خوش آمدید

تولید ۱۰۰۰ نانوحسگر روی یک دانه شن

تشکیل ۱۰۰۰ نانوحسگر روی یک دانه شن_تاشکن


به گزارش تاشکن

به گزارش خبرگزاری برنا؛ محققان سوئدی موفق به تشکیل ساختار میکرومقیاس سه‌بعدی روی نوک یک  فیبر نوری شدند، که از قطر موی انسان کوچک‌تر است. این دستاورد محققان می‌تواند به گسترش تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی پشتیبانی کرده و اتصال سریع تر به اینترنت را مقدور سازد. این چنین در حوزه‌هایی نظیر سیستم‌های تصویربرداری و حسگرها این رهیافت قابل منفعت گیری است. نتایج این پروژه در نشریه ACS Nano انتشار شده است.

محققان موسسه فناوری سلطنتی  KTH در استکهلم می‌گویند که ادغام دستگاه‌های نوری حاوی شیشه سیلیکا با الیاف نوری نوآوری‌های بسیاری، از جمله ساخت حسگرهای حساس‌ برای قسمت پزشکی و محیط‌زیست را به جستوجو دارد. از این روش چاپ سه‌بعدی می‌توان در تشکیل مواد شیمیایی و دارویی مورد قیمت نیز منفعت گیری کرد.

کریستین گیلفاسون، استاد KTH می‌گوید این روش بر محدودیت‌های دیرینه در ساخت فیبر نوری با شیشه سیلیکا تسلط می‌کند، که به حرف های وی زیاد تر نیاز به کار در درجه حرارت‌های بالا دارد که یکپارچگی پوشش‌های فیبر حساس به دما را به خطر می اندازد.

ادامه مطلب
احمدی: سپاهان نسبت به پرسپولیس، استقلال و تراکتور شانس بیشتری برای قهرمانی دارد

بر خلاف راه حلهای دیگر، این فرآیند با یک ماده پایه اغاز می‌شود که حاوی کربن نیست. این بدان معناست که برای بیرون کشیدن کربن به منظور شفافیت ساختار شیشه، نیاز به اعمال حرارت بالا نیست.

لی لون لای از محققان این پروژه می‌گوید که محققان حسگری از جنس شیشه‌ی سیلیکا را چاپ کردند که بعد از اندازه‌گیری‌های متعدد، مقاومت بیشتری نسبت به یک حسگر استاندارد پلاستیکی دارد.

لای می‌گوید: «ما یک حسگر را بر روی نوک فیبر قرار دادیم که به ما امکان می‌دهد غلظت حلال‌های آلی را اندازه گیری کنیم. این اندازه‌گیری برای حسگرهای مبتنی بر پلیمر به علت خورندگی حلال‌ها چالش‌برانگیز است.»

ادامه مطلب
اپسیلون گاو، ستاره‌ای با سیاره

پو هان هوانگ می‌گوید: «این سازه‌ها زیاد کوچک می باشند به طوری که می‌توانید ۱۰۰۰ عدد از آن‌ها را روی سطح یک دانه ماسه قرار دهید.»

محققان از روش چاپ نانوگرافی برای این کار منفعت گیری کردند که الگوهای بسیار کوچک بر روی سطوح در مقیاس نانومتر تشکیل می‌کند.

انتهای مطلب/

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

دسته بندی مطالب

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی



منبع