خوش آمدید

با هوش مصنوعی و آزمایش خون می‌توان آرتروز را 8 سال زودتر پیش‌بینی کرد

با هوش مصنوعی و آزمایش خون می‌توان آرتروز را ۸ سال سریعتر پیش‌بینی کرد_تاشکن


به گزارش تاشکن

محققان دانشگاه دوک (Duke) آمریکا با یک آزمایش خون تازه و با پشتیبانی هوش مصنوعی توانستند تا هشت سال سریعتر از تشخیص صدمه ساختاری توسط اشعه ایکس، تعیین کنند که آیا فرد به آرتروز زانو مبتلا می‌شود یا خیر. محققان دقت این آزمایش را نزدیک به ۷۷ درصد محاسبه کردند که نسبت به راه حلهای دیگر، رقم خوبی محسوب می‌شود.

به گزارش Livescience و بر پایه مقاله منتشرشده در Science Advances، محققان می‌گویند با آزمایش خون می‌توان آرتروز زانو را در افرادی که تا این مدت علائمی در آن‌ها تشکیل نشده است و تا هشت سال قبل از این که اشعه ایکس قادر به تشخیص تغییرات در استخوان‌های آن‌ها باشد، شناسایی کرد. در این پژوهش، محققان خون ۲۰۰ فرد را که در اولین مثالگیری از خونشان هیچ علامتی از آرتروز نداشتند، تجزیه‌وتحلیل کردند.

ادامه مطلب
انسان‌ها 7 هزار سال زودتر از انتظارات ما به آمریکا رسیده بودند

تشخیص زودهنگام آرتروز با منفعت گیری از آزمایش خون

استئوآرتریت (Osteoarthritis) یا آرتروز شایع‌ترین شکل آرتریت است و بیشتر از ۳۲.۵ میلیون بزرگسال در ایالات‌متحده به آن مبتلا می باشند. این بیماری در ابتدا به‌گفتن یک بیماری «ساییدگی» شناخته می‌شد؛ چون وقتی رخ می‌دهد که غضروف داخل یک مفصل (طبق معمولً در دست‌ها و زانوها) از بین می‌رود. این کار علتمی‌شود استخوان زیرین در طول زمان تحول کند و تبدیل درد، سفتی و تورم شود.

با هوش مصنوعی و آزمایش خون می‌توان آرتروز را ۸ سال سریعتر پیش‌بینی کرد_تاشکن ۱۴

بااین‌حال، اکنون شواهد مشخص می کند که نوعی التهاب می‌تواند محرک مهم صدمه مفصلی در آرتروز باشد. این بدان معناست که نوعی «بیومارکر» (زیست‌نشانگر) یا علامت قابل اندازه‌گیری در بدن وجود دارد که می‌تواند نشان دهد که این بیماری زمان‌ها قبل از این که صدمه ساختاری قابل‌ تشخیص باشد، اغاز می‌شود.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
واتس‌اپ به گمان زیادً به قابلیت تشکیل عکس با هوش مصنوعی تجهیزمی‌شود_تاشکن

محققان در این پژوهش از مجموعه خون ۲۰۰ فرد منفعت گیری کردند؛ این افراد درواقع از سال ۱۹۸۹ به‌صورت سالانه از نظر استئوآرتریت مورد برسی قرار می‌گرفتند. حدوداً ده سال سپس، نیمی از این افراد به آرتروز مبتلا شدند. به‌ همین علت می‌توان بیومارکرهای این افراد را طی سال‌های گوناگون سنجید.

محققان با منفعت گیری از هوش مصنوعی، شش پروتئین را در مثالهای خون افراد شناسایی کردند که مشخص می کند فرد به استئوآرتریت مبتلا می‌شود یا خیر. این پروتئین‌ها هشت یا چهار سال قبل از تشخیص با پرتو ایکس، در خون آن‌ها مشاهده شده می بود.

با تشخیص این پروتئین‌ها، می‌توان با دقت ۷۷ درصد تشخیص داد که آیا فرد در آینده به آرتروز مبتلا می‌شود یا خیر. این روش در قیاس با دقت نزدیک به ۵۰ درصدی راه حلهای مبتنی بر وزن و سن و این چنین دقت ۵۷ درصدی راه حلهای مبتنی بر درد زانو، رقم خوبی محسوب می‌شود.

ادامه مطلب
سه دانش‌آموز با بازخوانی متون باستانی از طریق هوش مصنوعی برنده 700 هزار دلار شدند

دسته بندی مطالب

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی



منبع