فقدان تکنولوژی، عامل طویل شدن تولیدات فاخر در کشور_تاشکن
[ad_1]
به گزارش تاشکن
به گزارش خبرنگار فرهنگی ، سایت ورلد آف ریل امروز خبرداد که به نظر میرسد ساخت فیلم «زندگی عیسی» مارتین اسکورسیزی قطعاً در دست اجرا است و تشکیل آن قرار است پاییز امسال و به گمان زیاد در ماه اکتبر (آبان) اغاز شود. در عین حال حرف های شده اندرو گارفیلد در این پروژه جلوی دوربین میرود و وجود مایلز تلر نیز به گفتن یکی دیگر از بازیگران محتمل است. داستان این فیلم زیاد تر در زمان حال میگذرد و در ایتالیا، مصر و اسراییل فیلمبرداری میشود.
این فیلم با اقتباس از کتابی به همین نام نوشته شوساکو اندو در سال ۱۹۷۳ ساخته میشود و قرار است یکی از کمهزینهترین فیلمهای این کارگردان، بعد از زمانها باشد. در ۲۵ سال تازه وی مدام مشغول ساخت تولیدات بزرگ استودیویی بوده و همین فیلم تازه وی را زیاد صمیمیتر میسازد. اسکورسیزی در توصیف این پروژه آن را فیلمی نزدیک به ۸۰ دقیقهای خوانده که بر آموزههای مهم عیسی مسیح تمرکز میکند و به طوری بدون تبلیغ، به بازدید اصول میپردازد. وی حرف های این فیلم نه یک فیلم داستانی مستقیم و نه یک مستند، بلکه ترکیبی از هر ۲ است.
در بخشی از این خبر به ساخت تشکیل استودیویی اشاره شده است؛ همان مسئلهای که چندین دفعه درمورداش سخن بگویید شده و آن منفعت گیری از تکنولوژی نوین فیلمسازی؛ حتی وقتی که سریال «حشاشین» پخش شد و سخن و حدیثهایی پیروِ آن بیرون آمد که کمتر از یک سال با هزینههای به مراتب پایینتر از ساخت سریالهای چند ساله ایران ساخته شده است.
این زنگ خطر چندین دفعه برای مسئولین و دستاندرکاران ساخت فیلم و سریال در ایران به صدا درآمده و خبرِ امروز هم یک بار دیگر این زنگ خطر را یادآوری میکند که میتوان در زمان زمان کمتر و هزینههای مقرون به صرفهتر سریالها و فیلمهای جریانساز و مهم ساخت.
یعنی به جای بازپخش چندین ساله «مختارنامه» و برخی آثار دیگر نمایشی، هر ساله یا حداقل هر دو سال یک بار یک تاثییر آیینی و نمایشی خوب و درخور شأن اهلبیت ساخته شوند. زیاد داستانهایی وجود دارد که اگر ساخته نشوند باید چشم به راهِ خبرشان از کمپانیهای فیلمسازی دنیا باشیم.
اما چرا زنگ خطر؟ زنگ خطر ماجرا اینجاست که احتمالا یکی از بزرگترین مانع ها ساخت سریال و فیلم خصوصاٌ «الف اختصاصیها» همین فناوریهای تازه باشد که کار را به لحاظ وقتی کُندتر و اصطلاحاً تشکیل کارها را گرانتر میکند. به حرف های کارشناسان این عرصه که جزو بنیانگذاران تکنولوژی ویرچوال پروداکشن تشکیل مجازی فیلم در ایران می باشند این مسئله نقل میشود به علت طویل شدن دوران تشکیل سریال گران همه میشود تا جایی که تعداد بسیاری از مدیران تلویزیون و سینما بعضاً از زیر بار ساخت این نوع کارها تنها به علت بالا بودن هزینهها، شانه خالی میکنند.
با فناوریهای تازه که اتفاقاً در همین خبر آمده؛ «در ۲۵ سال تازه وی مدام مشغول ساخت تولیدات بزرگ استودیویی بوده و همین فیلم تازه وی را زیاد صمیمیتر میسازد» حتی سریالهایی همچون «حشاشین» از آن منفعتبرداری شده میتوان کارهای بزرگ و اثرگذار نمایشی را در کمتر از یک سال به سرانجام رساند.
این زنگ خطر را باید جدّی گرفت و به جای ساخت سریالهای ناموفق و بیمقصد؛ از سریالهایی حمایتشود که جنبه استراتژیک داشته باشند. استراتژیسازی فقطً در جهت ساخت آثار سیاسی و حماسی نیست بلکه سریالهای دینی و مذهبی و تاریخی میتوانند استراتژیک و جریانساز باشند. باید جریانِ ساخت آثار سینمایی و تلویزیونی تاریخی و دینی را با ابزار تکنولوژی مورد حمایتقرار داد؛ حتماً هم هزینههای ساخت در فیلمها و سریالهای مهم و اصطلاحاً پرلوکیشن با پروداکشنهای زیاد کم میشود و هم آنقدر طول نمیکشد که مخاطب را چندینسال چشم به راه نگه دارد، برای مثالً نیاز نیست تا ۱۴۰۵ چشم به راهِ سریال «سلمان فارسی» باشیم یا برخی سریالهای دیگر که در تاریخِ تلویزیون به گفتن ویترین ارزشمندی از آنها یاد میشود.
احتمالا برای برخی سوال پیش آید چطور میتوان یک پروژه چند ساله را چند ماهه یا یکساله ساخت؟ با دقت به تغییرات بنیادی و ویژگیهای این روش تشکیل Virtualprodaction در صنعت سینما ما امکان ساخت پروژههای تاریخی سینمایی در زمان زمان کمتر از یک سال وجود دارد و با افت هزینه تشکیل در صورت حمایتسازمان سینمایی، صداوسیما میتواند با منفعت گیری از فناوریهای نوین همزمان چندین سریال و سینمایی بسازد.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
[ad_2]
منبع