خوش آمدید

پلاستیک بازیافتی و مواد سمی در آن

نزدیک به ۶۰۰ ماده سمی خطرناک در پلاستیک‌های بازیافتی وجود دارد


هنگامی که دانشمندان توده‌های پلاستیک بازیافتی جمع‌آوری‌شده از ۱۳ سرزمین را بازدید کردند، صدها ماده شیمیایی سمی همانند آفت‌کش‌ و داروها را در پلاستیک‌ها یافتند. به‌همین‌علت، دانشمندان پلاستیک‌های بازیافتی را برای اهداف محیط‌زیستی نامناسب و مانعی برای تشکیل یک اقتصاد چرخه‌ای سالم می‌دانند.

بر پایه مقاله محققان دانشگاه گوتنبرگ، پلاستیک‌های بازیافتی که از ۱۳ سرزمین گوناگون جمع‌آوری شده می بود، حاوی صدها ماده خطرناک از جمله داروها و آفت کش‌ها می باشند. نزدیک به ۶۰۰ ترکیب شیمیایی در این پلاستیک‌ها یافت شد. این مواد شیمیایی برای کارگران کارخانه‌های بازیافت، مصرف‌کنندگان و به طور کلی برای همه جوامع خطرناک می باشند.

گزارش بنیاد سازمان ملل متحد اظهار کرده که سالانه دو سوم از ۴۳۰ میلیون تن محصولات پلاستیکی تنها بعد از یک‌بار منفعت گیری دور ریخته خواهد شد. این کار تبدیل تشکیل حجم عظیمی از زباله‌های پلاستیکی می‌بشود که هم زمین و هم اقیانوس‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

ادامه مطلب
بیماری‌هایی که با طب‌سوزنی درمان می‌شوند
نزدیک به ۶۰۰ ماده سمی خطرناک در پلاستیک‌های بازیافتی وجود دارد ۱۴

مطالعه روی پلاستیک‌های بازیافتی از ۱۳ سرزمین

در مطالعه‌ تازه پلاستیک‌هایی از کارخانه‌های بازیافت از ۱۳ سرزمین گوناگون آفریقا، آمریکای جنوبی، آسیا و اروپای شرقی جمع‌آوری شد. همه این پلاستیک‌ها حاوی صدها ماده شیمیایی زیاد سمی بودند. در کل ۴۹۱ ترکیب آلی در پلاستیک‌ها شناسایی و اندازه‌گیری شد. ۱۷۰ ترکیب دیگر نیز به‌طور آزمایشی بازدید شدند. این ترکیبات از طبقه‌های مختلفی همانند آفت‌کش‌ها، داروها، مواد شیمیایی صنعتی و افزودنی‌های پلاستیکی بودند.

مقررات مقداری در رابطه مواد شیمیایی در پلاستیک وجود دارد و تجارت بین‌المللی زباله‌های پلاستیکی این نوشته را پیچیده می‌کند. به حرف های محققان، مواد شیمیایی برای کارگران کارخانه‌های بازیافتی، مصرف‌کنندگان و این چنین برای همه جامعه خطراتی تشکیل می‌کند. فرایند بازیافت قبل‌ از آن‌که بتواند به مقابله با بحران آلودگی پلاستیک پشتیبانی کند، باید پلاستیک‌ها را از مواد شیمیایی خطرناک پاک کند.

ادامه مطلب
اگر در مصرف برق صرفه جویی کنید، ماشین جایزه می گیرید!_تاشکن

بر پایه محاسبات محققان، ۲۵ درصد از ۱۳۰ هزار ماده حاضر در پلاستیک‌های بازیافتی سمی می باشند. ازاین‌رو، هیچ ماده شیمیایی پلاستیکی را نمی‌توان به گفتن ماده‌ای ایمن طبقه‌بندی کرد.

یک راه‌حل کلیدی برای این معضل وجود دارد. باید مصرف‌کنندگان را تشویق کرد که از جانشین‌هایی برای پلاستیک‌های یک‌بار مصرف همانند کیسه‌های پارچه‌ای منفعت گیری کنند و مقدار زباله‌های پلاستیکی تولیدشده را افت دهند.



منبع

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها