اورژانس شلوغ؛ ماجرای تلخ کودکان اهوازی در بیمارستان ابوذر

اورژانس شلوغ؛ ماجرای تلخ کودکان اهوازی در بیمارستان ابوذر – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان_تاشکن

[ad_1]
به گزارش تاشکن

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: در گوشه‌ای از اورژانس بیمارستان ابوذر اهواز، «مهدیار» کودک یک‌ساله‌ای با چشمانی بزرگ و معصوم روی تخت کوچکی دراز کشیده است. نفس‌هایش به‌سختی بالا و پایین می‌رود، خس‌خس سینه‌اش فضای شلوغ اورژانس را پر کرده است. مادرش با چهره‌ای خسته و دلواپس، دستان کوچک مهدیار را در دست گرفته و به آرامی با او سخن می‌زند: «همه چی درست میشه عزیزم، مامان اینجاست…».

اما مهدیار نمی‌تواند آرام بگیرد. سینه‌اش با هر نفس تکان می‌خورد و چشمانش از درد و ناراحتی پر از اشک شده است. مادرش با اضطرابی که در صدایش موج می‌زند به پرستاران و پزشکان نگاه می‌کند اما اورژانس آنقدر شلوغ است که انگار هیچکس صدایش را نمی‌شنود. تخت‌ها پر شده‌اند، راهروها مملو از کودکانی می باشند که همانند مهدیار نفس‌نفس می‌زنند و والدینشان با چهره‌هایی غم‌زده و ناتوان در کنارشان ایستاده‌اند.

این ازدحام اتفاقی نیست. اینجا اهواز است، شهری که نفس‌هایش را آلودگی هوا گرفته است. هوایی که هر روز سنگین‌تر و سمی‌تر می‌شود و ریه‌های کوچک کودکان را نشانه می‌رود. مهدیار هم یکی از قربانیان این هوای آلوده است، هوایی که نه فقط شهر که زندگی‌ها را هم خفه کرده است.

اورژانس پر از صداهای گوناگون است. گریه کودکان، سرفه‌های خشک، صدای دستگاه‌های پزشکی و قدم‌های پرشتاب کادر درمان اما در بین این همه سر و صدا، مادر مهدیار فقط صدای نفس‌های بریده پسرش را می‌شنود؛ صدایی که قلبش را می‌فشارد و اشک‌هایش را جاری می‌کند.

او به یاد روزی می‌افتد که مهدیار را برای اولین بار در بغل گرفت. آن روز، قول داده می بود که همیشه از او مراقبت کند اما اکنون در برابر این آلودگی هوا حس می‌کند که ناتوان است. او نمی‌تواند هوای پاکی برای نفس‌کشیدن مهدیار فراهم کند، نمی‌تواند درد سینه‌اش را تسکین دهد. تنها کاری که می‌تواند بکند این است که دستان کوچک مهدیار را در دست بگیرد و به او قول دهد که همه چیز خوب خواهد شد.

بحران آلودگی هوا

در ماه‌های تازه استان خوزستان به‌اختصاصی شهر اهواز با بحران آلودگی هوا دست‌وپنجه نرم می‌کند. این آلودگی نه تنها زندگی روزمره ساکنان را تحت تأثیر قرار داده بلکه سلامت کودکان را به شدت تهدید می‌کند. بر پایه گزارش‌های رسمی، بیمارستان تخصصی کودکان ابوذر اهواز با ازدحام بی‌سابقه‌ای روبه رو شده است، به‌طوری که تنها در فاصله اواخر آذرماه تا اغاز دی‌ماه امسال بیشتر از ۱۵ هزار کودک به علت مشکلات تنفسی ناشی از آلودگی هوا به این بیمارستان مراجعه کرده‌اند.

دکتر میثم معزی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در این باره او گفت: کودکان به‌اختصاصی آن‌هایی که زیر ۱۲ سال و کمتر از ۶ سال سن دارند، به‌طور خاص در برابر آلودگی هوا صدمه‌پذیر می باشند. این نوشته علتشده است که بار بیماری‌های تنفسی در این گروه سنی به‌طور چشمگیری افزایش یابد.

او گفت: با دقت به افزایش مراجعات در دو هفته قبل، ظرفیت تخت‌های بیمارستان ابوذر اهواز را ۵۰ تا ۶۰ تخت افزایش داده‌ایم تا بتوانیم به بیماران خدمات بهتری اراعه دهیم. این چنین قسمت اطفال بیمارستان گلستان اهواز که به علت تعمیرات تعطیل شده می بود به‌زودی فعالیت خود را از سر خواهد گرفت.

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

عمل های اضطراری برای مقابله با بحران

برای پاسخگویی به این حالت اضطراری، مسئولان محلی و استانی دست‌به‌کار شده‌اند. علی بویری، سرپرست معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان در حاشیه بازدید از اورژانس قسمت اطفال بیمارستان ابوذر اهواز خبرداد: با دقت به پیک بیماری‌های تنفسی کودکان و آلودگی هوا، ناظر ازدحام بسیاری در این بیمارستان هستیم. همه ظرفیت و توان بیمارستان به کار گرفته شده است تا خدمات به کودکان بدون وقفه ادامه یابد.

بویری این چنین از راه‌اندازی مجدد قسمت اطفال بیمارستان گلستان خبر داد و او گفت: این قسمت که به علت تعمیرات چند ماه تازه تعطیل شده می بود با پیگیری مسئولان دانشگاه علوم پزشکی خوزستان، این هفته مجدد فعالیت خود را اغاز خواهد کرد.

علاوه بر این، معاون دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز استان خوزستان در نشستی با وجود سرپرست و معاونان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور، مدیر درمان فراهم اجتماعی و مدیران بیمارستان‌های غیردانشگاهی اهواز، تصمیماتی برای افت بار مراجعات به بیمارستان ابوذر اتخاذ کرد. بر این مبنا، ۱۴۰ تخت در پنج بیمارستان اهواز برای خدمت‌رسانی به کودکان دچار مشکلات تنفسی راه‌اندازی خواهد شد.

حالت نامطلوب بیمارستان‌ها

در جریان بازدید معاون دادستان مرکز خوزستان از بیمارستان ابوذر، اشکار شد که به علت افزایش بار مراجعات، تخت‌ها حتی در راهروهای بیمارستان مستقر شده‌اند. این حالت نامطلوب، نگرانی‌هایی را درمورد کیفیت خدمات درمانی و شرایط بهداشتی بیمارستان به وجود اورده است.

اورژانس شلوغ؛ ماجرای تلخ کودکان اهوازی در بیمارستان ابوذر

معاون دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز استان در این باره او گفت: نوشته افت بار مراجعه‌ها به بیمارستان ابوذر مورد بازدید قرار گرفت و مقرر شد ۱۴۰ تخت در پنج بیمارستان با محوریت معاونت درمان دانشگاه در زمان مختصر عملیاتی شود تا حالت به حالت عادی بازگردد.

وی این چنین خبرداد که در روزهای آینده بازدید فرد دیگر از بیمارستان ابوذر انجام خواهد شد تا اجرای این مصوبه و عادی شدن حالت این مرکز درمانی مورد بازدید قرار گیرد.

عامل مهم بحران

آلودگی هوا در استان خوزستان، به‌اختصاصی در شهر اهواز، سال‌ها است که به یک معضل جدی تبدیل شده است. این آلودگی ناشی از عوامل بسیاری از جمله فعالیت‌های نفتی و صنعتی، خودروهای فرسوده، گردوغبار و سوخت‌های فسیلی است.

کودکان به‌گفتن صدمه‌پذیرترین گروه در برابر آلودگی هوا، بیشترین تأثیر را از این بحران می‌پذیرند. بیماری‌هایی همانند آسم، برونشیت و عفونت‌های تنفسی در بین کودکان به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است. دکتر معزی در این باره هشدار داد: «اگر عمل های جدی برای افت آلودگی هوا انجام نشود، این بحران سلامت می‌تواند به یک فاجعه انسانی تبدیل شود.»

عکس العمل‌های مردمی

با تشدید بحران، عکس العمل‌های مردمی نیز افزایش یافته است. تعداد بسیاری از خانواده‌ها از مسئولان خواسته‌اند تا عمل های مؤثرتری برای افت آلودگی هوا و بهبود خدمات درمانی انجام بدهند. برخی از شهروندان نیز از افتامکانات و دارو در بیمارستان‌ها انتقاد کرده‌اند.

یک شهروند اهوازی که کودکش به علت مشکلات تنفسی در بیمارستان ابوذر بستری شده است، او گفت: حالت بیمارستان زیاد شلوغ است و کادر درمانی تحت سختی بسیاری قرار دارند. ما دلواپس سلامت فرزندانمان هستیم و از مسئولان می‌خواهیم هرچه سریع تر برای حل این مشکل عمل کنند.

اورژانس شلوغ؛ ماجرای تلخ کودکان اهوازی در بیمارستان ابوذر

بحران آلودگی هوا در استان خوزستان و به‌اختصاصی در شهر اهواز، سلامت کودکان را به شدت تهدید می‌کند. افزایش بی‌سابقه مراجعه‌ها به بیمارستان‌ها و ازدحام در مراکز درمانی، نشان‌دهنده عمق این بحران است. اگرچه مسئولان اقداماتی همانند افزایش ظرفیت بیمارستان‌ها و راه‌اندازی مجدد قسمت‌های تعطیل شده را در دستور کار قرار داده‌اند اما حل ریشه‌ای این مشکل نیازمند برنامه‌ریزی طویل مدت و عمل های جدی برای افت آلودگی هوا است.

در غیر این صورت، سلامت نسل آینده خوزستان در معرض خطر جدی قرار خواهد گرفت و مشکلاتهای شبیه در آینده نیز تکرار خواهد شد.

در گوشه‌ای از اورژانس بیمارستان ابوذر اهواز، مهدیار و مادرش منتظرند. چشم به راه یک نفس راحت، یک آسمان آبی و یک زندگی بدون درد.

دسته بندی مطالب

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی

[ad_2]