قیمت ریرا، اولین کراساوور ایرانماشین، افت یافت_تاشکن
[ad_1]
به گزارش تاشکن
یکی از مسائل او گفت و گوبرانگیز حوالی محصول تازه ایرانماشین، قیمت ریرا است. این شرکت مدتی پیش مبلغ یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان را به گفتن قیمت ریرا گفت. اظهار این رقم بهگفتن قیمت ریرا، علتشد تا مصرفکنندگان ایرانی از عمل ایرانماشین انتقاد کنند. قیمت ریرا در محدوده نزدیکی به قیمت کراساوورهای مونتاژی چینی با داخلیسازی کمتر از ۵۰ درصد قرار داشت، آنهم در شرایطی که ایرانماشین ادعا میکرد ریرا با داخلیسازی حداکثری به تشکیل رسیده است. علاوهبر مصرفکنندگان، فشارهایی نیز از سمت وزارت صمت برای تعدیل قیمت ریرا به ایرانماشین داخل شد که نتیجه آن افت بهای این ماشین بوده است.
افت ۱۵۰ میلیون تومانی قیمت ریرا
ایرانماشین در روز سهشنبه شانزدهم مردادماه ۱۴۰۳ و طی نامهای به سازمان بورس، از اظهار قیمت پایه ریرا خبر داد. بر پایه نامه «علیمردان عظیمی»، مدیرعامل ایرانماشین، به سازمان بورس و اوراق بهادار، قیمت پایه ریرا معادل ۹.۷۵۸.۰۳۷.۶۲۱ ریال گفتن شده است. این قیمت، بهای خام ماشین است و مواردی همچون هزینه شمارهگذاری، بیمه، اسقاط خودروهای فرسوده و مالیات بر قیمت افزوده بر آن اضافه خواهد شد. اگر مبلغ همه این هزینهها را نزدیک به ۱۵ درصد بهای خام ماشین در نظر بگیریم، قیمت ریرا درنهایت نزدیک به یک میلیارد و ۱۲۲ میلیون تومان خواهد می بود. این رقم در قیاس با قیمت قبلی ریرا، ۱۴۸ میلیون تومان ارزانتر است.
این نخستین بار نیست که انتقاد مصرفکنندگان و فشارهای وزارت صمت، علتکاهش قیمت محصولات تازه ایرانماشین میشود. نزدیک به یک دهه پیش ایرانماشین تصمیم داشت سدان جدیدش یعنی دنا را با قیمت ۵۲ میلیون تومان به مشتریان ایرانی بفروشد. هیچ تفاوتی بین دنا، سورن ELX و سمند LX EF7 از دید مشتریان ایرانی وجود نداشت؛ درحالیکه دنا نزدیک به ۲۰ میلیون تومان از خودروهای دیگر گرانتر قیمتگذاری شده می بود. با سختی مصرفکنندگان و نهادهای مسئول در آن زمان، قیمت دنا نزدیک به ۱۰ میلیون تومان افت اشکار کرد و به ۴۲ میلیون تومان رسید. این روال اکنون برای ریرا نیز تکرار شده است.
دسته بندی مطالب
[ad_2]