دوج تا سال ۲۰۲۶ خودرو‌های چارجر الکتریکی با باتری‌های حالت‌جامد را عرضه می‌کند

استلانتیس با دوج چارجر آینده باتری‌های حالت‌جامد را رقم می‌زند_تاشکن

[ad_1]
به گزارش تاشکن

به گزارش برنا، منتقدان مدام ادعا کرده‌اند که رسیدن به تکنولوژی ساخت باتری‌های حالت‌جامد با تیراژ بالا بیشتر از پنج سال زمان خواهد برد. اما اکنون، این بازه وقتی حداقل به دو سال افت یافته است، به‌اختصاصی با افزایش شرکت‌هایی که در این فناوری اندوخته‌گذاری کرده‌اند.

باتری‌های حالت‌جامد (Solid-State Batteries) نسل جدیدی از باتری‌ها می باشند که تفاوت مهم آنها با باتری‌های لیتیوم‌یونی متداول در منفعت گیری از الکترولیت جامد به جای مایع یا ژل است. این تحول در ساختار الکترولیت تبدیل بهبود‌هایی در کارکرد، امنیت و عمر باتری‌ها می‌شود.

استلانتیس یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان جهان به گفتن یکی از تازه ترین شرکت‌ها داخل این عرصه شده است. این خودروساز اظهار کرده که در سال ۲۰۲۶، باتری‌های حالت‌جامد فراهم شده توسط شریک خود، شرکت Factorial را در ناوگان آزمایشی ماشین‌های الکتریکی دوج چارجر دایتونا نصب خواهد کرد. این یکی از نخستین مواردی است که این فناوری به‌صورت عمومی در ماشین‌ها منفعت گیری می‌شود، حتی اگر فعلاً فقط در مثالهای اولیه باشد.

باتری‌های حالت‌جامد به جای منفعت گیری از الکترولیت مایع در باتری‌های لیتیوم-یونی معمولی، از ماده‌ای جامد منفعت می‌برند. این تحول علتمی‌شود که منفعت گیری از مواد آند پرقدرت مقدور شود که نتیجه آن تراکم انرژی زیاد بالاتر در قیاس با فناوری‌های جاری است.

برای قیاس، شرکت Factorial اظهار کرده که سلول‌های باتری آنها می‌توانند تا ۳۹۰ وات‌ساعت بر کیلوگرم انرژی ذخیره کنند. این در حالی است که سلول‌های بزرگ پاکتی جنرال موتورز که از نظر شکل شبیه سلول‌های Factorial می باشند، نزدیک به ۲۸۰ وات‌ساعت بر کیلوگرم انرژی ذخیره می‌کنند. این تفاوت نشان‌دهنده پتانسیل بزرگ باتری‌های حالت‌جامد برای بهبود کارکرد ماشین‌های برقی در آینده است.

شرکت Factorial یکی از پیشگامان گسترش سلول‌های باتری حالت‌جامد است و در کنار آن چندین شرکت آمریکایی دیگر نیز به این عرصه داخل شده‌اند. از جمله شرکت QuantumScape که با خودروساز مطرحی، چون فولکس‌واگن همکاری دارد و شرکت سالید پاور که با فورد و بی‌ام‌و قرارداد‌های همکاری امضا کرده است. این شرکت‌ها با همکاری خودروسازان برتر جهان، در مسیر تجاری‌سازی و گسترش باتری‌های حالت‌جامد، نقش مهمی در آینده صنعت خودروسازی و فناوری‌های ذخیره انرژی ایفا می‌کنند.

زیاد تر شرکت‌های پیشرو در عرصه باتری‌های حالت‌جامد تا بحال مثالهایی از سلول‌های خود را برای شرکای‌شان فرستاده اند. اما اعلامیه استلانتیس اولین باری است که یک خودروساز به طور رسمی ضمانت به نمایش مثالهای اولیه با این فناوری داده است. شرکت Solid Power ادعا می‌کند که بی‌ام‌و در حال آماده‌سازی خودروی نمایشی با منفعت گیری از سلول‌های حالت‌جامد این شرکت است، اما تا بحال خبر رسمی از سوی این خودروساز باواریایی در این عرصه انتشار نشده است.

استلانتیس جزئیات بسیاری درمورد باتری‌های منفعت گیری شده در مدل‌های آزمایشی دوج چارجر دایتونا انتشار نکرده است. اما می‌دانیم که Factorial سلول‌های ۱۰۰ آمپرساعتی تشکیل می‌کند که به شرکای خودروسازش اراعه داده است. به گمان زیادً این ماشین‌های آزمایشی ازهمین باتری‌ها منفعت گیری خواهند کرد. دلنشین است بدانید که مرسدس بنز نیز به‌تازگی در Factorial اندوخته‌گذاری کرده است.

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

امکان پذیر این خودروساز آلمانی نیز به‌زودی اطلاعیه شبیهی در این خصوص اراعه دهد. تا آن زمان، خودروی عضلانی الکتریکی تازه دوج اولین مثالهای اولیه‌ای خواهد می بود که با منفعت‌گیری از این فناوری تازه باتری به‌طور گسترده در رسانه‌ها معارفه می‌شود.

انتهای مطلب/

دسته بندی مطالب

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی

[ad_2]

منبع