هواوی به تهمت نقض پتنت از مدیاتک شکایت کرد_تاشکن
[ad_1]
به گزارش تاشکن
هواوی اکنون حق اختراع 20 درصد فناوریهای 5G را بههمراه تعداد بسیاری پتنتهای اساسی دیگر در اختیار دارد. از زمان اعمال تحریمهای ایالات متحده آمریکا در سال 2019، این شرکت تلاش کرده است تا برای جبران افت فروش تلفنهای خود، از شرکتهای گوناگون بابت منفعت گیری از این پتنتها حق منفعت بگیرد. اکنون این اختلافات بر سر پتنتها به پروندهای حقوقی بین هواوی و مدیاتک منتهی شده است.
هواوی از مدیاتک بهعلت نقض حق اختراعات خود در حوزه فناوریهای مربوط به ارتباطات شبکه، همانند 5G ،4G و به گمان زیادً 3G شکایت کرده است. مدیاتک در بیانیهای این شکایت را قبول کرد؛ اما آن را کماهمیت نمود داد و اظهار داشت که پرونده درحال گذراندن مرحله های قضایی است.
درآمدزایی با دریافت حق اختراع
در سال میلادی قبل هواوی از 30 شرکت کوچک و متوسط ژاپنی بهعلت نقض حق اختراعهای خود شکایت کرد. در شرایط جاری مطابق آمار رسانه Nikkei Asia، چیزی نزدیک به 200 شرکت با عقد قراردادهای صدور مجوز، به این شرکت حق منفعت مالکانه (Royalty) پرداخت میکنند. علاوهبراین، هواوی پارسال قراردادهای مربوط به پتنتهای 5G را با شرکتهای بزرگی همانند سامسونگ و اوپو منعقد کرده و در عرصه ماشین نیز توافقاتی با فولکسواگن، مرسدس بنز، آئودی، BMW و پورشه داشته است.
بهنقل از Nikkei Asia، هواوی تصمیم دارد با این شکایات، در کنار درآمدزایی، توانمندیهای فنی و قضایی خود را به دنیا نشان دهد. مطابق آمار، این شرکت در سال 2022 تقریبا 560 میلیون دلار از طریق ثبت اختراع و حق امتیاز درآمد کسب کرده است.
تأثیر تحریمهای ایالات متحده آمریکا بر هواوی
همانطور که حرف های شد، هواوی از زمان اعمال تحریمهای ایالات متحده، تلاش کرده تا بخشی از منبع های مالی خود را از طریق حق امتیازهای خود فراهم کند. از طرفی در سال 2020 وزارت بازرگانی ایالات متحده محدودیتهایی در قوانین صادرات وضع کرد که به جهت آن، تشکیل تراشههای شرکت هایسیلیکون با مشکل مواجه شد؛ مخصوصاً این که تا پیش از تحریمها، این شرکت چینی دومین مشتری بزرگ TSMC بعد از اپل می بود. بههمین علت هواوی تلاش دارد با فراهم منبع های مالی مورد نظر، پروژههای تحقیقاتی نظیر هوش منصوعی را در کنار گسترش تراشههایش پیش ببرد.
دسته بندی مطالب
[ad_2]