خوش آمدید

بزرگ‌ترین تأسیسات جذب مستقیم کربن‌دی‌اکسید از هوا راه‌اندازی شد

بزرگ‌ترین تأسیسات جذب مستقیم کربن‌دی‌اکسید از هوا راه‌اندازی شد_تاشکن


به گزارش تاشکن

استارتاپ سوئیسی Climeworks بزرگ‌ترین تأسیسات جذب کربن جهان را در ایسلند راه‌اندازی کرد. این تأسیسات که «ماموت» (Mammoth) نام دارد، می‌تواند نزدیک به ۳۶ هزار تُن CO2 در سال جذب کند. رکورد تأسیسات قبلی این استارتاپ با نام «اُرکا» (Orca)، جذب سالانه نزدیک به ۴۰۰۰ تن دی‌اکسیدکربن بوده است.

بر پایه گزارش واشنگتن پست، تأسیسات تازه دارای ۷۲ فن صنعتی است که می‌توانند سالانه ۳۶ هزار تن دی‌اکسیدکربن را از هوا خارج کنند که تقریباً ده برابر زیاد تر از تأسیسات ارکا است؛ یقیناً همانند فرایند تأسیسات قبلی، CO2 جذب‌شده قابل‌بازیافت نیست و به‌صورت جامد در زیر زمین ذخیره می‌شود.

بزرگ‌ترین تأسیسات جذب CO2 در ایسلند

بزرگ‌ترین تأسیسات جذب مستقیم کربن‌دی‌اکسید از هوا راه‌اندازی شد_تاشکن ۱۹

کارخانه ماموت روی یک آتشفشان خاموش در ایسلند قرار دارد؛ این مکان به علت نزدیکی به نیروگاه انرژی زمین‌گرمایی Hellisheidi انتخاب شده است؛ چراکه برای فراهم انرژی فن‌های تأسیسات و دیگر قسمت‌های کارخانه برای استخراج CO2، از بخار آب منفعت گیری می‌شود.

ادامه مطلب
صنعت نفت آبادان با برد مس رفسنجان برای بقا در لیگ خوشحال شد_تاشکن

بعد از جذب CO2 از هوا، این گاز از بخار جدا و سپس در آب حل می‌شود. در نهایت، این محلول نزدیک به ۷۰۰ متر (۲۳۰۰ فوت) زیر زمین به تکه بازالتی آتشفشان پمپاژ می‌گردد. این ترکیب با منیزیم، کلسیم و آهن حاضر در سنگ بازالت عکس العمل داده و کریستال‌هایی را راه اندازی می‌دهد که به مخازن جامد CO2 تبدیل خواهد شد.

1715507011 448 بزرگ‌ترین تأسیسات جذب مستقیم کربن‌دی‌اکسید از هوا راه‌اندازی شد تاشکن
بزرگ‌ترین تأسیسات جذب مستقیم کربن‌دی‌اکسید از هوا راه‌اندازی شد_تاشکن ۲۰

اگرچه فناوری این تأسیسات زیاد حائز دقت است، اما نمی‌توان آن را راهکار نهایی برای بهبود گرمایش زمین دانست. به‌گزارش سی‌بی‌اس نیوز، بنیانگذار استارتاپ Climeworks می‌گوید:

«برای این که جهان تا سال ۲۰۵۰ به کربن‌خنثی دست یابد، ما باید سالانه چیزی نزدیک به ۶ تا ۱۶ میلیارد تن CO2 را از هوا حذف کنیم.»

تأسیسات این استارتاپ که در نوع خود بزرگ‌ترین محسوب خواهد شد، می‌تواند سالانه تا ۳۶ هزار تن CO2 از هوا جذب کند، اما این تنها ۰.۰۰۰۶ درصد از رقمی است که برای دستیابی به حداقل اغاز حذف سالانه کربن موردنیاز است.

ادامه مطلب
موج شوک ابرنواختری سحابی مدادی

یقیناً درختان و گیاهان نیز در فرایند جذب CO2 نقش بسزایی دارند، اما هم چنان باید این چنین مراکزی در سطح جهانی احداث شوند. دولت آمریکا نیز اخیراً ۴ میلیارد دلار برای راه‌اندازی صنعت جذب CO2 از هوا، بودجه تخصیص داده است.

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

دسته بندی مطالب

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی



منبع