تعطیلی برخی از بخش‌های بیمارستانی به دلیل نبود پرستار - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

تعطیلی برخی از قسمت‌های بیمارستانی به علت نبوده است پرستار – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان_تاشکن

[ad_1]
به گزارش تاشکن

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پرستاری، احمد نجاتیان افزود: حوزه سلامت سرزمین با بحران نیروی انسانی روبه رو است و به علت این که پرستاران قسمت عمده نیروهای سلامت را راه اندازی خواهند داد این بحران در حوزه پرستاری شدیدتر است.

او همین طور گفت: در این عرصه برنامه‌های ساماندهی نیرو را باید وزارت بهداشت و مجلس انجام بدهند و سازمان نظام پرستاری پیگیری کننده حقوق و مطالبات پرستاران است.

نجاتیان افزود: به نظر می‌رسد تا این مدت نگاه جامع برای حل مشکل افتپرستار در سرزمین به‌وجود نیامده است. حس خطری که رسانه‌ها هم به آن اشاره می‌کنند و ما هم در بازدیدهای میدانی می‌بینیم که قسمت‌هایی از بیمارستان‌ها به‌علت نداشتن پرستار تعطیل شده است. قسمت‌هایی که امکانات تجهیزات پزشکی مدرن دارد، اما پرستار برای به کارگیری این وسایل ندارند.

وی او گفت: به نظر می‌رسد در سطح ملی، هم مجلس شورای اسلامی و هم دولت باید به این نوشته رسیدگی کنند. هر بار که برای حل این مشکل داخل شدیم بخشی از این مشکلات به‌صورت سطحی مورد دقت قرار گرفته همانند اضافه‌کار که مدتی پیش دیدیم تا حدی حل شد. یقیناً در اصل مشکل پرستاران نبوده است و مشکل سیستم می بود که پرستار را اجبار می‌کند اضافه‌کار بایستند.

رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری اضافه کرد: چندین جلسه با مسئولان دولت برای افتپرستار داشتیم، اما نگاه بورکراتیکی که در سازمان‌های تصمیم‌گیر مهم همانند سازمان امور استخدامی و تا حدی سازمان برنامه و بودجه وجود دارد، این است که قائل به کوچک‌سازی دولت می باشند و تا این مدت فهمیدن نکرده اند که حوزه سلامت به‌گفتن یک امر حاکمیتی ماموریت دولت است. بیمارستان‌های دولتی باید نیرو داشته باشند و باید استخدام کنند.

وی او گفت: تا این مدت برای استخدام ۱۰ هزار نیرو که رئیس‌جمهوری قول آن را در روز پرستار دادند و پنج ماه است آن را جستوجو می‌کنیم، اتفاقی نیفتاده است و با مشکلاتی مواجه هستیم. امیدواریم با ورود مجلس شورای اسلامی به‌گفتن نماینده مردم و دفاع کننده حقوق مردم بتوانیم بخشی از مشکل را حل کنیم.

نجاتیان در ادامه گفت: از سال‌های قبل پیش‌بینی می‌شد با افتپرستار روبه رو شویم. هم خروج پرستار داشتیم و هم روال مهاجرت پرستاران به‌کشورهای پیشرفته سپس از کرونا زیاد شد. همزمان افزایش تعداد دانشجویان پرستاری را داشتیم و امروز نزدیک به ۱۵ هزار پرستار در سال فارغ‌التحصیل خواهد شد، اما همزمان با آن مجوزهای ملزوم برای جذب نیرو داده نشد.

رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری افزود: در برنامه هفتم گسترش نگاه کوچک سازی دولت حاکم است و این اجازه را به وزارت بهداشت نداده که نیرو استخدام کند. نگرانی ما این است که اگر برنامه هفتم گسترش دست نخورده باقی بماند و اصلاحی روی آن اتفاق نیافتد، در سال‌های آینده همین تعداد جذب نیرو هم که به‌صورت پراکنده داریم و برخی از اوقات مجبوریم به‌صورت شرکتی پرستار جذب کنیم، اتفاق نیفتد.

وی اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد باید در برنامه هفتم گسترش در حوزه سلامت بازنگری اتفاق بیفتد. رئیس‌جمهوری و وزیر بهداشت اصرار بسیاری روی این نوشته داشتند، اما سازمان‌هایی می باشند که باید تبعیت کنند و مجوزهای ملزوم را صادر کنند.

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

نجاتیان اضافه کرد: مسئله دیگر هم این است که اگر نیرو را جذب کنیم و نتوانیم انگیزه کافی برای ماندن به آنها بدهیم، پرستاران بعد از مدتی باز بیمارستان را ترک می‌کنند و باز هم با این مشکل روبه رو هستیم. یقیناً رئیس جمهور دستوری دادند که کارگروه اختصاصی‌ای در وزارت بهداشت با وجود سازمان‌های اداری استخدامی و برنامه و بودجه تشکیل شود.

رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری او گفت: باید در این کار گروه برنامه کلانی بنویسیم که امیدواریم مجلس شورای اسلامی هم برای این نوشته پشتیبانی کند، چرا که برای حل ریشه‌ای نیاز به قوانین محکم در این حوزه داریم.

دسته بندی مطالب

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی

[ad_2]