خوش آمدید

اثر افزایش بیان ریز آر ان ای 9 در مهار تومور زایی سلول های بنیادی ملانوما

تاثییر افزایش گفتن ریز آر ان ای ۹ در مهار تومور زایی سلول های بنیادی ملانوما_تاشکن


به گزارش تاشکن

به گزارش خبرگزاری برنا؛ ملانومای بدخیم کشنده‌ترین نوع سرطان پوست با پیش آگاهی ضعیف است. 
مقدار بقای یک‌ساله برای مبتلایان به مرحله آخر این بیماری نزدیک به ۱۰ درصد برسی می‌شود.

متأسفانه این بیماری طبق معمولً در مرحله های پایانی تشخیص داده می‌شود و نرخ متاستاز (مهاجرت سلول‌های سرطانی از عضو مبتلا به دیگر عضو‌ها و تشکیل توده سرطانی تازه در عضو مقصد) در آن زیاد است. 
نقش سلول‌های بنیادی ملانوما در پیشرفت، متاستاز و عود مجدد این بیماری کاملاً اثبات شده است؛ سلول‌هایی کم‌یاب در توده سرطانی که با پتانسیل تهاجمی بالا، مقاومت دارویی، ظرفیت خودنوسازی و توان تشکیل همه دودمان‌های سلولی حاضر در تومور، از دیگر سلول‌ها نزدیک می باشند.

ریز آر آن‌ای‌ها (miRNAs) از عوامل اپی ژنتیکی می باشند که ساز و کار‌های سلولی گوناگون از جمله تکثیر، اختلاف، بقا و مهاجرت سلول‌ها را کنترل می‌کنند.

ادامه مطلب
آراستگی در معابر جنوب شرق پایتخت با ۱۶ نقاشی دیواری طی ۷ ماه تازه

در سرطان‌های گوناگون، از جمله ملانوما، تنظیم‌زدایی از ریز آر ان‌ای‌ها گزارش شده است. با دقت به تاثییر این ریز آر ان‌ای‌ها در سرکوب تومور، به نظر می‌رسد هر سرطان، الگوی منحصر به فردی از گفتن آنان داشته باشد.

با مقصد بازدید تاثییر miR-۹ در قوت بنیادینگی (stemness) سلول‌های بنیادی ملانوما، مرضیه ابراهیمی، پریسا صحرانورد، امیرحسین ایزد پناه و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، طی پژوهشی به بازدید تأثیر افت و افزایش گفتن ریز آر ان‌ای مذکور در دو رده سلولی از ملانوم پرداختند.

ادامه مطلب
پرسپولیس ۲ - تراکتور صفر

نتایج این پژوهش که در نشریه بین المللی Melanoma Research انتشار شده است، نشان داد، افزایش گفتن miR-۹ به شکل معنی داری توان تقسیم، خود نوزایی، مهاجرت و تومورزایی سلول‌های بنیادی ملانوما را افت می‌دهد.

علاوه بر این، نتایج این پژوهش اشکار کرد افت گفتن ریز آر آن‌ای مذکور تبدیل افزایش تقسیم سلول‌های بنیادی ملانوما، کلونی زایی، توان مهاجرت و تومورزایی در آنان می‌گردد.

نتایج این پژوهش به روشنی نشان داد که miR-۹ یک ریز آر ان‌ای مهار کننده تومور است که قادر است سلول‌های بنیادی ملانوما را از جهات گوناگون مهار و سرکوب کند. به این علت، این ریز آر ان‌ای می‌تواند به گفتن یک مهار کننده بالقوه رشد و گسترش سرطان پوست بدخیم نقل شود.

انتهای مطلب/

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

ادامه مطلب
جزئیاتی از دو برنامه تحویل سال فرزاد حسنی در رادیو و تلویزیون_تاشکن

دسته بندی مطالب

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی



منبع