خوش آمدید

سری لونارلیک اینتل

 اینتل از پردازنده‌های لونار لیک رونمایی کرد + مشخصات_تاشکن


به گزارش تاشکن

در اغاز نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۲۴، اینتل طی مراسمی در تایپه، عمل به رونمایی و اراعه جزئیات مرتبط با پردازنده‌های تازه سری لونار لیک (Lunar Lake) کرده که برای دستگاه‌های قابل‌حمل ازجمله لپ‌تاپ‌ها و اولترابوک‌ها گسترش یافته‌است.

مشخصات و ویژگی‌های پردازنده‌های سری لونار لیک

اینتل در مراسم رونمایی از پردازنده‌های جدیدش روی قابلیت‌های متنوعی مانور داد که از با اهمیت ترین آنها می‌توان به اجرای قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به‌صورت آفلاین روی دستگاه اشاره کرد. این چنین این شرکت پافشاری داشته است که پردازنده‌های سری لونار لیک می‌توانند قواعد بازی را عوض کنند و اثبات کنند که برای بهینه‌سازی مصرف انرژی، لزوماً نیازی به کوچ از معماری x86 به‌سمت Arm نیست. شایان‌ذکر است که شرکت ARM از سری اسنپدراگون X در سال جاری رونمایی کرد که در کنار مصرف بهینه انرژی می‌توانند قوت حیرت‌انگیزی را در اختیار کاربر قرار دهند.

ادامه مطلب
حداقل انتظارات حوزه سلامت از رییس دولت چهاردهم - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان_تاشکن
 اینتل از پردازنده‌های لونار لیک رونمایی کرد + مشخصات_تاشکن ۲۴

پردازنده‌های سری لونار لیک شامل چهار هسته Lion Cove خواهد شد که ماموریت پردازش‌های سنگین را برعهده خواهند داشت. این چنین چهار هسته Skymont هم برای انجام کارهای سبک در نظر گرفته‌ شده‌اند که مصرف انرژی بهینه‌تری را اراعه خواهند داد. اینتل اظهار کرده که خبری از هایپرتردینگ در این تراشه‌ها نخواهد می بود؛ اگرچه این قابلیت در دیگر پردازنده‌ها هم چنان مورد منفعت گیری قرار می‌گیرد. از نظر اینتل، اکنون با وجود هسته‌های کم‌مصرف دیگر دلیلی برای منفعت گیری از هایپرتردینگ در پردازنده‌های اختصاصی به لپ‌تاپ وجود ندارد.

تمرکز اینتل در طراحی سری جدیدش روی هسته‌های Skymont بوده است که می‌توانند شارژدهی دستگاه‌های مبتنی بر پردازنده‌های این شرکت را افزایش دهند. هسته‌های کم‌مصرف قادرند در فرکانس‌های خاصی، کارکرد بهتری در قیاس با هسته‌های پرمصرف از خود نشان دهند؛ به همین علت امور پردازشی تا حد امکان روی دوش هسته‌های مذکور قرار خواهند گرفت. درصورتی‌که Thread Director تشخیص دهد یک پردازش نیاز به قدرتی زیاد تر دارد، عمل به انتقال آن به هسته‌های Lion Cove خواهد کرد. در قیاس با سری Meteor Lake که اکنون با نام Core Ultra شناخته می‌شود، اجرای پردازش‌ها روی هسته‌های بهینه به‌شدت افزایش اشکار کرده است و این هسته‌ها از کارکرد بهتر و پایدار بیشتری برخوردارند. یقیناً گسترش‌دهندگان می‌توانند عمل به انتخاب دستی هسته‌های مورد نظر خود برای انجام پردازش‌ها کنند و دستورات ویندوز را نادیده بگیرند.

ادامه مطلب
اسامی تازه تیم جوانان فوتبال ایران اظهار شد_تاشکن
آخرین مطالب
پردازنده‌های Lunarlake اینتل
 اینتل از پردازنده‌های لونار لیک رونمایی کرد + مشخصات_تاشکن ۲۵

کارکرد گرافیک یکپارچه Xe2 در پردازنده‌های سری لونار لیک در قیاس با Meteor Lake هم تا ۵۰ درصد بهبود اشکار کرده است. اگرچه کارکرد گرافیکی سری قبلی اینتل قابل‌قبول می بود؛ اما منفعت گیری از کارت گرافیک مجزا در زیاد تر محصولات غیرگیمینگ منسوخ شده‌ است؛ به همین علت گرافیک یکپارچه باید از قوت کافی برای فراهم قوت پردازشی در برخی نرم‌افزارهای خاص هم برخوردار باشد و اینتل با فهمیدن کامل این نوشته، سری تازه خود را گسترش داده است. باید دید که آیا لپ‌تاپ‌های ویندوزی بدون کارت گرافیک مجزا قادر به رقابت با مک‌بوک پرو خواهند می بود یا اپل هم‌چنان دست بالا را در این رقابت خواهد داشت.

ادامه مطلب
اینتل در قسمت تشکیل تراشه با زیان 7 میلیارد دلاری مواجه شد_تاشکن

همانند زیاد تر تراشه‌های تازه، پردازنده‌های سری لونار لیک اینتل به واحد پردازش عصبی هم تجهیزمی باشند تا از غافله هوش مصنوعی عقب نمانند. توان پردازشی واحد حرف های‌شده، ۴۸ TOPS است و از ۶ موتور عصبی و پهنای باند بهبودیافته منفعت می‌برد. اینتل اظهار کرده است که پردازنده‌های تازه این شرکت توان اجرای قابلیت‌های مبتنی بر کوپایلوت پلاس مایکروسافت را خواهند داشت. یقیناً ویژگی مذکور در اصل برای معماری x86 گسترش نیافته است و ابتدای اراعه در اختیار لپ‌تاپ‌های تجهیزبه پردازنده‌های اینتل قرار نمی‌گیرد.

پردازنده‌های Lunarlake اینتل
 اینتل از پردازنده‌های لونار لیک رونمایی کرد + مشخصات_تاشکن ۲۶

رم مجتمع ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی یکی دیگر از تغییراتی است که در پردازنده‌های سری لونار لیک صورت گرفته که می‌تواند نویدبخش شدت زیاد تر و مصرف بهینه‌تر (تا ۴۰ درصد) باشد. یقیناً دیگر امکان ارتقا رم توسط کاربر از طریق درگاه SO-DIMM وجود نخواهد داشت و کاربران باید در انتخاب پیکربندی لپ‌تاپ خود دقت بیشتری کنند. انتظار می‌رود که تولیدکنندگان گوناگون ازجمله ایسوس و ایسر عمل به معارفه لپ‌تاپ‌های دارای پردازنده‌های سری Lunar Lake در آینده نزدیک کنند. حمایتاز وای‌فای ۷ و بلوتوث ۵.۴ همراه با PCIe نسل پنج و تاندربولت ۴ از دیگر ویژگی‌های پردازنده‌های تازه اینتل است.

ادامه مطلب
کارت گرافیک Arc Battlemage سال 2024 اراعه می‌بشود

دسته بندی مطالب

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی