خوش آمدید

پنجره اکوسیستم استارتاپی در حال بسته شدن است

پنجره اکوسیستم استارتاپی در حال بسته شدن است_تاشکن


به گزارش تاشکن

«حمید محمدی»، هم‌بنیان‌گذار «دیجی‌کالا»‌ نسبت به حالت اکوسیستم استارتاپی سرزمین هشدار داد و او گفت: پنجره اکوسیستم در حال بسته شدن است.

به گزارش دیجیاتو، محمدی امروز در پنلی با گفتن «هنگامی نوآوری امیدآفرین می‌شود» که در نخستین روز از سیزدهمین دوره نمایشگاه «اینوتکس» برگزار شد، از حالت اقتصاد دیجیتال سرزمین ابراز نگرانی کرد و او گفت: «با وجود این که همیشه در این اکوسیستم به ما می‌گویند خوش‌بین هستید می‌خواهم هشداری بدهم. استارتاپ‌ها و اقتصاد دیجیتال یکی از معدود زمان‌های سرزمین برای خروج از مشکلاتها می باشند، اما حقیقت این است با اتفاقات چند سال تازه، این پنجره تقریبا در حال بسته شدن است.»

او در ادامه گفت: «پنجره فرصتی از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ باز شد اما به خوبی از آن منفعت گیری نکردیم و حتی برخی‌ زمان‌ها تیشه به ریشه آن زدیم. اکنون فقط لای پنجره باز است. امیدوارم عقل به سر افرادی بازگردد که با تصمیمات نابخردانه علتبسته شدن این پنجره خواهد شد.»

نوآوری باید با شرایط، سازگار باشد

محمدی این چنین در این پنل او گفت: «دعوا سر نوشته نوآور همیشه بوده و با بزرگ شدن استارتاپ‌ها نیز زیاد تر هم شده است. فارغ از این که حق با چه فردی است باید بپرسیم از نوآوری چه‌ انتظاری ‌داریم؟ زیاد تر از همه چیز، مهم پتانسیل آن اتفاق نوآورانه در مقدار اثرگذاری و تحول و بهبود، با حداکثر امکان و با کمترین هزینه و زمان است. اگر با این تعریف به اتفاق نوآوری نگاه کنیم می‌‌شود به زیاد از کسب‌وکارها‌ و حتی اتفاق‌های دیگر واژه نوآور را اطلاق کرد. با این تعریف کسب‌وکارهای حوزه اقتصاد دیجیتال یکی از نوآورترین قسمت‌های اقتصاد بوده‌اند.»

ادامه مطلب
باشگاه پرسپولیس با استعفای یحیی گل‌محمدی مخالفت کرد
آخرین مطالب

محمدی در رابطه سازگانی نوآوری با عرصه اجرای آن گفت: «حتی زیاد از زمان‌های یونیک هم در سرزمین بوده که جای فرد دیگر وجود نداشته و کسب‌کار ما با آن سازوگار شده است. برای مثال اگر امروز دیجی‌کالا می‌تواند هزینه ارسال رایگان در دیجی‌پلاس و هزینه ۳۰ تا ۴۰ هزار تومانی را بدهد، این مساله برای بازار اروپا و آمریکا ناممکن است. به علت هزینه نیروی انسانی بالا و ارزانی ناوگان یا قیمت سوخت ارزان ما می‌توانیم این‌ کار را انجام دهیم. در کنارش نیز محدودیت‌هایی نیز هست که باید برای آن‌ها راه حل اراعه کنیم.»

ادامه مطلب
فدراسیون فوتبال نژادپرستانه پیشکسوت باشگاه اسپورتینگ علیه طارمی را محکوم کرد

او این چنین فرمود: «با اهمیت ترین مساله، راه حلهای انجام کاری است که بیشترین مقدار سازگاری با شرایط را داشته باشد.»

مدیرعامل گلرنگ سیستم: از استارتاپ‌ها یاد می‌گیریم

«علیرضا کیان‌پور»، مدیرعامل «گلرنگ سیستم» نیز در این پنل او گفت: «اصولاً فضای نوآوری کژتابی دارد. هنگامی به جوان‌ها می‌گوییم نوآوری ذهن‌شان سراغ مسائل disruptive می‌رود. ما در گلرنگ به جستوجو نوآوری‌های بهبوددهنده هستیم. هنگامی در سرزمین این کار انجام می‌شود انگار فردی نمی‌بیند و در بازار جستوجو اتفاقات پر سر و صدا می باشند. ما در گلرنگ باور به آهستگی و پیوستگی داریم.»

او در ادامه او گفت: «در حوزه نوآوری دو تیپ داریم: نوآوری باز. همه چیز را همه کس دانند بعد باید به سراغ‌شان برویم یقیناً در شرکت، مطمعن به نفس ملزوم را داریم اما می‌دانیم زیاد‌ها برخی چیزها را بهتر بلدند. قسمت مهم‌تر، نوآوری شرکتی گلرنگ است. هر زمان می‌گوییم نوآوری ذهنمان سمت مسائل دیجیتال می‌رود اما این، همه نوآوری نیست. برای مثال در هلدینگ دارویی گلرنگ، داروهای آهسته‌روش را آوردیم. این نوآوری اگر چه به طور اختصاصی برای گلرنگ نیست اما گلرنگ آن را انجام داده است و سر و صدا ندارد. نوآوری بخشی از گروه صنعتی گلرنگ است، اگر نبوده است تا این حد بزرگ نمی‌شد.»

ادامه مطلب
«ببین و بخر!»؛ تازه ترین توانایی خرید آنلاین از دیجی‌کالا

کیان‌پور این چنین در قسمت فرد دیگر از این پنل او گفت: «در فضای مجازی گفتن می‌شود گلرنگ با تفرعن به اکوسیستم استارتاپی آمده اما اینطور نیست. ما زیاد چیزها را بلد نیستیم و باید از استارتاپ‌ها یاد بگیریم.»

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

او در رابطه امید در اکوسیستم نیز او گفت: «ما که «پیروزی‌فروش» نیستیم ولی حقیقت این است که امید وجود دارد. یقیناً باید امید را از خوشحالی جدا کنیم. در سرزمین فرایندهای نوآوری وجود دارد اما نخبگان می‌روال. به نظر می‌رسد مسیر مهاجرت معکوس یا بهتر است بگوییم انتقال تکنولوژی معکوس به سرزمین امکان پذیر است. احتمالا جاهایی همانند اینوتکس بتواند این کار را کند.»

ادامه مطلب
آینده سرویس پریمیوم دیجی‌کالا چگونه خواهد بود؟

مدیرعامل گلرنگ سیستم در عکس العمل به سخن بگویید‌های حمید محمدی در رابطه بسته شدن پنجره اکوسیستم نیز او گفت: «این پنجره تا این مدت چهار سال دیگر از لحاظ نیروی انسانی باز است. این قضیه هم امیدبخش و هم دلهره‌آور است چون چهار پنج سال زمان بسیاری نیست‌.»

روایت اسنپ از ناکامی‌ها

«محمد خلج»، مدیرعامل «اسنپ» ناکامی و توانایی کردن را ذات استارتاپ‌ها دانست و او گفت: «ذات کسب‌وکارهای این حوزه این است که مسیرهای نرفته را می‌روال. بعضی اوقات ممکن یک ناکامی کوچک انتهای داستان باشد و بعضی اوقات خیر. در مجموعه ما این ناکامی‌ها اتفاق افتاده است.»

خلج در رابطه چند محصول ناکامی‌خورده این شرکت او گفت: «ما چند سال پیش «اسنپ‌کیو» را راه‌اندازی کردیم که در آن به طور پرواکتیو، مسابقه آنلاین برگزار می‌شد. اما با ورود قسمت دولتی به این نوشته در سایز رسانه ملی عملا توجیهی نداشت و ادامه ندادیم. آن اغاز مجموعه‌ای به نام «اسکانو» داشتیم که در حوزه اجاره و خرید و فروش مسکن فعالیت می‌کرد اما موفق نبوده است.»

ادامه مطلب
آیپد پرو 2024 به گمان زیادً از شارژ مگ‌سیف حمایتخواهد کرد

مدیرعامل اسنپ، حذف گزینه «عجله دارم» را نیز یکی از مصادیق ناکامی دانست و گفت: «اخیرا دیدیم کاربران مسافر از گزینه توقف در مسیر منفعت گیری می‌کنند اما عملا در مسیر، توقفی انجام نمی‌شود. بر پایه بازخورد کاربران، گزینه عجله دارم را اضافه کردیم که یقیناً زیاد علتدرستی داشت ولی به هر دلیلی متوقف شد. این هم یک ناکامی است چون به هر علت فعالیتش متوقف شده است. ولی از همه پروژه‌های این‌چنینی یاد گرفته‌ایم.»

دسته بندی مطالب

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی



منبع