قاچاق یک‌میلیارد دلار پوشاک پلت‌فرم ترکیه‌ای در ایران

قاچاق یک‌میلیارد دلار پوشاک پلت‌فرم ترکیه‌ای در ایران_تاشکن


به گزارش تاشکن

مطابق با گزارش وزارت صمت، نزدیک به ۲.۵ میلیون نفر در صنعت پوشاک سرزمین، مشغول به کار می باشند، این در حالی است که اطلاعات حاضر، ظرفیت خالی بیشتر از ۴۰درصدی را در این صنعت مشخص می کند. از نظر دیگر مطابق با اظهارنظر برخی فعالان صنعت نساجی سرزمین، سهم صنایع داخلی این حوزه در بازار نزدیک به ۹میلیارددلاری ایران، تنها ۵.۵ میلیارد دلار است و با یک برنامه‌ریزی می‌توان علاوه بر رشد صنعت در این قسمت، عرصه صادرات کالاهای داخلی به بازارهای منطقه را نیز فراهم کرد، لیکن قاچاق سد راهی محکم برای احیای مجدد صنعت نساجی است.

مطابق با آمارهای رسمی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مقدار قاچاق پوشاک نزدیک به ۱.۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود، یقیناً پیش از تصویب قانون ممنوعیت اراعه پوشاک با برند محرز، اعداد اعلامی نزدیک به ۳.۲ میلیارد دلار می بود که با تصویب این قانون، آمار پوشاک قاچاق افت چشمگیری داشت، هرچند در زمان حاضر بیشتر از ۱۲۵ برند محرز پوشاک قاچاق در حال اراعه می باشند و اشکار نیست ۱.۵ میلیارد دلار اعلامی از سوی ستاد به فعالیت این برنده‌ها مرتبط است یا خیر.

از نظر دیگر مطابق با ادعای اتحادیه تشکیل و صادرات نساجی و پوشاک ایران، آمار قاچاق در این حوزه ۳.۵ میلیارد دلار است که نزدیک به ۲ میلیارد دلار با آمار اعلامی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تفاوت دارد و به‌جهت ربط مستقیم تشکیل با قاچاق، اعضای این انجمن، طی نامه‌های بسیاری گله های‌های خود را به مسئولین ابلاغ داشته‌اند.

ادامه مطلب
امیدواری به افت تخلفات با افزایش مبلغ جریمه‌های رانندگی_تاشکن

علاوه بر این اعضای این انجمن، در روزهای تازه با ارسال نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی مراتب اعتراض خود در خصوص عدم مقابله با اراعه و فروش کالای قاچاق را اظهار کردند. در بخشی از متن این نامه آمده است: «همان گونه که مستحضرید قاچاق پوشاک طی سال‌های قبل زیاد گسترش یافته و بازار تولیدکنندگان داخلی را به‌شدت محدود نموده است و باتوجه‌به ماهیت استوک و بعضی اوقات دست‌دوم آن علاوه بر فریب مصرف‌کنندگان سلامتی ایشان را نیز به مخاطره انداخته است.»

آنچه اشکار است، صدمه اراعه کالاهای قاچاق به تشکیل سرزمین غیرقابل‌کتمان است؛ لذا نهادهای تصمیم‌گیرنده باید در مختصر‌ترین زمان ممکن، عمل های ملزوم را مورد نظر قرار دهند تا این اتفاق زیرزمینی رفته‌رفته از اقتصاد سرزمین حذف شود.

ادامه مطلب
طغیان‌ چشمه آق سو دلیل افت فشار و کدورت آب در کلاله است

اما این حجم شگفت از پوشاک قاچاق از چه‌طریقی داخل سرزمین می‌شود؟

دراین‌خصوص باید گفت؛ وسعت نقاط مرزی سرزمین کنار مناطق آزاد متعدد، همه صنایع سرزمین را تحت‌الشعاع قرار داده است، یقیناً نباید کوله‌بری و ته‌لنجی را نادیده گرفت، اما پوشاک، کالای ممنوعه دسته ۴ محسوب می‌شود و واردات آن حتی از دو طریق کوله‌بری و ته‌لنجی نیز ممنوع است.

هرچند برخی از کوله‌بران و ملوانان در روبه رو دریافت هزینه، پوشاک را غیرقانونی به سرزمین داخل می‌کنند، اما درواقع برخی از افراد دارای ثروت و قوت، با پرداخت هزینه‌هایی این دو قشر را به‌سمت واردات کالای ممنوعه سوق خواهند داد و شگفت اینجاست که مسئولان سرزمین فکر می‌کنند کوله‌بری و کالای ته‌لنجی در اقتصاد سرزمین اثرگذار نیست.

اما گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بیانگر آن است که در سال قبل، ۷۰ تا ۱۰۰ هزار کوله‌بر بین یک تا ۳ میلیارد دلار کالا از استان‌های غربی و ۲۰ هزار ملوان نیز از طریق ته‌لنجی بین ۳ تا ۵ میلیارد دلار کالا را از استان‌های جنوبی به سرزمین داخل کرده‌اند، درواقع سهم ۱۳درصدی این دو قشر تأثیر بسزایی در اقتصاد سرزمین دارد و می‌تواند برای تحقق رشد تشکیل مشکل قابل‌توجهی تشکیل کند.

ادامه مطلب
دعوت وزارت ورزش و جوانان برای وجود در راهپیمایی روز قدس_تاشکن

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

بی‌تردید اگر دولت در سطح اراعه، به مقابله با اجناس قاچاق بپردازد، به‌جهت افزایش ریسک، روال ورود پوشاک قاچاق از هر طریقی، افت خواهد یافت، به‌عبارتی ناظر اراعه پوشاک قاچاق در مزون‌های لاکچری آپارتمانی شمال شهر تهران و ۱۲۵ برند خارجی محرز قاچاق نخواهیم می بود، امری که در هفته قبل بار دیگر در دستور کار برخورد وزارت صمت، فراجا و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار گرفته است.

در همین رابطه مجید افتخاری، عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکیل و صادرات نساجی و پوشاک ایران در یک او گفت‌وگوی رادیویی، ضمن اشاره به برخورد مستمر، مؤثر و مستقیم با اراعه پوشاک قاچاق، اظهار داشت: متأسفانه قاچاق کالا در قبل به‌صورت پنهانی شکل می‌گرفت؛ اما شرایط امروز، به‌طوری است که فعالان حوزه قاچاق، علنی و شفاف مشغول به فعالیت می باشند.

ادامه مطلب
شعبه اخذ رأی برای هنرمندان در تالار وحدت تهران

او گفت: در زمان حاضر قاچاقچیان به‌راحتی کالای خود را تبلیغ و برای مبادلات خود از شبکه بانکی منفعت گیری می‌کنند و همین نوشته جهت شده است مراکز فروش پوشاک تشکیل داخل، روزبه‌روز کوچک‌تر و محدودتر شوند.

عضو اتحادیه تشکیل و صادرات نساجی و پوشاک ایران در ادامه گفت: ما از نهادهای مسئول خواست‌های مکرری برای ازسرگیری برخوردها داشته‌ایم؛ اما نظارت‌ها همیشه مقطعی و مختصر‌زمان بوده است، به‌گفتن نمونه در بهمن‌ماه سال جاری، تنها دو هفته با اراعه‌کنندگان پوشاک قاچاق برخورد شد.

به‌حرف های افتخاری تفاوتی بین اجناس قاچاق و تقلبی وجود ندارد و باید با اراعه‌کنندگان این اجناس برخورد شود، او گفت: پوشاک در بازار شب عید باید رونق خوبی داشته باشد؛ اما هم‌اکنون بازار در رکود بی‌سابقه‌ای به‌سر می‌برد و پوشاک قاچاق و تقلبی قسمت عمده این بازار را شامل می‌شود.

پوشاک دست‌دوم بلای جان تولیدات داخلی!

به گزارش تسنیم، عضو اتحادیه تشکیل و صادرات نساجی و پوشاک ایران خاطرنشان کرد: سپس از شیوع کرونا، باتوجه‌به شرایط اقتصادی ایران و دنیا، حجم زیاد بسیاری پوشاک استوک، ازرد‌ه‌خارج و تاناکورا که در اروپا، بنگلادش و پاکستان انباشته شده بودند، با قیمت زیاد پایینی از مرزهای گوناگون داخل سرزمین شد و این کار در زمان حاضر نیز ادامه دارد.

ادامه مطلب
توقف پذیرش و تبادل چک‌های صیادی قدیمی در سامانه چکاوک از اول مهر

افتخاری گفت: به‌جهت تحت‌الشعاع قراردادن تشکیل، در هیچ کشوری گسترش‌یافته یا درحال‌گسترش، مجوزی جهت واردات پوشاک استوک صادر نمی‌شود، در واقع اگر این پوشاک داخل هر کشوری شود صنعت پوشاک آن سرزمین از بین خواهد رفت.

عضو اتحادیه تشکیل و صادرات نساجی و پوشاک ایران در ادامه حوالی غیراستاندارد بودن کالاهای تقلبی اظهار داشت: در واقع باید بگویم کالاهای تقلبی یا قاچاق، هر دو غیراستاندارد می باشند و سلامت مردم را به خطر می‌اندازند، به‌خصوص پوشاک کودکان که زیاد حساس می باشند و باید از مواد زیاد باکیفیت تشکیل شوند تا سلامت آنان را تهدید نکنند.

اراعه یک‌میلیارد دلار پوشاک توسط پلت‌فرم ترکیه‌ای در ایران

افتخاری در آخر او گفت: در سال قبل یک میلیارد دلار پوشاک با منفعت‌گیری از درگاه بانکی درون سرزمین توسط یکی از پلت‌فرم‌های ترک به فروش رسیده است، درواقع مطابق با ادعای این پلت‌فرم، کالا بعد از ثبت خواست، قانونی به ایران ارسال می‌شود، با این تفاصیل و به‌جهت عدم برخورد با این چنین فروشندگانی نباید رونق تشکیل در این قسمت را متصور می بود./

دسته بندی مطالب

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها