در اکستریم TXL بهصورت همه چرخ محرک یا AWD کار میکند؛ به این علت سیستم هوشمند مدیریت دیفرانسیلها تصمیم میگیرد چه مقدار نیرو در هر لحظه به محور عقب یا جلو منتقل شود.
مصرف سوخت ترکیبی اکستریم TXL بهصورت رسمی ۷.۴ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر اظهار شده است. شتاب صفرتاصد رسمی این ماشین نیز ۷.۷ ثانیه است که در دنیای واقعی، تحول خواهد کرد. پیشرانه اکستریم TXL همان موتوری است که هماکنون روی فونیکس تیگو ۸ پرومکس و آریزو ۸ نصب شده است. این موتور از استاندارد عدمآلایندگی یورو ۶ پیروی میکند و به سوخت باکیفیت نیاز دارد، آن هم در شرایطی که اراعه بنزین سوپر در ایران بهشدت محدود شده است.

سیستم تعلیق اکستریم TXL در جلو از نوع مکفرسون و در عقب از نوع مولتیلینک است. ترمزها نیز در ۴ چرخ از نوع دیسکی می باشند. فرمان برقی نیز هدایت ماشین را برای راننده زیاد آسان خواهد کرد. حداکثر شدت ممکن این ماشین ۲۰۰ کیلومتربرساعت اظهار شده است.
توانایی رانندگی با اکستریم TXL
با ورود به کابین اکستریم TXL، در فضایی راحت قرار میگیرید. صندلیها بهخوبی بدن شما را احاطه میکنند و دید راننده نیز به اطراف مناسب است. حتی درصورت مناسب نبودن دید، اکستریم TXL آنقدر رادارهای گوناگون دارد که برای پوشش نقاط کور کمکتان خواهد کرد. صندلیهای ماشین در ردیف جلو تجهیزبه ماساژور، گرمکن و سردکن می باشند؛ به این علت در ۴ فصل رانندگی مطبوعی را با این ماشین توانایی خواهید کرد.
یکی از مشکلات خودروهای چینی تازه و لوکس تجمیع همه آپشنها در مجموعه کلاسترهای ماشین است. این کار علتمیشود زمان حرکت با ماشین نتوانید برخی آپشنهای ماشین را فعال یا غیرفعال کنید. برای دسترسی به این منوها، باید ماشین را در گوشهای متوقف کنید سپس آپشن موردنظر خود را فعال یا غیرفعال کنید.

اکستریم TXL به پدل شیفترهای معاوضه دنده تجهیزاست اما این شیفترها قابلیت تیپترونیک ندارند. با فشاردادن یکی از شیفترها، دنده تا ۱۵ ثانیه نگه داشته میشود و بعدازآن به حالت اتوماتیک بازمیگردد. حذف قابلیت تیپترونیک از خودروهای وارداتی و مونتاژی بهعلت سختگیری نابجای سازمان استاندارد مبنی بر نصب سیستم GSI یا راهنمای معاوضه دنده اتفاق افتاده است.
گیربکس اکستریم TXL با اکستریم VX متفاوت است
چری در نسل تازه خودروهایش و محصولات اکسید، از گیربکسهای هشتسرعته اتوماتیک ساخت چین منفعت گیری میکند. این گیربکسها در کارخانهای که تحت تملک چری قرار دارد، ساخته خواهد شد. جعبهدنده نصبشده روی اکستریم TXL نیز از نوع هشتسرعته اتوماتیک ساخت چری است. از نظر دیگر، ماشین گرانتر اکستریم VX به گیربکس هشتسرعته آیسین تجهیزاست. تفاوت این دو گیربکس را زمان بازدید طویل مدت ماشین میتوانید فهمید شوید. گیربکس اکستریم TXL بعد از مدتی بهشدت داغ میکند و بهاندازه ابتدای فعالیت خود، چابک و سریع نیست.
سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش اکستریم TXL کارکرد مساعد دارد و علتمیشود این ماشین در تست اسلالوم و تست موس موفق باشد. این چنین قابلیت مشاهده نمودار انتقال گشتاور به دیفرانسیلهای جلو و عقب برای راننده فراهم شده است.
نیاز به مکمل و بنزین سوپر حس میشود
همان گونه که در قسمت مشخصات فنی اشاره کردیم، پیشرانه اکستریم TXL از استاندارد عدمآلایندگی یورو ۶ پیروی میکند و به سوخت باکیفیت نیاز دارد. باک خودروهای تست با بنزین معمولی پر شده می بود و همین قضیه علتشد این خودروها صدای ناک تشکیل کنند؛ به این علت اگر تصمیم خرید اکستریم TXL یا اکستریم VX را دارید، از همین الان به فکر تهیه بنزین سوپر یا مکمل های سوخت باشید.
شتاب ماشین در شرایط پیست آزادی با هوای گرم و بنزین معمولی نزدیک به ۱۱.۵ ثانیه ثبت شد. مسئله دلنشین این که همین ماشین چند ماه پیش و در پیست آیلند با هوایی خنکتر، شتاب زیاد بهتری ثبت کرده می بود؛ به این علت گرمای هوا و سوخت مصرفی، تأثیر قابلتوجهی بر راندمان پیشرانه در شرایط واقعی خواهد داشت.

درنهایت باید به قابلیت اتوپارک اکستریم TXL اشاره کنیم. این قابلیت بهخوبی کار میکند و با منفعت گیری از آن میتوانید ماشین را در محل اشکارشده پارک کنید یا از جایگاه پارک خارج کنید. باتوجهبه ابعاد و اندازه ماشین، این قابلیت زمان رانندگی در خیابانهای شهرهای شلوغ کارآمد خواهد می بود.
امکانات و آپشنها
اکستریم TXL در قیاس با اکستریم VX کوچکتر و ارزانتر است، به همین ترتیب، تجهیزات رفاهی کمتری در قیاس با مدل VX اراعه میدهد. یقیناً اکستریم TXL هم چنان به دستیارهای رانندگی خودران سطح ۲.۵ تجهیزاست که راندن ماشین را در اتوبانها آسان میکنند. برخی آپشنهای اکستریم TXL به شرح زیر می باشند:
۶ کیسه هوای ۱۰ نقطهای، سیستمهای کنترل پایداری، کنترل کشش، اغاز حرکت در سربالایی، کنترل شدت در سراشیبی، سنسور پارک جلو، سنسور پارک عقب، سنسور نور، سنسور باران، سیستم پایش باد لاستیکها (TPMS)، تهویه اتوماتیک دوگانه، سیستم ورود و استارت بدون کلید، صندلیهای برقی جلو به همراه گرمکن و سردکن، کول باکس، در برقی صندوق عقب، سانروف و سیستم صوتی سونی با ۸ عدد بلندگو و نمایشگر لمسی.

قیمت و رقبای اکستریم TXL
اکنون، نیمه مرداد ۱۴۰۳، مدیرانماشین تا این مدت قیمت اکستریم TXL را اظهار نکرده است. بااینحال میتوان گمان زد که این ماشین با قیمت تقریبی ۳.۱ میلیارد تومان به بازار اراعه شود. این قیمت نزدیک به ۸۰۰ میلیون تومان ارزانتر از اکستریم VX است. این چنین اکستریم TXL نزدیک به ۳۰۰ میلیون تومان از تیگو ۸ پرومکس گرانتر است. باتوجهبه اختلاف قیمت نهچندان زیاد اکستریم TXL و تیگو ۸ پرومکس؛ امکان پذیر تعداد بسیاری از مشتریان تصمیم بگیرند بهجای تیگو ۸ پرومکس، اکستریم TXL را بخرند.

از نظر دیگر، اکستریم TXL با کراساوورهای وارداتی نیز رقابت میکند. خرید این ماشین در شرایط جاری برای مشتریان منطقیتر است. اکستریم TXL در قیاس با کراساوورهای وارداتی همقیمت خود ابعادی بزرگتر، امکاناتی زیاد تر و مشخصات فنی نیرومندتری دارد. علاوهبرآن اکستریم TXL خودرویی مونتاژی محسوب میشود؛ به این علت حداقل مدتی روال اراعه و تشکیل آن ادامه خواهد داشت.
دسته بندی مطالب
[ad_2]