خوش آمدید

تلویزیون , ماه رمضان , صدا و سیما , شبکه سه سیما , محفل ,

«محفل»؛ دقت به توانایی های خیره کننده با تلنگری به مسئولین!_تاشکن


به گزارش تاشکن

به گزارش خبرنگار فرهنگی ، «محفل» تازه فقط دکور خاص و میهمانان بین‌المللی از سراسر جهان ندارد بلکه به قسمت سوژه‌های دلنشین دقت بیشتری کرده است. یعنی در واقع اگر فصل اول را فصل خلاقانه و نوآورانه در عرصه ساخت فرم و نوعِ مسابقه و رقابت قرآنی بدانیم که زیاد اتفاق انگیزشی برای جامعه تشکیل کرد، فصل دوم محفل را فصل دقت به سوژه‌های بدیع می‌دانیم.

«محفل» مجدد با رسالت بوذری در مقام مجری و میزبانی حامد شاکرنژاد، احمد ابوالقاسمی، حجت الاسلام قاسمیان، حسنین الحلو از عراق، رضوان درویش از سوریه روانه آنتن شد اما این تکرارِ وجود هم جهت نشد برنامه به سمت کلیشه‌ برود بلکه هم میزبانان و هم مجری، وجود متنوع‌تر و حتی به مراتب پخته‌تری را نسبت به فصل نخست داشتند. 

حتماً ضعف‌ها و نقاط خلأیی در این فصل هم وجود دارد که نخبگان حوزه قرآنی سرزمین در نشست‌هایی با عوامل این برنامه به آن خواهند پرداخت. اما مسئله‌ای که می‌توان درمورد‌اش سخن بگویید کرد و آن را نزدیک در عرصه برنامه‌سازی تلویزیونی هم گفت دقت این برنامه به سوژه‌های خاص و بکر و در برخی اوقات «متحیرکننده» است. به طور مثال شبی که پسر مبتلا به اوتیسم به برنامه آمد؛ فردی که سوالات عادی و ساده را نمی‌تواند جواب دهد، میزبانان برنامه محفل را حیرت‌زده کرد.

ادامه مطلب
نابینایان پایتخت تور گردشگری می روند 

یا شب فرد دیگر که دختری نابینا با ۴ معلولیت به برنامه آمد و پدرش خبرداد او حافظ قرآن است. حجت‌الاسلام ابوالقاسمی و بقیه میزبانان از این که او حتی اعداد و رقم های را هم نمی‌توانست بشمرد شگفت‌زده بودند و از او سؤالاتی کردند که بغض همه وجود میزبانان و حاضرین در سالن برنامه «محفل» فراگرفت. 

وجود این استعدادها دو اتفاق را به همراه دارد؛ اول این که تلنگری برای مسئولین است که چرا برای این توانایی های قرآنی و دینی برنامه‌ای ندارند؟ یا چرا این استعدادها در جامعه دیده نمی‌شوند؟ استعدادهایی که احتمالا در وهله اول مخاطب هم همچون میزبانان برنامه متحیّر شود آیا حقیقت دارد شخصی که نمی‌تواند عددی را بشمرد و یا فهمیدن و تشخیص درستی داشته باشد؟ اما روی آنتن همه‌چیز اشکار شد. 

ادامه مطلب
امروز در فضا: پرتاب اولین موشک آریان

با محمدحسین محمدزاده از مدیران قدیمی شبکه قرآن و معارف سیما که امروز رئیس قسمت رسانه نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم است و عضویت شورای گسترش فرهنگ قرآنی سرزمین را برعهده دارد درمورد «محفل» و این اتفاقات دلنشین و دلنشین و در عین حال قابل تأمل لحظاتی به او مباحثه نشستیم.

محمدزاده از تماشای تکه‌هایی او گفت که خودش، خانواده و جامعه قرآنی را تحت تأثیر قرار داد. شبی که پسر اوتیسمی و شبی دیگر که دختری نابینا با ۴ معلولیت در صحنه «محفل» حاضر شدند. او در این باره به خبرنگار تسنیم او گفت: این شب‌ها را با خانواده تماشا کردم؛ شب‌هایی که واقعاً حجتی شدند برای افرادی که ذهن خودشان را بابتِ نگه داری قرآن کریم ناتوان می‌بینند. از طرفی انگیزه‌ای باشد برای این که قرآن نگه داری کنند و برای نگه داری کردن قرآن زمان بگذارند.

این‌ها از این نظر حجت‌اند که آن‌قدر قرآن کریم کلمات نورانی دربردارد که حتی موقعی انگارً شخص یا اشخاصی جسم و مکانیزم طبیعی بدن‌شان از حالت طبیعی خارج شده باز می‌توانند این الفاظ نورانی را فهمیدن کنند و این برای ویژگی‌های کلمات نورانی قرآن کریم است که نباید نوجوانان و جوانان ما را دلواپس کند که این کلمات (قرآن کریم) می‌تواند در ذهن آنها نقش ببندد یا خیر. 

ادامه مطلب
فصل های بعدی «برمودا» ساخته می شود_تاشکن

.

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

او گفت: استعدادهایی همانند پسر اوتیسمی و دختر نابینا از جهت دیگر هم مطلب دارد برای افرادی که در این عرصه مسئولیت دارند. در واقع این قشر از افراد را کاملاً ناتوان نبینند و زحماتی که پدران و مادران متحمل خواهد شد برای این که فرزندان‌شان به این سطح از فهمیدن محفوظات قرآنی برسند و آنها را در این راه پشتیبانی کنند. به این علت «محفل» نشان داد که این راه بن‌بست نیست و با پشتیبانی‌های مراجع ذیربط از افرادی که ناتوانی و محدودیت‌های جسمی، حرکتی و ذهنی دارند زیاد از مشکلات خانواده‌هایی که زیر بار پرورش و پرورش این عزیزان رفته‌اند باری از روی دوش‌شان کم می‌شود. 

ادامه مطلب
نگاهی به برنامه «به افق فلسطین»/ چرا آمد و راوی چیست؟

این مدیر قرآنی در سرزمین پافشاری کرد: مطلب این دو گرامی در برنامه «محفل» برای افرادی که خودشان شرایط طبیعی‌ای دارند و خودشان را در نگه داری قرآن ناتوان می‌بینند این مسئله است که این راه زیاد نورانی و پربرکت است و بدون هیچ نگرانی داخل این عرصه شوید و از طرفی هم برای مسئولین ذیربط این مطلب را دارد که روش پرورش و آموزش نگه داری این عزیزان را بن‌بست نبینید و اگر به حمایتآنها بپردازید در واقع باری از روی دوش خانواده‌هایشان برداشته‌اید. از طرفی انگیزه جامعه را برای فهمیدن و نگه داری و فهمیدن قرآن کریم بالاتر برده‌اید. 

.

محمدزاده این چنین درمورد برنامه «محفل» به تبلیغ جدّی هنر نگه داری و تلاوت و مفاهیم قرآن کریم اشاره کرد و او گفت: فرآیند کلی این برنامه تبلیغ جدّی هنر نگه داری، تلاوت و مفاهیم قرآن کریم است. این مسئله را می‌توان در چینش داورها و به تعهدی کارشناسان برنامه در هنر تلاوت، نگه داری و مفاهیم قرآن کریم به وضوح مشاهده کرد. همان سه محور تبلیغی قرآن کریم (هنر تلاوت، نگه داری و تدبر قرآن کریم) که مورد نظر مقام معظم رهبری است و در فرمایشات ابتدای ماه رمضان با جامعه قرآنی هم این مسئله را چندین دفعه اشاره فرموده‌اند. فکر می‌کنم برنامه تلویزیونی «محفل» این سه محور را خوب پیش می‌برد و سوژه‌هایی که مناسبت این سه محور است را نیز چه برنامه‌ریزی شده و چه حتی فی‌البداهه زیاد هنرمندانه در راستای این محورها پیش می‌برد. 

ادامه مطلب
تسریع در اجرای برنامه‌های آب و خاک بخش کشاورزی با همراهی سازمان برنامه و بودجه

وی خاطرنشان کرد: به نظرمن «محفل» توانسته در راستای حیطه انگیزشی و علاقه‌مندی، دانشی و اعتقادی برای مخاطب مقصد‌گیری درستی داشته باشد. چرا که اگر فردی انگیزه بسیاری در هنر تلاوت نداشته باشد سرسری از این دست برنامه‌ها می‌گذرد و به عمقِ آن توجهی نمی‌کند. الان خوشبختانه در او گفت و گو مفاهیم و تدبر قرآن کریم، انگیزه مخاطبان طوری بالاتر آمده که تعداد بسیاری از مخاطبان به سمت شرکت در جلسات مطالعه تفسیر و دوره‌های تدبر قرآن کریم سوق اشکار کرده‌اند. یقیناً ناگفته نماند که این دست برنامه‌ها کمبودها و کم‌کاری‌ها در این عرصه را هم به نحوی جبران کرده است. 

انتهای مطلب/

دسته بندی مطالب

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی



منبع