خوش آمدید

خودرو فرسوده

هفت میلیون ماشین فرسوده در سرزمین تردد می‌کنند!_تاشکن


به گزارش تاشکن

خبرگزاری ایرنا در گزارشی به نوشته تردد خودروهای فرسوده در سرزمین پرداخته است. به حرف های این خبرگزاری و به نقل از سازمان محیط زیست، هفت میلیون ماشین فرسوده در سرزمین تردد می‌کنند. این آمار را «داریوش گل‌علی‌زاده»، معاون سازمان محیط زیست، به خبرگزاری ایرنا خبرداد.

به حرف های معاون سازمان محیط زیست، قسمت قابل‌توجهی از آلاینده‌های هوای سرزمین مربوط به خودروها است. بخشی از خودروهای تولیدی سرزمین باید بر پایه گواهی اسقاط تشکیل شود و خودروسازان مکلف به اجرای این قانون می باشند. بااین‌حال این چنین موضوعی در همه سال‌ها به‌صورت یکسان و منظم اجرا نمی‌شود. نتیجه اجرای نامنظم این قانون، افزایش تردد خودروهای فرسوده در سطح سرزمین است.

مراکز اسقاط ماشین طی چندسال تازه از مقدار وابستگی خود به منبع های دولتی کاسته‌اند. به این علت شراکت قسمت خصوصی می‌تواند در شدت‌بخشی به اسقاط خودروهای فرسوده موثر باشد. به حرف های داریوش گل‌علی‌زاده، نوشته تسهیلات برای نوسازی وسایل نقلیه ازجمله موضوعات مورد پیگیری سازمان محیط زیست می بود. اکنون مقدار تسهیلات نوسازی خودروهای فرسوده در حالت حداقلی قرار دارد. عدم دقت به مطرح نوسازی خودروهای فرسوده و افت بودجه این مطرح، تأثیر مستقیم بر آلودگی هوا گذاشته است.

ادامه مطلب
نمایندگان تنیس ایران از راهیابی به جمع ۱۶ نفر برتر جهان بازماندند_تاشکن

جزئیات زیاد تر از آمار ماشین فرسوده در سرزمین

به حرف های معاون سازمان محیط زیست، ۸۰ درصد از خودروهای حاضر در سیستم حمل‌ونقل عمومی فرسوده می باشند. این چنین ۶۰ درصد از اتوبوس‌های درون‌شهری فرسوده شده‌اند. ۱۰ درصد از اتوبوس‌ها و ون‌های بین‌شهری نیز فرسوده محسوب خواهد شد. اکنون ۲۶ شهر و هفت کلان شهر سرزمین دچار آلودگی هوا می باشند.

هفت میلیون ماشین فرسوده در سرزمین تردد می‌کنند!_تاشکن ۱۴

سن فرسودگی خودروهای شخصی تا پیش از سال قبل،‌ ۱۵ سال می بود. بااین‌حال دولت در مصوبه تازه خود حوالی نوسازی خودروهای فرسوده، این محدوده وقتی را به ۲۰ سال افزایش داد. به این علت هم‌اکنون خودروهای تولیدی سال ۸۳ و پیش از آن فرسوده محسوب خواهد شد. یقیناً به‌علت کیفیت نامناسب قطعات یدکی و افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری ماشین، حتی تعداد بسیاری از خودروها با سن کمتر از ۱۰ سال نیز در عمل فرسوده و آلاینده محسوب خواهد شد.

ادامه مطلب
تابستان 2023 گرم‌ترین تابستان ثبت‌شده در تاریخ زمین بوده است

سن فرسودگی برای خودروهای سواری شخصی، ۲۰ سال و برای خودروهای تاکسی و اتوبوس، ۱۰ سال است. در برخی موارد خاص، همانند نقص فنی غیرقابل تعمیر یا تصادف شدید، ماشین می‌تواند قبل از رسیدن به سن فرسودگی اسقاط شود.

دسته بندی مطالب

کسب وکار

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی