نگاهی به گزارش کارکرد سوپرمارکت اسنپ؛ فروش در محلهای با ۷ میلیون نفر جمعیت_تاشکن
به گزارش تاشکن
گزارش کارکرد یکساله فروشگاههای فعال در سرویس «سوپرمارکت اسنپ» مشخص می کند حجم بازار آنلاین کالاهای سوپرمارکتی در کمتر از دو سال قبل ۲.۵ برابر شده است.
به گزارش دیجیاتو، هلدینگ «اسنپگروسری» یا همان سوپرمارکت اسنپ، سال ۱۴۰۱ شکل گرفت که نتیجه ادغام دو سرویس «اسنپ اکسپرس»، اختصاصی خواست آنلاین از سوپرمارکتهای محلی و زنجیرهای و «اسنپ مارکت»، سرویس خواست آنلاین از فروشگاههای زنجیرهای هایپرستار می بود.
اسنپ نظر داشت همافزایی حاصل از این دو سرویس با مدیریتی واحد میتواند به رشد بازار سوپرمارکتها بینجامد؛ باوری که به نظر میرسد با انتشار کردن گزارش کارکرد یکساله سوپرمارکتهای فعال در این مجموعه، رنگ حقیقت به خود گرفته است.
۷ میلیون مشتری سوپرمارکتی
بر پایه این گزارش، تابهامروز بیشتر از ۷ میلیون کاربر از خدمات اسنپگروسری منفعت گیری کردهاند و سوپرمارکت اسنپ در تهران بیشتر از ۷ میلیون کاربر دارد؛ یعنی بیشتر از نصف جمعیت تهران حداقل یک بار توانایی خرید از سوپرمارکت اسنپ را داشتهاند.
علاوهبراین، روزانه بیشتر از ۱۱ میلیون کاربر از اپلیکیشن اسنپ منفعت گیری میکنند که معادل ۸۰ درصد جمعیت تهران است و زمان پیش روی سوپرمارکتها را برای فروش احتمالی مشخص می کند.
رشدی همراستا با جهان
بازار خرید آنلاین کالاهای سوپرمارکتی و خواربار بهاختصاصی بعد از همهگیری کرونا شدت قابلتوجهی اشکار کرد؛ بهطوریکه بر پایه گزارش مکنزی در کشورهایی، همانند بریتانیا، فرانسه و هلند، سهم بازار سوپرمارکتهای آنلاین در ۲۰۲۱ به نزدیک به ۱۲ درصد رسید.
پیشبینیها نشان خواهند داد بازار سوپرمارکتهای آنلاین تا سال ۲۰۳۰ رشد چشمگیری خواهد داشت و میتواند در کشورهای پیشرو، به ۱۸ تا ۳۰ درصد کل بازار خواربار اروپا برسد. این روال بهعلت پیشرفتهای تکنولوژیکی و تحول حرکت مصرفکنندگان ادامه خواهد یافت و از تکنولوژیهای نوین و مدلهای عملیاتی تازه منفعت خواهد برد.
دادههای گزارش سوپرمارکت اسنپ نیز این روال را قبول میکند و مشخص می کند در ایران نیز تقریباً روال شبیهی درحال شکلگیری است.
بر پایه گزارش اسنپگروسری، در ایران حجم بازار آنلاین کالاهای سوپرمارکتی در کمتر از ۲ سال ۲.۵ برابر شده است. این هلدینگ پیشبینی کرد این رشد در سالهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.
رشد این بازار جهت شده رکوردهای تازهای نیز برای سوپرمارکتهای اسنپ رقم بخورد؛ ازجمله ثبت ۲.۵ میلیون خواست ماهانه که معادل ۵۰۰ ماه فروش یک سوپرمارکت است و خرید بیشتر از ۲۳ میلیون قلم کالا در ماه از سوی مشتریان.
فعالیت ۵ هزار فروشگاه محلی در سوپرمارکت اسنپ
گزارش مذکور مشخص می کند تا بحال بیشتر از ۵ هزار سوپرمارکت روی اسنپ گروسری فعال شدهاند که فعالیت در این سرویس برای آنها میانگین درآمد ۳۵ میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۲ را رقم زده است.
در این بین، یکی از سوپرمارکتهای همکار اسنپ در شهر تهران موفق شده ۱۴۰۲ به آمار بیشتر از ۴۲ میلیارد تومان برسد.
فروشگاههای محلی درنتیجه همکاری با اسنپگروسری به بیشتر از ۵۰ درصد رشد خواستها در اسفند ۱۴۰۲ نسبت به ماه شبیه سال قبل دست اشکار کردهاند. یکی از فروشگاههای همکار سوپرمارکت اسنپ نیز در اصفهان موفق شده فروشش را ۱۵ برابر کند.
![نگاهی به گزارش کارکرد سوپرمارکت اسنپ؛ فروش در محلهای با ۷ میلیون نفر جمعیت_تاشکن 22 1718787194 323 نگاهی به گزارش کارکرد سوپرمارکت اسنپ؛ فروش در محلهای با.webp](https://tashkan.ir/wp-content/uploads/2024/06/1718787194_323_نگاهی-به-گزارش-کارکرد-سوپرمارکت-اسنپ؛-فروش-در-محلهای-با.webp.webp)
سبد خرید بزرگتر برای خریداران
اما فروش زیاد تر فروشگاههای محلی طبیعتاً بهمعنی خرید زیاد تر خریداران یا مراجعه زیاد تر آنها به پلتفرمهای آنلاین برای خرید خواربار است.
این پلتفرمها بهعلت آسانکردن خرید این امکان را فراهم کردهاند که روزبهروز تعداد بیشتری از مشتریان برای خریدهای ماهانهشان به این پلتفرمها متکی شوند. ضمن این که بنا به گزارش اسنپگروسری، بینیازی از حمل کالا، هزینه ارسال رایگان و تخفیفهای آنلاین جهت بزرگتر بودن سبد خریدهای آنلاین نسبت به خرید حضوری شده است.
بر پایه گزارش سوپرمارکت اسنپ، سال قبل سبد خرید کاربران این پلتفرم بهصورت میانگین شامل ۷ قلم کالا بوده که قیمت ریالی این سبدها در قیاس با سال قبل ۵۰ درصد رشد کرده است.
در این بین، یکی از کاربران از بقیه دستبهجیبتر بوده و بهتنهایی ۱.۲ میلیارد تومان در یک سال از سوپرمارکت اسنپ خرید کرده است.
زمانهای فروش اختصاصی
امکان جذب مشتریان زیاد تر یکی از زمانهایی است که سوپرمارکت اسنپ برای فروشگاههای محلی فراهم میکند. علت قیمتهای رقابتی، صرف بودجههای بازاریابی و تبلیغات و اجرای مطرحهای متنوع تخفیف خریداران را مجاب میکند از فروشگاههای آنلاین خرید کنند.
برای مثال، میتوان به مطرح «تخفیف نارنجی» اشاره کرد. در قالب این مطرح، هر روز کالاهای پرطرفدار تعداد بسیاری با تخفیفهای ۱۵ تا ۵۰ درصدی در سوپرمارکت اسنپ اراعه میشود.
آمارهای سوپرمارکت اسنپ مشخص می کند در بیشتر از ۴۰ درصد سبدها حداقل یک کالای تخفیفدار وجود دارد. علاوهبراین ، تنماهی، ماست و ربگوجه بهترتیب سه کالای پرفروش در تخفیف نارنجی بودهاند.
همراه تخفیفهای روزانه، برخی محصولات بهصورت بستههای چندتایی با تخفیف موسوم به «پکهای بهصرفه» به فروش میرسند. گزارش سوپرمارکت اسنپ حاکی است میانگین قیمت سبدهای خریدی که شامل یک پک بهصرفه باشد، تا ۵۰ درصد زیاد تر است.
![نگاهی به گزارش کارکرد سوپرمارکت اسنپ؛ فروش در محلهای با ۷ میلیون نفر جمعیت_تاشکن 23 1718787194 41 نگاهی به گزارش کارکرد سوپرمارکت اسنپ؛ فروش در محلهای با.webp](https://tashkan.ir/wp-content/uploads/2024/06/1718787194_41_نگاهی-به-گزارش-کارکرد-سوپرمارکت-اسنپ؛-فروش-در-محلهای-با.webp.webp)
هوشمندی زیاد تر سوپرمارکتها
سوپرمارکت اسنپ علاوهبر افزایش فروش، امکانات بیشتری به فروشگاههای همکار خودش میدهد که منفعت گیری از نرمافزار مربوط به مدیریت کسبوکار و حسابداری جزو با اهمیت ترین آنهاست.
فروشگاههای همکار اسنپ میتوانند با منفعت گیری از نرمافزار اختصاصی «دخل» فروش، خواستهایشان را مدیریت کنند و حتی حرکت مشتریان را بشناسند.
«چرتکه» نام دستیار هوشمند فروش است که پایش موجودی محصولات پرفروش را مدیریت میکند.
امکان مشاهده خواستها بر پایه تاریخ، مدیریت حساب کاربری و مدیریت مطرحهای تخفیفی فروشگاه نیز ازجمله امکاناتی است که در برنامه دخل گنجانده شده و سوپرمارکت اسنپ وعده داده بهزودی امکانات بیشتری را به این نرمافزار میافزاید.
گزارش سالانه سوپرمارکتهای اسنپ نکات دلنشین بیشتری بهاختصاصی برای مدیریت و افزایش سطح کارکرد فروشگاهها دارد که برای مطالعه آن میتوانید به اینجا مراجعه کنید.
دسته بندی مطالب