اظهار ضوابط و بایدها و نبایدهای تبلیغات نامزدها در صداوسیما_تاشکن
به گزارش تاشکن
به گزارش ، ضوابط و چارچوبهای تشکیل برنامههای تبلیغات قانونی نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در رسانه ملی طی اطلاعیهای اظهار شد.
این ضوابط به شرح زیر است:
«مقدمه: بر پایه ماده ۶۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری و برای فراهم کردن عرصه تبلیغی مناسب، هر یک از نامزدهای محترم زمان دارند از امکانات صدا و سیما بهطور مساوی منفعت گیری کنند که این برنامهها در سه قسمت زیر است:
الف: برنامههای تولیدی رادیویی و تلویزیونی که سازمان صدا و سیما متولی همه مرحله های انجام آن است.
ب: مستندها و برنامههایی که نامزدهای محترم نسبت به تشکیل آن عمل کرده و سازمان صدا و سیما بعد از قبول کمیسیون بازدید تبلیغات انتخابات نسبت به پخش آن عمل میکند. لذا به منظور برخورداری یکسان نامزدهای انتخاباتی از این زمان، ضوابط و چارچوبهای مصوب کمیسیون درمورد تشکیل برنامههای قانونی به شرح زیر اظهار میشود.
الف) برخی موضوعات قابل مطرح در برنامههای تولیدی نامزدها:
۱- گفتن زندگی نامه و اسبق کاری، تحصیلی، سیاسی و تشریح اسبق کاری و علمی
تبصره: برنامه انتخاباتی نباید حاوی انتساب عناوین علمی به نامزدی که موفق به احراز آنها نشده است، باشد. ملاک احراز انتساب عناوین علمی و مدارک تحصیلی نامزد گزارش و تأییدیه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا دانشگاه آزاد اسلامی یا شورای عالی حوزه علمیه قم است که به قبول شورای نگهبان رسیده باشد.
۲- تبیین و تشریح برنامههای نامزد برای ریاست جمهوری و دولت چهاردهم در عرصههای گوناگون حکمرانی اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در امور داخلی و بین المللی.
۳- تشریح برتریهای کاری، پیروزیها، دستاوردها و افتخارات گوناگون علمی، اجرایی، مدیریتی و خدمات در عرصههای گوناگون حکمرانی
۴- معارفه مشاوران به منظور تشریح روشهای اجرایی و توان مدیریتی
۵- موضوعات عام و تبیینی، همچون جایگاه و اهمیت ریاست جمهوری و نقش آن در نظام مردمسالاری دینی و الزام شراکت و وجود گسترده مردم و نقش آنان در خنثی نمودن توطئههای دشمنان و تبیین قیمتها ودستاوردهای انقلاب اسلامی
ب) برنامههای تولیدی و زنده نامزدها نباید مشتمل بر موارد ذیل باشند:
۱- اظهارات مغایر با قانون اساسی و قانون انتخابات ریاست جمهوری و دیگر قوانین سرزمین
۲- گفتن مطالب مغایر با اصول و مصادیق سیاستهای اعلامی و مصرح مقام معظم رهبری در حوزههای داخلی و خارجی
۳- برنامهها یا قولهای انتخاباتی فراتر از چارچوب قانون اساسی و نزدیک به مقرر در دیگر قوانین موضوعه.
۴- گفتن اظهارات و برنامههای مغایر با اتحاد و همبستگی، منافع و امنیت ملی و تمامیت ارضی سرزمین
۵- تبلیغ رسانهها و فرق و جریانهای سیاسی و مذهبی غیرقانونی و نمادهای آنها به تشخیص مراجع ذیربط
۶- عدم مراعات معیارها و ضوابط پخش سازمان صدا و سیما
۷- گفتن مطالب خلاف واقع، افترا، توهین و تخریب دیگر نامزدها و اشخاص حقیقی یا حقوقی
۸- منفعت گیری از تصاویر مشترک با امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری
۹- تحریف و دستکاری آمار، گفتن آمار خلاف واقع و جعل اطلاعات درمورد مسائل سرزمین
۱۰- تشویش اذهان عمومی و سیاه نمایی از وضع سرزمین و تضعیف قیمتها و دستاوردهای نظام اسلامی و گفتن هرگونه مطلبی که جهت یأس، ناامیدی و افت شراکت مردم در انتخابات باشد
۱۱- تشکیل تشکیک و تردید در سلامت و امنیت و قانونمندی انتخابات و مجریان و ناظران آن
۱۲- عدم مراعات ضوابط مقرر در ماده ۶۸ قانون انتخابات ریاست جمهوری
ج) الزامات ضبط و پخش برنامههای تولیدی
۱- چنانچه نامزدها در زمان مقرر برای ضبط برنامههای انتخاباتی خود به استودیوهای تعیین شده در صدا و سیما مراجعه نکنند، کمیسیون بازدید تبلیغات انتخابات و سازمان صداوسیما مسئولیتی برای پخش برنامهها نخواهد داشت.
۲- مستندهای رادیویی و تلویزیونی نامزدها باید در مهلت ۴۸ ساعت قبل از پخش به کمیسیون بازدید تبلیغات انتخابات تحویل داده شود، در غیر این صورت سازمان صداوسیما مسئولیتی برای پخش برنامهها ندارد و کمیسیون میتواند به تشخیص خود مجوز پخش یکی از برنامههای ضبط شده نامزدهای محترم در سقف زمان مستند را به جای آن صادر کند.
۳- با دقت به تعلق دو مستند رادیویی و دو مستند تلویزیونی ۳۰ دقیقهای به هر نامزد، ساختار تشکیل مستندها الزاماً باید جدا گانه از هم باشد.
۴- عدم مراعات هر یک از موارد فوق و یا وجود موارد خلاف قانون و مقررات و عدم اصلاح آن توسط نامزد، مانع از پخش آن از رسانه ملی خواهد شد.
ضوابط شکلی و محتوایی تهیه این برنامهها در سایت ستاد انتخابات ریاست جمهوری رسانه ملی به آدرس entekhabat1403.iriborg.ir قابل مشاهده است.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب