خوش آمدید

انتقاد بازیگر قدیمی به جیغ و دست و هورا در شب آخر عروسک‌خونه

انتقاد بازیگر قدیمی به جیغ و دست و هورا در شب آخر عروسک خونه_تاشکن


به گزارش تاشکن

به گزارش خبرنگار فرهنگی ، آیین اختتامیه دومین جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی تحت گفتن «عروسک‌خونه» در برج میلاد به آخر رسید. در این مراسم هم پیشکسوتان وجود اشکار کردند و هم هنرمندان نسل تازه حوزه کودک به سالن مهم برگزاری آخرین ایستگاه دومین عروسک‌خونه تلویزیون پای گذاشتند.

به صفِ اول «عروسک‌خونه» نگاه می‌کردیم از رضا فیاضی و مریم سعادت نشسته بودند تا حسن دادشکر، عادل بزدوده، هومن حاجی‌عبداللهی، محمد بحرانی، وحید آقاپور، ماشاالله شاهمرادی، ساقی زینتی و حتی محمد لقمانیان، احسان مهدی و تعداد بسیاری دیگر وجود داشتند.

محسن برمهانی معاون سیما آمد تا جایِ پیمان جبلی رئیس صداوسیما خالی نماند که قرار می بود در این آیین سخنرانی کند به علت کاری که برای او پیش آمد موفق نشد خودش را به برنامه رساند. اما در قسمت‌های پایانی برنامه، وحید جلیلی قائم‌مقام صداوسیما هم به سالن مهم برج میلاد آمد تا از نزدیک نظاره‌گر آیین اختتامیه عروسک‌خونه باشد.

کودک ۵ ساله از قاریان بین‌المللی قرآن کریم، تلاوت آیاتی از کلام الله مجید را برعهده گرفت و سپس نوبت به سرود ملی جمهوری اسلامی و وجود حامد مدرس مجری روی صحنه برنامه فرارسید. او با اشاره به این که این برنامه به طور زنده از شبکه شاد در حال پخش است از پشتیبانی‌های مسئولین تلویزیون برای رونق گرفتن این جشنواره سپاس کرد که امروز این جشنواره را به یکی از معتبرترین جشنواره‌های عروسکی ایران رسانده است.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
زمان پخش «برمودا» کامران نجف زاده اشکار شد

سپس از اجرای نمایشی مختصر از کودکان، فاطمه امینی معروف به خاله گلی با گودرز عروسک برنامه‌های کودکانه تلویزیون روی صحنه حاضر شد. سپس از چند دقیقه اجرای برنامه نوبت به سخنرانی محسن برمهانی رسید. او هم از برگزارکنندگان و تلاشگران این برنامه سپاس کرد و عروسک‌خونه را اتفاق مهمی در دوره‌ای دانست که زیاد تر محصولات حوزه کودک و نوجوان به سمت تشکیل انیمیشن رفته و جای خالی کارهای عروسکی بیشتر از پیش حس می‌شود.

برمهانی ابراز امیدواری کرد که سال‌ آینده این جشنواره در ابعاد گسترده‌تر و بزرگتری برگزار شود و حتی در حد بین‌المللی بتوان عروسک‌خونه را نقل کرد.

در ادامه گروه موسیقی تهران قدیم روی صحنه آمدند و قطعاتی را برای کودکان و مهمان‌های حاضر در سالن اجرا کردند.

قسمت اول اهدای جوایز با قسمت بازیگری اغاز شد. جایی که محسن برمهانی، وحید آقاپور، مهدی صبایی روی صحنه آمدند تا جوایز قسمت بازیگری را اهدا کنند. در این قسمت هیات داوران متشکل از رضا مهدی‌زاده، فاطمه کریمخانی، امیر سلطان احمدی، سمیه عبدالله زاده، آرش مصطفایی، فاطمه امینی، حسین نعیمی ذاکر، سارا روستاپور و محمد بحرانی اظهار شدند و سپس از اظهار نامزدهای قسمت بازیگری جایزه مهم این قسمت به بازیگران تئاتر «کی می بود، کی می بود، من نبودم» اهدا شد.

ادامه مطلب
وزیر ورزش شخصا پیگیر وضعیت پورعلی گنجی شد

سپس نمایشی با صدای لالایی و با گفتن «پرواز فرشته‌ها» و با محوریت کودکان فلسطینی اجرا و تصاویری از برگزیدگان پویش «پرواز فرشته‌ها» پخش شد.

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

در این قسمت محمدصادق باطنی مدیر شبکه کودک روی صحنه حاضر شد و به فراموش شدن عروسک‌ها اشاره کرد و او گفت: مدتی این عروسک‌ها کمرنگ شده بودند اما همه تلاش برگزارکنندگان ‌جشنواره برگرداندن عروسک‌ها می بود که برای نسل تازه خاطره بسازند. آرایی که در این جشنواره ثبت شد برای ما انگیزه داشت تا پرقدرت‌تر این جشنواره را ادامه دهیم.

احتمالا یکی از قسمت‌های دلنشین و یقیناً حاشیه‌ای برنامه تقدیر از دو چهره پیشکسوت و خاطرانگیز برای حوزه کودک می بود. اول حسن دادشکر بازیگر، نویسنده و کارگردان آثار کودک روی صحنه حاضر شد؛ رضا فیاضی، وحید جلیلی، هومن حاجی‌عبداللهی و مریم سعادت برای تقدیر از او روی صحنه آمدند. او به زمان تقدیر لحظاتی پشت تریبون حاضر شد و این مسئله را نقل کرد: «حقیقت این است که کار من چیزی جز ماموریت نبوده است. از سال ۱۳۵۰ با دیدن یک نمایش عاشق کار کودک شدم و بعد از دوران دانشجویی این راه را ادامه دادم به این امید که نسل‌هایی را برای آینده کشورم پرورش کنم. تئاتر کودک فقط برای سرگرمی نیست بلکه پایه مهم و فرهنگ‌ساز است و تحول تشکیل می‌کند. من هر کجا تریبونی بوده ابراز کرده‌ام‌ که در سطح سرزمین کارهایی از کودک داریم که ملغمه‌ای از جیغ و‌ هورا کشیدن است! چرا در تلویزیون همه مجریان همانند هم کار می‌کنند چرا خلاقیت هنری در آن نیست و چرا همه از بچه‌ها می‌خواهند جیغ و هورا بکشند!

ادامه مطلب
افت ۶۷ درصدی کمبودهای دارویی در ۱۴۰۲ - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان_تاشکن

این که می‌گویید «دارید خسته می‌شوید» عرایض بنده را تایید می کند. اگر هنری دارید بعد فردی از آن خسته نمی‌شود. به گفتن یک علاقه‌مند از مسئولان تلویزیون خواهش میکنم فرمول جیغ و‌ هورا را اصلاح کنند. من خدمتگذار بچه‌های این مراسم هستم. از تلویزیون و مسئولان و «عروسک‌خونه» به سهم‌ خود سپاس می‌کنم. از همه همکاران و پیشکسوتان که در این جمع وجود دارند سپاس می‌کنم. ما نسلی بودیم که جز خدمت به فرهنگ و هنر کار فرد دیگر نکردیم.»

سپس از این قسمت عادل بزدوده با پخش کلیپی از آثار او روی صحنه حاضر شد و مریم سعادت این مسئله را درمورد او او گفت: «ما صد سال با هم کار کردیم اما واقعا هنگامی به آن فکر میکنم اکنون خاطره‌ای به یاد نمی‌آورم جز یک رفاقت سی، چهل ساله چیزی به خاطرم نمی‌آید.»

بزدوده هم به نقلِ ماجرای نامگذاری زی‌زی‌گولو اشاره کرد و او گفت: من زیاد تر عمرم را با عروسک‌ها زندگی کرده‌ام. وقتی که قرار می بود موجودی ساخته شود که بعدها اسم آن «زی‌زی گولو، آسی پاسی، دراکولا، تا به تا» شد، ما اولین سکانس‌ها را که کار میکردیم اسم انتخاب شده می بود و تنها فردی که می‌توانست اسم او را به خوبی ادا کند مانی ۸ ساله می بود که شگفتی همه ما را برانگیخت.

ادامه مطلب
امروز در فضا: بزرگداشت روز جهانی سیارک‌ها_تاشکن

بعد از اجرای نمایش زورخانه‌ای کودکان تحت گفتن پهلوانک‌ها نوبت به اجرای محمد لقمانیان رسید؛ او با عروسک بی‌چشم و رو روی صحنه حاضر شد. او او گفت: «خوشحالم که امشب اینجا هستم. محمد لقمانیان یک عروسک‌گردان ‌هستم. صدا پیشه بچه فامیل دور و عروسک‌گردان‌ فامیل دور هستم. امروز می‌خواهم راجع به عروسک‌ها سخن بگویید کنم. عروسک‌گردانی در ایران شغل عجیبی است اما به هر حال فردی از یک راهی باید نان دربیاورد و ما هم از عروسک‌ها نان درمی‌آوریم. قصدم این است که بگویم با عروسک‌ها می‌توان‌ سخن‌های بزرگی زد.

عروسک‌ها زیاد کارها می‌توانند انجام بدهند برای مثال می‌توانند نفس بکشند. می‌توانند سخن بزنند. حتی می‌توانند ببینند. عروسک‌ها تا اندازه‌ای بامزه و‌ساده می باشند که می‌توانند سخن‌هایی را بزنند که ما آدم بزرگ‌ها جرات گفتن آن‌ها را نداریم.»

در قسمت‌های دیگر این مراسم گروه سرود نجم‌الثاقب و کودکان نینجا به اجرای برنامه پرداختند. اما احتمالا یکی از با اهمیت ترین قسمت‌های برنامه اظهار نام برگزیدگان دومین جشنواره «عروسک‌خونه» می بود که با قسمت طراحی و ساخت عروسک ادامه اشکار کرد. برای اهدای جوایز، ایرج محمدی، حسن دادشکر، محمدصادق باطنی، ساقی زینتی، مجید اکبرشاهی و حامد علامتی روی صحنه آمدند.

در قسمت طراحی و ساخت عروسک از نمایش «خرگوشک و رودخانه» تقدیر و تندیس این قسمت به نمایش «راز» اهدا شد.

در قسمت طراحی هنری، از دو تاثییر «مترسک و آدم برفی» و «خورشید خانم کجایی» تقدیر و تندیس این قسمت به نمایش «شازده کوچولو» اهدا شد.

ادامه مطلب
افشین سلیمی به فینال مسابقات ووشو راه پیدا کرد

در قسمت صداپیشگی، از نمایش‌های «کفشدوزک بداخلاق» و «امانت‌فروشی آمیرزا» تقدیر شد و تندیس این قسمت به «مورچه‌های بامزه» اهدا شد.

در قسمت عروسک‌گردانی، «آدم‌های بافرهنگ» تقدیر و تندیس این قسمت به «جادوی مهربانی» اهدا شد.

در قسمت نمایشنامه از نمایش «خرگوشک و رودخانه» تقدیر شد و تندیس این قسمت به نمایش «جادوی مهربانی» اهدا شد.

در قسمت کارگردانی، از نمایش‌های «خرگوشک و رودخانه» و «کی از همه پر زورتره» تقدیر شد و تندیس این قسمت به نمایش «جادوی مهربانی» اهدا شد.

در ادامه مراسم، علی خواجه، محمدحسین بخشی‌زاده، محمدصادق باطنی، مجید اکبرشاهی، خواسته نعیمی‌زاده و احسان مهدی برای اهدای قسمت دوم جوایز روی صحنه آمدند.

در این قسمت از نمایش «دو دریچه» برای خلاقیت و انتقال معنی، برای دقت به فرهنگ و قیمت‌های از نمایش «پهلون کچل»، برای توانایی بداهه پردازی و طنز از نمایش «بی بی نبات و قندک» تقدیر شد.

در قسمت برگزیده آرای مردمی نمایش سوم «کفشدوزک بداخلاق»، در رتبه دوم «کی می بود کی می بود من نبودم» تقدیر شد و جایزه مهم این قسمت به نمایش «هاجر عروسی داره» اهدا شد.

در انتهای این مراسم از کتاب «فرهنگ‌نامه برنامه‌های عروسکی تلویزیون» که در اداره کل پژوهش صدا و سیما تهیه شده می بود، رونمایی شد. این کتاب شامل مشخصات و عوامل همه برنامه‌های عروسکی تلویزیون از سال ۱۳۴۵ تا سال ۱۳۹۹ است.

تصاویر این برنامه را در ادامه ببینید:

انتهای مطلب/

دسته بندی مطالب

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی



منبع