خوش آمدید

سازمان غذا و داروی آمریکا یکی از مواد مورد استفاده در نوشابه را ممنوع کرد

سازمان غذا و داروی آمریکا یکی از مواد مورد منفعت گیری در نوشابه را ممنوع کرد_تاشکن


به گزارش تاشکن

ماده‌ای که وقتی در نوشابه با طعم مرکبات منفعت گیری می‌شد تا طعم تند آن را در نوشیدنی نگه داری کند، سرانجام برای همیشه در سراسر ایالات‌متحده ممنوع شد.

در پی مطالعات سم‌شناسی تازه، روغن گیاهی اصلاح‌شده نوشابه که BVO نام دارد، زیان اور شناخته شده‌ است.

«جیمز جونز»، معاون کمیسیون غذای انسانی سازمان FDA، زمان اظهار این نظر گفت: «عمل پیشنهادی، مثالای از نحوه نظارت آژانس بر شواهد درحال ظهور است. ما تحقیقات علمی را برای بازدید ایمنی مواد انجام می‌دهیم. وقتی که علم از ادامه منفعت گیری از افزودنی‌ها در غذاها حمایتنمی‌کند، عمل های نظارتی انجام می‌دهد.»

BVO چیست؟

ماده BVO یا روغن نباتی برمینیت شده‌، از دهه ۱۹۳۰ به‌گفتن یک عامل امولسیون‌کننده‌ منفعت گیری شده‌ است تا مطمعن حاصل شود که عوامل طعم‌دهنده مرکبات روی نوشابه‌ها شناور نمی‌شوند. ترکیب مقدار بسیاری اتم برم به یک تری‌گلیسیرید، روغن متراکمی تشکیل می‌کند که هنگامی با چربی‌های کم‌ چگال مخلوط می‌شود، بافت یکنواختی در آب داشته‌ باشد.

ادامه مطلب
شبکه مستند و روایت زندگی شهید رئیسی_تاشکن
آخرین مطالب

بااین‌حال این تنها ترفند BVO نیست. مطالعات حیوانی حاکی از آن است که این ترکیب می‌تواند به آرامی در بافت‌های چربی ما نیز تشکیل شود.

اکنون BVO در تعداد بسیاری از کشورها، ازجمله هند، ژاپن و کشورهای اتحادیه اروپا ممنوع است و در ایالت کالیفرنیا نیز با قانونی که قرار است در سال ۲۰۲۷ اجرایی شود، غیرقانونی می‌شود.

بااین‌حال، سازمان غذا و داروی آمریکا در قانع و علمی کردن آن کند بوده است.

تحقیقات قبل روی نوشابه

در دهه ۱۹۵۰، آژانس FDA این ماده را به‌طور کلی ایمن (GRAS) تشخیص داد. یک طبقه‌بندی رسمی، اقلامی را اراعه می‌دهد که یا به‌طور مناسب آزمایش شده‌اند، یا برای مواد راه اندازی‌دهنده‌ای که قبل از سال ۱۹۵۸ منفعت گیری معمول داشتند، به‌نظر زیان اور نیستند.

ادامه مطلب
با این دیوار ۵۰۰ ساله تهران آشنا شوید +عکس

اما دهه سپس که سؤالاتی درمورد سمی بودن احتمالی آن نقل شد، نتایج تحول کرد و علتشد FDA به‌طور موقت منفعت گیری از آن را به غلظت‌های نسبتاً کوچک در نوشیدنی‌های با طعم مرکبات محدود کند.

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

جمع‌آوری داده‌های مربوط به خطرات مقادیر کوچک BVO در طول زمان آسان نیست و به مطالعات طویل‌زمان و بازبینی اثرات سلامتی در نمونه قابل‌توجهی از افراد وابسته است. بااین‌حال شواهد به آرامی درحال افزایش می باشند.

مطالعه‌ای در دهه ۱۹۷۰ نشان داد که برم در بافت‌های انسان جمع می‌شود. مطالعات حیوانی نیز غلظت بالای BVO را با مشکلات قلبی و رفتاری مرتبط می‌کند.

نوشابه

باتوجه به این مطالعات حیوانی، FDA درنهایت قانع شده‌ است که شواهد کافی برای ممنوعیت منفعت گیری از این ماده وجود دارد.

ادامه مطلب
دانشمندان مواد مغذی مرتبط با افت شدت پیری مغز را کشف کردند_تاشکن

یقیناً خوشبختانه اکثر شرکت‌های بزرگ نوشابه از این بازی جلوتر می باشند. پپسی و کوکاکولا در دهه قبل این ماده را از محصولات خود حذف کردند.

جونز می‌گوید: «در طول سال‌ها، تعداد بسیاری از سازندگان نوشابه محصولات خود را برای جایگزینی BVO با یک ماده دیگر اصلاح کردند. امروزه تعداد مقداری از نوشیدنی‌ها در ایالات‌متحده حاوی BVO می باشند.»

دسته بندی مطالب

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی