خوش آمدید

ضربان ساز مصنوعی قلب

ژاپنی‌ها ژل الکتریکی تشکیل کرده‌اند که می‌تواند حرکت را به انرژی تبدیل کند_تاشکن


به گزارش تاشکن

دانشمندان ژاپنی یک ژل الکتریکی ساخته‌اند که می‌تواند آینده ابزار الکترونیکی را دگرگون کند. این ژل را می‌توان با الکترودهای منعطف ترکیب کرد و با آن سنسورهایی پوشیدنی ساخت که حرکت یا لرزش‌های کم‌نوسان را به انرژی تبدیل می‌کند.

این ژل را دانشمندان مؤسسه ملی علم مواد ژاپن (NIMS)، دانشگاه مئیجی و دانشگاه هوکائیدو ساخته‌اند. دانشمندان دریافتند که این ژل می‌تواند یک حرکت کوچک با نوسان تنها ۱۷ هرتز را به انرژی برق با ولتاژ ۶۰۰ میلی‌ولت تبدیل کند. آن‌ها یافته‌های خود را در ژورنال Angewandte Chemi International Edition انتشار کرده‌اند.

این ۸۳ درصد زیاد تر از ولتاژی است که سنسورهای متداول مبتنی بر الکترت با آلکیل-π مایع تشکیل می‌کنند (الکترت‌ها موادی همانند به آهنربا می باشند که میدان‌های الکتریکی تشکیل می‌کنند؛ از این مواد در ابزارهایی همانند میکروفون منفعت گیری می‌شود). این ژل الکتریکی تازه امکان پذیر در آینده جانشین سنسورهای مبتنی بر الکترت شود. پژوهشگران ژاپنی تصمیم دارند در آینده سنسورهایی پوشیدنی با بار الکتریکی نیرومندتر تشکیل کنند.

این ژل را می‌توان در ضربان‌سازهای مصنوعی قلب منفعت گیری کرد تا حرکات بدن را به انرژی مورد نیاز دستگاه تبدیل کند.

خواص ژل الکتریکی تبدیل حرکت به انرژی

دانشمندان بسیاری در سراسر دنیا مشغولند تا تکنولوژی‌هایی نو بسازند که منعطف و دوستدار محیط‌زیست می باشند. پژوهشگران ژاپنی امیدوارند که اختراع جدیدشان در جرگه این کوششها قرار بگیرد. آن‌ها می‌گویند که مدول الاستیک (معیاری مربوط به مقاومت ماده تحت تغییرشکل) این ژل ۴۰ میلیون برابر زیاد تر از مایعات شبیه خودش است. این چنین این مدول را می‌توان با منفعت گیری از بست و مهروموم‌های محکم افزایش داد.

ادامه مطلب
افت ۶۷ درصدی کمبودهای دارویی در ۱۴۰۲ - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان_تاشکن
آخرین مطالب

همان گونه که حرف های شد، این ژل الکتریکی می‌تواند جانشین یک الکترت شود. الکترت‌ها می‌توانند بارهای الکتریکی را ذخیره کنند، اما رساناهایی ضعیف می باشند. ژلی که دانشمندان ژاپنی ساخته‌اند، گویا می‌تواند بارهای الکتریکی تولیدشده از حرکت را به‌طور دائمی نگهداری کند.

دانشمندان ژاپنی به‌جستوجو افزایش پتانسیل‌های این ژل می باشند تا بتوان از آن در حوزه‌های رباتیک و سلامت هم منفعت گیری کرد. احتمالا این ماده بتواند انرژی دستگاه‌هایی همانند ضربان‌سازهای مصنوعی قلب را فراهم کند. ضربان‌سازها درون بدن کار گذاشته خواهد شد و این ژل برق موردنیاز آن را از حرکات بدن تشکیل خواهد کرد.

ادامه مطلب
بازارچه محصولات مطرح شمیم خدمت در قم برقرار می‌بشود

دسته بندی مطالب

کسب وکار

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی