خوش آمدید

تولید پسته در ۲۷ استان درآمد یک میلیارد دلاری برای ایران داشته است

تشکیل پسته در ۲۷ استان درآمد یک میلیارد دلاری برای ایران داشته است_تاشکن


به گزارش تاشکن

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، مدام کشاورزی ایران در جهان با محصول پسته شناخته شده و این محصول جزو با اهمیت ترین کالا‌ها و محصولات غیرنفتی ایران است.
پسته از نظر اقتصادی و درآمدزایی ارزی برای کشورمان از بااهمیت بالایی برخوردار است به‌طوری که از آن به گفتن طلای سبز یاد می‌شود و در بین محصولات باغبانی، به‌گفتن یک محصول استراتژیک جایگاه اختصاصی‌ای دارد.

عمده صادرات پسته ایران مطابق شرایط قدیم هم چنان سنتی است ولی به نظر می‌رسد باید تغییرات ملزوم در ساختار تجارت جهانی در طی سال‌های قبل را داخل حوزه صادرات پسته ایران کنیم.

با دقت به افزایش رقابت در عرصه تجارت و برنامه‌ریزی مدون سرزمین‌های رقیب همانند آمریکا و ترکیه در تشکیل و صادرات پسته، باید استراتژی مدونی در عرصه صادرات پسته در نظر بگیریم.

ادامه مطلب
زمان رویارویی ایران و امارات در یک چهارم نهایی جام جهانی فوتبال ساحلی اشکار شد

هم اکنون پسته در ۲۷ استان سرزمین تشکیل می‌شود؛ همین تولیدات علتشد که سال قبل بیشتر از یک میلیارد دلار صادرات پسته داشته باشیم.

نایب رئیس هیات امنای انجمن ملی پسته ایران درمورد حالت تشکیل و صادرات پسته، می‌گوید: سال قبل ۲۰۰ هزار تن پسته در سرزمین تشکیل شد که از این مقدار ۱۲۰ هزار تن به قیمت ۹۰۰ میلیون دلار تا یک میلیارد دلار به سرزمین‌های مقصد صادر شده است.

تولید پسته در ۲۷ استان درآمد یک میلیارد دلاری برای ایران داشته است

جلیل کاربخش راوری اظهار داشت: اکنون پسته در ۲۷ استان سرزمین تشکیل می‌شود که هم چنان استان کرمان ۴۵ تا ۵۰ درصد تشکیل را بر مسئولیت دارد.

ادامه مطلب
حمایتهمه جانبه پلیس امنیت اقتصادی فراجا از برنامه های تحولی صندوق ذخیره فرهنگیان_تاشکن

این در حالی است که چندی پیش مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی حرف های می بود: بر پایه برآورد‌های اولیه از استان‌ها، تا آخر سال بیشتر از ۳۷۰ هزار تن پسته در سرزمین تشکیل می‌شود.

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

یقیناً او تشکیل پسته در سال ۱۴۰۱ را کمتر از ۲۲۰ هزار تن گفتن و خاطرنشان‌کرد: سرمازدگی و تنش‌های بهاره روی تشکیل پسته تاثییر بسیاری می‌گذارد.

تولید پسته در ۲۷ استان درآمد یک میلیارد دلاری برای ایران داشته است

داریوش سالم‌پور با گفتن این که متوسط کارکرد تشکیل پسته خشک در باغات ایران ۹۰۰ کیلوگرم در هر هکتار است، او گفت: باغداران عمده و نمونه، کارکرد بیشتری در تشکیل پسته خشک دارند.

ادامه مطلب
برای ناکامی‌دادن پادشاه لیگ قهرمانان اروپا به انرژی هوادارانمان نیاز داریم_تاشکن

با این حال برنامه‌های همکاری با فائو برای بهبود حالت تشکیل و افت صدمه‌ها و بیماری مرتبط با پسته صورت گرفته است؛ به طوری که داریوش سالم‌پور با اشاره به برگزاری کارگاه اولیه تشکیل و صادرات پسته توسط فائو در کشورمان اظهار داشت: سند همکاری مشترک فنی پسته بین ایران و فائو (TCP) یکی از سند‌های مهم، کاربردی و راهبردی محسوب می‌شود که در آن با منفعت گیری از ظرفیت‌های فنی و اعتباری این سازمان، همه فرآیند‌های تولیدی، فرآوری و نظارت‌های بهداشتی و صادراتی پسته به طور کارآمد، به‌روز می‌شود.

تولید پسته در ۲۷ استان درآمد یک میلیارد دلاری برای ایران داشته است

با وجود ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های خوب تشکیل پسته در کشورمان، اما محمد صالحی رئیس هیئت مدیره انجمن پسته می‌گوید: سهم پسته ایران در دنیا ۲۰ درصد است و متاسفانه در عرصه تشکیل پسته در سطح جهان به رده و جایگاه دوم نزول اشکار کرده ایم، اما هم چنان در عرصه صادرات و کیفیت پسته سخن اول را می‌زنیم؛ او می‌گوید ایران تا نزدیک به سه چهار سال قبل در عرصه تشکیل پسته در صدر سرزمین‌های تشکیل کننده این محصول قرار داشت، اما چند سال است که آمریکا با افزایش سطح زیر کشت باغات پسته گوی سبقت را از ایران ربوده و در جایگاه نخست تشکیل این محصول در جهان قرار گرفته است؛ ترکیه هم برنامه ریزی بسیاری برای افزایش تشکیل پسته و تاثیرگذاری در بازار‌های جهانی کرده است.

ادامه مطلب
آیپد پرو 2024 به گمان زیادً از شارژ مگ‌سیف حمایتخواهد کرد

انتهای مطلب/

دسته بندی مطالب

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی



منبع