خوش آمدید

لاما ۳

آیا لاما ۳ می‌تواند دنیای مدل‌های زبانی را منقلب کند؟ _تاشکن


به گزارش تاشکن

چندی قبل می بود که OpenAI از GPT-4o رونمایی کرد و گوگل نیز طی اتفاقات I/O 2024 از وجود جمینای در مرورگر کروم خبر داد. بااین‌حال بازیگر فرد دیگر که نباید فراموش کنیم، مدل زبانی بزرگ متا، یعنی Llama 3 است. مدل زبانی متا توسط تعدادی بسیاری از کاربران منفعت گیری می‌شود و متن‌باز بودن آن در کنار دیگر قابلیت‌ها جهت شده است تا رقیب جدی دیگر پلتفرم‌ها همانند ChatGPT و جمینای نام بگیرد. این چنین برخی از گسترش‌دهندگان، لاما ۳ را در برخی عرصه‌ها برتر از دیگر رقیب ها می‌دانند و مطابق بنچمارک‌هایی که از آن در پردازش محاسبات، ریاضیات و دانش عمومی انتشار شده، کارکرد مدل زبانی تازه متا را سریع تر و دقیق‌تر برسی می‌کنند.

دسترسی عموم کاربران به لاما ۳

زمان رونمایی از ChatGPT، تنها تعداد مقداری از کاربران با این مدل زبانی آشنا بودند و این چت‌بات به‌مرور زمان و با کارکرد خیره‌کننده‌اش، توانست طیف عظیمی از کاربران را در زمان زمان کوتاهی جذب خود کند. اما برخلاف ChatGPT، لاما ۳ در شبکه‌های مجازی متا همانند اینستاگرام، فیس‌بوک و واتس‌اپ در دسترس خواهد می بود و میلیاردها کاربر از خدمات آن منفعت خواهند برد. در نتیجه برنامه‌ریزی درست و منفعت گیری از این ظرفیت بالای کاربری، می‌تواند لاما ۳ را جلوتر از رقیبانش به‌گفتن بهترین مدل زبانی حال‌حاضر معارفه کند.

ادامه مطلب
محمدرضا زندی، نماینده پاراتیروکمان ایران به فینال انتخابی پارالمپیک راه یافت
آیا لاما ۳ می‌تواند دنیای مدل‌های زبانی را منقلب کند؟ _تاشکن ۲۴

کاملاً رایگان

توانایی نشان داده که متا عجله چندانی برای درآمدزایی از سرویس‌‌های خود ندارد، برخلاف دیگر شرکت‌ها که به‌ علت اندوخته‌گذاری‌های هنگفت در این عرصه، به برگشت نسبتاً سریع اندوخته‌شان فکر می‌کنند. 

متا با ساخت زیرساخت‌های مناسب برای نگهداری از داده‌ها و درآمدزایی از خدمات گوناگون خود، می‌تواند لاما ۳ را رایگان در اختیار عموم کاربرانش قرار دهد. این چنین متا با اندوخته‌گذاری‌های زیاد تر در آینده، قوت محاسباتی مدل زبانی خود را افزایش خواهد داد تا کاربران به‌صورت رایگان به این مدل زبانی دسترسی داشته باشند.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
جنایات اسرائیل در جبالیا ۱۳ شهید برجای گذاشت_تاشکن

لاما ۳، مدل زبانی متن‌باز

اگرچه عموم کاربران به هزینه اشتراک این مدل‌ها دقت می‌کنند؛ اما گسترش‌دهندگان متن‌باز بودن مدل‌های زبانی را یک مزیت می‌دانند. درنتیجه لاما ۳ نیز به‌گفتن یک مدل‌زبانی متن‌باز این اجازه را به گسترش‌دهندگان می‌دهد تا بتوانند نحوه اجرای دستورات را در این مدل زبانی ببینند و سپس تغییرات مدنظرشان را اعمال کنند. درنتیجه متخصصان بیشتری در گسترش لاما ۳ نقش خواهند داشت و روال گسترش و تحکیم این مدل زبانی با شدت بیشتری پیش خواهد رفت.

لاما ۳
آیا لاما ۳ می‌تواند دنیای مدل‌های زبانی را منقلب کند؟ _تاشکن ۲۵

کارکرد سازگار و بهینه لاما ۳

تعداد بسیاری از مدل‌های زبانی جاری علی‌رغم کارکرد مناسب، وابستگی بالایی به پردازش و قوت محاسباتی دارند؛ بدین‌‌ معنی که این مدل‌ها به منبع های قدرتمندی برای پردازش محاسبات وابسته‌اند که گاهاً این نوشته نه‌تنها در آموزش مدل‌ها، بلکه در پردازش جواب‌ها نیز آن‌ها را با مشکل روبه رو می‌کند و تأخیر در جواب‌دهی را به‌همراه دارد. 

ادامه مطلب
«عکاس حرم» به شبکه یک رسید_تاشکن
لاما ۳
آیا لاما ۳ می‌تواند دنیای مدل‌های زبانی را منقلب کند؟ _تاشکن ۲۶

اما لاما ۳ را می‌توان از این قضیه مستثناء دانست؛‌ چون این مدل قادر است تا روی سخت‌افزار لپ‌تاپ‌های معمولی نیز اجرا شود و راهکارهایی برای افت بار محاسباتی اراعه دهد. اکنون این مدل زبانی از ۷۰ میلیارد پارامتر در اراعه جواب‌های خود منفعت گیری می‌کند، درحالی‌که نسخه‌های داخلی لاما از حداکثر ۴۰۰ میلیارد پارامتر منفعت‌مندند. درنتیجه این فناوری نشان‌ می‌دهد که به گمان زیادً در آینده نزدیک می‌توانیم توانمندیهای هوش مصنوعی را در دستگاه‌های کوچک‌تری همانند موبایل‌ها، عینک‌های هوشمند و هدست‌های VR ببینیم.

جمع‌بندی

اگرچه لاما ۳ مقداری متفاوت از دیگر مدل‌های زبانی عمل می‌کند، اما تا این مدت از قابلیت‌های کلیدی که رقبایش اراعه خواهند داد، محروم است. این مدل زبانی تا این مدت متن‌محور است و نمی‌تواند نقش یک هوش مصنوعی چندوجهی را ایفا کند. این چنین قادر به پردازش ویدیو، صدا و تصاویر نیست و به دستورات صوتی کاربران نیز جواب نمی‌دهد. علاوه‌براین، کاربران تنها با زبان انگلیسی می‌توانند با لاما ۳ ربط برقرار کنند. اما این مشکلات نیز به‌زودی از بین بردن خواهند شد تا لاما ۳ بتواند با پتانسیل بالاتری درزمینه پردازش محاسبات و جواب‌گویی به کاربران عمل کند و مقداری متفاوت از دیگر رقیب ها ظاهر شود.

ادامه مطلب
داروخانه‌ها بی پول شده اند؛ شیرخشک و مالیات هم اضافه شد - تاشکن

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

دسته بندی مطالب

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی



منبع