غذاهای فوق‌فرآوری‌شده می‌توانند عمر را کوتاه کنند - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

مصرف زیاد نوشابه و هات داگ چه بلایی سر مغز می‌آورد؟ – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان_تاشکن

[ad_1]
به گزارش تاشکن

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، یک مطالعه تازه می‌گوید غذاهای فوق فرآوری شده همانند غلات صبحانه، نوشابه، هات داگ و سس کچاپ، خطر ابتلاء به بیماری پارکینسون را در فرد افزایش خواهند داد.

محققان گزارش دادند افرادی که نزدیک به ۱۱ وعده غذای فوق فرآوری شده در روز مصرف می‌کردند، ۲.۵ برابر زیاد تر از افرادی که کمترین مقدار را مصرف می‌کردند، در معرض خطر ابتلاء به سه یا زیاد تر علائم اولیه پارکینسون بودند.

محققان انها گفتند مثالهای تک قولای از غذاهای فوق فرآوری شده شامل یک قوطی نوشابه، ۳۰ گرم چیپس سیب زمینی، یک برش کیک بسته‌بندی شده، یک هات داگ یا یک قاشق غذاخوری سس کچاپ است.

دکتر «شیانگ گائو»، محقق ارشد و رئیس مؤسسه تغذیه دانشگاه فودان در شانگهای، او گفت: «داشتن یک رژیم غذایی سالم زیاد مهم است چون با افت خطر ابتلاء به بیماری‌های عصبی مرتبط بوده و انتخاب‌های غذایی که امروز انجام می‌دهیم می‌تواند به طور قابل توجهی بر سلامت مغز ما در آینده تأثیر بگذارد.»

گائو در ادامه گفت: «شواهد رو به رشدی وجود دارد که مشخص می کند رژیم غذایی امکان پذیر بر ابتلاء به بیماری پارکینسون تأثیر بگذارد. تحقیقات ما مشخص می کند که خوردن بیشتر از حد غذاهای فرآوری شده، همانند نوشابه‌های شیرین و تنقلات بسته‌بندی شده، امکان پذیر علائم اولیه بیماری پارکینسون را تسریع کند.»

بیماری پارکینسون یک اختلال حرکتی پیشرونده است که علتلرزش، سفت شدن یا مشکل در اعتدال و هماهنگی بدن افراد می‌شود. مطابق حرف های مؤسسه ملی پیری، این بیماری وقتی رخ می‌دهد که سلول‌های مغزی که هورمون دوپامین را تشکیل می‌کنند، می‌میرند یا دچار اختلال خواهد شد.

غذاهای فوق فرآوری شده عمدتاً از مواد استخراج شده از غذاهای کامل، همانند چربی‌های اشباع، نشاسته و قندهای افزوده ساخته خواهد شد. آنها این چنین حاوی طیف گسترده‌ای از افزودنی‌ها می باشند تا آنها را خوشمزه‌تر، دلنشین‌تر و ماندگارتر کنند، از جمله رنگ‌ها، امولسیفایرها، طعم‌دهنده‌ها و تثبیت‌کننده‌ها.

برای این مطالعه، محققان سلامت نزدیک به ۴۳۰۰۰ متخصص بهداشت ایالات متحده را که در دو مطالعه پزشکی در مقیاس بزرگ شرکت داشتند، پیگیری کردند.

هیچ‌کدام در اغاز مطالعه پارکینسون نداشتند. با میانگین سنی ۴۸ سال، آنها تا ۲۶ سال از طریق معاینات پزشکی منظم، پرسشنامه‌های سلامت و عادات غذایی پیگیری شدند.

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

تیم تحقیقات علائم اولیه پارکینسون را در بین شرکت‌کنندگان، از جمله مشکلات خواب با حرکت سریع چشم (REM)، یبوست، افسردگی، درد بدن، اختلال در دید، خواب‌آلودگی بیشتر از حد در طول روز و افت توانایی بویایی، بازدید کردند.

سپس آنها این علائم را با مقدار مصرف غذاهای فوق فرآوری شده توسط افراد قیاس کردند، بعد از این که شرکت‌کنندگان را بر پایه مقدار مصرف غذاهای فرآوری شده به پنج گروه تقسیم کردند.

افرادی که در گروه با بیشترین مقدار مصرف- ۱۱ وعده یا زیاد تر در روز- قرار داشتند، در قیاس با افرادی که در گروه با کمترین مقدار مصرف با کمتر از سه وعده روزانه بودند، ۲.۵ برابر زیاد تر در معرض خطر ابتلاء به سه یا چند علامت اولیه پارکینسون بودند.

محققان افزودند که خوردن غذاهای فوق فرآوری شده زیاد تر با افزایش خطر ابتلاء به تقریباً همه علائم اولیه پارکینسون به جز یبوست مرتبط است.

محققان انها گفتند که غذاهای فوق فرآوری شده حاوی مقادیر بسیاری مواد مغذی ناسالم همانند قند، سدیم و چربی‌های اشباع اضافی می باشند که امکان پذیر ربط آنها با پارکینسون را توضیح دهد. افزودنی‌های غذایی نیز امکان پذیر در التهاب صدمه‌رسان به مغز نقش داشته باشند.

گائو او گفت: «انتخاب مصرف کمتر غذاهای فرآوری‌شده و مصرف زیاد تر غذاهای کامل و مغذی می‌تواند استراتژی خوبی برای نگه داری سلامت مغز باشد. برای قبول یافته‌های ما مبنی بر این که خوردن غذاهای کمتر فرآوری‌شده امکان پذیر علائم اولیه بیماری پارکینسون را کُند کند، مطالعات بیشتری ملزوم است.»

دسته بندی مطالب

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی

[ad_2]