خوش آمدید

رایزن ۹۰۰۰ AMD

مشخصات پردازنده‌های دسکتاپ رایزن ۹۰۰۰ AMD افشا شد_تاشکن


به گزارش تاشکن

شرکت AMD به گمان زیاد در کامپیوتکس ۲۰۲۴ از نسل تازه پردازنده‌های دسکتاپ خود با هسته‌های Zen 5 رونمایی می‌کند. اکنون مشخصات تعدادی از این پردازنده‌ها افشا شده است که از تجهیز آن‌ها به ۶ تا ۱۶ هسته خبر می‌دهد.

مطابق گزارشی تازه، AMD در ابتدا از چهار پردازنده خانواده رایزن ۹۰۰۰ رونمایی خواهد کرد که بیشترین عضو آن، رایزن ۹ ۹۹۵۰X با ۱۶ هسته و ۳۲ رشته است.

مشخصات احتمالی پردازنده‌های دسکتاپ رایزن ۹۰۰۰ AMD

پردازنده‌های دسکتاپ رایزن ۹۰۰۰ با اسم رمز «Granite Ridge» شناخته خواهد شد و انتظار می‌رود با هسته‌های Zen 5، کارکرد زیاد بهتری نسبت به نسل قبلی داشته باشد. این پردازنده‌ها با لیتوگرافی ۴ نانومتری EUV شرکت TSMC تشکیل خواهد شد و این درحالی است که پردازنده‌های مبتنی بر Zen 4 با لیتوگرافی ۵ نانومتری ساخته شده‌اند.

شرکت AMD انگارً ابتدا از چهار پردازنده رونمایی خواهد کرد. بیشترین عضو، رایزن ۹ ۹۹۵۰X با ۱۶ هسته و ۳۲ رشته خواهد می بود. پردازنده دوم با نام رایزن ۹ ۹۹۰۰X از راه می‌رسد و ۱۲ هسته به‌همراه ۲۴ رشته را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

ادامه مطلب
ویدیویی خیره‌کننده از منطقه «هزارتوی شب» مریخ! + ویدیو
آخرین مطالب

دو پردازنده دیگر با نام‌های رایزن ۷ ۹۷۰۰X و رایزن ۵ ۹۶۰۰ معارفه خواهد شد که به‌ترتیب ۸ و ۶ هسته و این چنین ۱۶ و ۱۲ رشته خواهند داشت. توان طراحی حرارتی (TDP) این پردازنده‌ها در محدوده ۶۵ تا ۱۷۰ وات قرار دارد.

مطابق بنچمارک‌ها، هسته‌های Zen 5 نسبت به نسل قبلی تا ۴۰ درصد سریع تر است. علاوه‌براین، حرف های می‌شود AMD از طراحی چیپلت برای نسل بعدی پردازنده‌های خود منفعت گیری می‌کند. این چنین باید چشم به راه پردازشگرهای گرافیکی مبتنی بر معماری RDNA 2 در این پردازنده‌ها باشیم که شامل دو واحد محاسباتی می‌شود.

ادامه مطلب
اولین تصاویر از «گناه فرشته» شهاب حسینی

از آنجایی‌که تا این مدت این پردازنده‌ها معارفه نشده‌اند، اطلاعاتی درمورد زمان اراعه و این چنین قیمت آن‌ها نداریم. اما بر پایه گزارش‌ها، تشکیل زیاد این پردازنده‌ها اغاز شده است.

دسته بندی مطالب

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی