خوش آمدید

شروط جدید بانک مرکزی برای انعقاد قرارداد‌های بانکی ابلاغ شد

شروط تازه بانک مرکزی برای انعقاد قرارداد‌های بانکی ابلاغ شد_تاشکن


به گزارش تاشکن

به گزارش خبرگزاری برنا، بخشنامه بانک مرکزی در خصوص مصوبه شورای فقهی بانک مرکزی با نوشته الزام تفهیم قرارداد‌ها با ادبیات گفتاری صحیح به مشتریان طی نامه شماره ۰۳/۶۷۰۴۶ تاریخ ۱۴۰۳/۰۳/۲۳ توسط مدیریت کل مقررات، مجوز‌های بانکی و مبارزه با پولشویی اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شد.

در این بخشنامه آمده است: بدین وسیله ذیلاً مفاد مصوبه جلسه مورخ ۱۴۰۲/۰۹/۲۲ شورای فقهی بانک مرکزی با نوشته «الزام تفهیم قرارداد‌ها با ادبیات گفتاری صحیح به مشتریان» برای استحضار ایفاد می‌گردد:

۱- در قرارداد‌های تجهیز منبع های بر پایه عقد قرض‌الحسنه سپرده‌های جاری و بعد‌انداز تفهیم ماهیت قرض‌الحسنه بودن سپرده به مشتری و عدم التزام مؤسسه اعتباری به پرداخت سود کفایت می‌کند.

تبصره ۱ – در سپرده‌های قرض‌الحسنه بعد‌انداز تفهیم عدم ضمانت مؤسسه اعتباری مبنی بر برگزاری قرعه کشی و اعطای جوایز به مشتری الزام دارد.

ادامه مطلب
به‌تنهایی نمی‌توانم همه نتایج را تحول دهم_تاشکن
آخرین مطالب

تبصره ۲- در سپرده‌های قرض‌الحسنه اعطای هرگونه امتیاز به مشتری منوط به تفهیم عدم ضمانت مؤسسه اعتباری است.

۲- در قرارداد‌های تجهیز منبع های بر پایه عقد وکالت سپرده‌های اندوخته گذاری زمان دار تفهیم ماهیت وکالتی بودن سپرده به مشتری و این که مؤسسه اعتباری وکیل مشتریان در منفعت گیری از منبع های و تقسیم سود است، اهمیت دارد. این چنین در این نوع سپرده‌ها تفهیم ماهیت سود علی‌الحساب و قطعی به مشتریان الزام دارد.

۳- در قرارداد‌های تخصیص منبع های در قالب عقود مبادله‌ای علاوه بر تیبین ماهیت قرار داد برای مشتری این نوشته جز موارد با اهمیت قرارداد محسوب شده و ملزوم است در رابطه با آنها تفهیم صحیح صورت پذیرد: نوشته قرارداد نرخ سود تعداد و مبلغ اقساط و تعلق وجه التزام تأخیر تأدیه دین.

ادامه مطلب
باید روبه رو بازیکنان ایران باهوش باشیم/انتظارات هواداران قهرمانی است

۴- در قرارداد‌های تخصیص منبع های در قالب عقود مشارکتی علاوه بر تبیین ماهیت قرارداد برای مشتری این موضوعات جز موارد با اهمیت قرارداد محسوب شده و ملزوم است در رابطه با آنها تفهیم صحیح صورت پذیرد نوشته قرار داد سهم سود طرفین دوره شراکت و تعلق وجه التزام تأخیر تأدیه دین.

۵- در صورتی که مؤسسه اعتباری تصمیم بر درج انواع خیارات در قرارداد‌ها با مشتری داشته باشد موظف به تصریح و تفهیم خیارات و در صورت اسقاط آنها تفهیم این نوشته به مشتری است.

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

۶- مؤسسات اعتباری علاوه بر تفهیم شفاهی مفاد مهم قرارداد‌ها توسط مسؤولین اعتبارات برای مشتریان از راه حلهای گوناگون و متنوع جهت این کار منفعت گیری نمایند در رابطه با هر یک از قرارداد‌ها خلاصه غیرفنی از ماهیت قرارداد و موارد مهم آن به زبان ساده تهیه شده و علاوه بر قرارداد مهم در اختیار مشتری قرار گیرد. این خلاصه می‌تواند مینای عمل های فرد دیگر همانند ارسال پیامک به مشتری خبر رسانی بر روی تارنمای مؤسسه اعتباری نصب بنر در شعبه و … قرار گیرد.

ادامه مطلب
تصویر انیمیشن های ایرانی زینت بخش نوشت افزارهای وطنی- اخبار رادیو و تلویزیون - اخبار فرهنگی تسنیم

در آخر ضمن ایفاد عکس نامه شماره ٠٢ / ٢۵٣۶٨٣ مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷ اداره بازدید‌های بانکداری اسلامی و دبیرخانه شورای فقهی بانک مرکزی در همین خصوص خواهشمند است دستور فرمایند مراتب به واحد‌های ذی ربط در آن بانک مؤسسه اعتباری غیربانکی با لحاظ مفاد بخشنامه شماره ٩۶/١۴۹۱۵۳ مورخ ١٣٩۶ / ۵ / ١۶ ابلاغ شده و بر حسن اجرای آن نظارت مقتضی به عمل آید و در صورت وجود هرگونه سوال و ابهام در رابطه با آن نوشته رأساً از اداره بازدید‌های بانکداری اسلامی و دبیرخانه شورای فقهی بانک مرکزی استعلام گردد.

انتهای مطلب/ 

دسته بندی مطالب

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی



منبع