خوش آمدید

The Three Musketeers

نقد فیلم The Three Musketeers: D’Artagnan_تاشکن


به گزارش تاشکن

The Three Musketeers یک فیلم اکشن، ماجراجویی و حماسی، محصول مشترک سال ۲۰۲۳ فرانسه، بلژیک، آلمان، اسپانیا و اولین تکه از مجموعه دو بخشی می‌باشد. The Three Musketeers فیلمی به کارگردانی مارتین بوربولون (Martin Bourboulon) است که بر پایه کتاب سه تفنگدار الکساندر دوما که در سال ۱۸۴۴ به رشته تحریر درآمده، ساخته و پرداخته شده است. فیلم‌نامه این تاثییر نیز بر مسئولیت متیو دلاپورت (Matthieu Delaporte) و الکساندرا دلا پاتلیر (Alexandre de La Patellière) می‌باشد. این مجموعه دو قسمتی یکی از پرهزینه‌ترین فیلم‌های ۲۰۲۳ فرانسه به شمار می‌روال. علاوه بر این، سه تفنگدار توانسته فروش چشم‌گیری در گیشه‌های سینما هم داشته باشد.

فرانسوا سیویل (François Civil) در نقش دارتانیان، وینسنت کسل (Vincent Cassel)، رومن دوریس (Romain Duris) و پیو مارمای (Pio Marmaï) به ترتیب آتوس، آرامیس و پورتوس به گفتن سه تفنگدار، لویی گارل (Louis Garrel) در نقش لویی سیزدهم، ویکی کرایپس (Vicky Krieps) به گفتن ملکه، اوا گرین (Eva Green) به گفتن میلادی که در تکه دوم موضوعیت پررنگ‌تری دارد، لاینا کدری (Lyna Khoudri)، جیکوب فورچون لاید (Jacob Fortune-Lloyd) و چندی دیگر در سه تفنگدار به ایفای نقش می‌پردازند.

آن‌چه که در جریان است

نقد فیلم The Three Musketeers: D'Artagnan_تاشکن ۵۷

دارتانیان تصمیم دارد به پاریس برود تا به تفنگداران گارد پادشاه لویی سیزدهم بپیوندد. میانه مسیر او برای نجات زنی از دست مردان مسلح، تیر می‌خورد؛ با این وجود زنده می‌ماند. دارتانیان سپس از ورود به پاریس، مردانی را می‌بیند که قبل‌تر تصمیم کشتنش را داشتند. به دنبالشان می‌رود و در مسیر ناخواسته به سه نفر به نام‌های آتوس، پورتوس و آرامیس برخورد می‌کند و با آن‌ها قرار دوئل می‌گذارد. بر سر اولین قرار که می‌رود دو نفر دیگر را نیز می‌بیند که دوستان آتوس می باشند. میانه اولین دوئل نیروهای کاردینال سر می‌رسند و راجع به ممنوعیت دوئل می‌گویند، اما این سه نفر به علاوه دارتانیان با نگهبانان کاردینال داخل مبارزه خواهد شد و آن‌ها را می‌کشند.

ادامه مطلب
سعید مهری از تیم استقلال جدا شد
آخرین مطالب

دارتانیان سپس از این ماجرا با سه تفنگدار دیگر دوست می‌شود. او مهمان‌خانه‌ای را اجاره می‌کند و در وهله اول عاشق دختری به نام کنستانس بوناسیو می‌شود. بوناسیو برای ملکه فرانسه، همسر پادشاه لوئی، که مخفیانه عاشق دوک انگلیسی باکینگهام است، کار می‌کند. کاردینال ریشلیو که دست راست پادشاه است، نقشه می کشد تا نشان دهد که ملکه به شوهرش خیانت می کند، در همین بحبوحه مشاوران نظامی و روحانی پادشاه و برادر کوچکترش گاستون، رقیب احتمالی سیاسی و وارث لوئی سیزدهم، از پادشاه می خواهند تا با شورشیان پروتستان مبارزه کند. لویی که از تاریخ جنگ‌های مذهبی در دوران پیشینیان خود آگاه است، از صدور مجوز جنگ خودداری می‌کند.

در میانه این جریانات، آتوس به افترا متهم به قتل یک زن جوان ناشناس است که برهنه و با ضربات چاقو متعدد در کنارش در رختخواب اشکار می شود و آتوس توسط دادگاه پادشاه به اعدام محکوم می شود. دارتانیان فهمید می‌شود که این همان زن جوانی می بود که تلاش کرد در راه پاریس از ربوده شدن نجات دهد. تفنگداران تصمیم می‌گیرند تا بفهمند او کیست تا بتوانند آتوس را نجات دهند. دارتانیان به خانه شخصی می رود تا با خانواده ای سخن بگویید کند که تفنگداران اعتقاد دارند با زن مرتبط می باشند. شخصی که او در آنجا ملاقات می کند میلادی است. هنگامی دآرتانیان تشخیص داد که او یک شیاد است، میلادی تلاش می کند او را بکشد، اما دآرتانیان از او فرار می کند.

ادامه مطلب
مهدی طارمی در تیم برگزیده دور سوم مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا
The Three Musketeers
نقد فیلم The Three Musketeers: D'Artagnan_تاشکن ۵۸

آتوس در راه اعدام توسط برادر کوچکترش، بنجامین، که با متحدانش، یعنی رهبران شورشیان پروتستان، مخفی شده است، آزاد می‌شود. به موازات ملکه نیز گردنبندی که شاه به او هدیه کرده است را به گفتن یادگاری به لرد باکینگهام می دهد. پادشاه شایعه ها این رابطه را می شنود و از ملکه می خواهد که الماس ها را برای عروسی برادرش بپوشد. کنستانس، دآرتانیان را به انگلستان می فرستد تا الماس ها را از باکینگهام بیاورد. میلادی، مامور کاردینال ریشلیو، الماس‌ها را از باکینگهام می‌دزدد، اما دآرتانیان او را تعقیب می‌کند و آنها را بعد می‌گیرد.

میلادی برای فرار از صخره می پرد. دآرتانیان جواهرات را به ملکه به موقع برمی گرداند تا آبرویش را نگه داری کند. در مراسم عروسی گاستون و توطئه‌گران همسو با گاستون در رده‌های بالای ارتش فرانسه با شورشیان پروتستان، از جمله برادر آتوس، برای ترور پادشاه متحد می شوند. آتوس و بقیه تفنگداران او را نجات می دهند. پادشاه آتوس را عفو می کند و دآرتانیان را یک ستوان در تفنگدارها منصوب می کند. در آخر فیلم، دآرتانیان در حالی که تلاش می‌کند کنستانس را از ربوده شدن نجات دهد، در خیابانی تاریک توسط یکی از توطئه‌گران بیهوش می شود.

ربط شکل نگرفته

The Three Musketeers
نقد فیلم The Three Musketeers: D'Artagnan_تاشکن ۵۹

Three Musketeers از آن دسته از فیلم‌ها است که شخصیت‌هایش ناگهانی باهم برخورد می‌کنند و بدون این که به ارتباطشان پرداخته شود، مرتبه دوستی‌شان تحول می‌کند و داخل مرحله جدیدی خواهد شد. آن‌چه راجع به ربط بین اشخاص در خود داستان مهم سه تفنگدار به آن پرداخته شده، جزیئات بیشتری را با مخاطب درمیان می‌گذارد. با این وجود در فیلم مورد نظر آن‌طور که باید به رشته‌های ارتباطی بین اشخاص پرداخته نشده است.

ادامه مطلب
«بادیگارد» با چند فیلم سینمایی تازه در آخر هفته تلویزیون

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

بین ملکه و معشوقه‌ انگلیسی‌اش همه چیز می‌توانست دراماتیک‌تر رقم بخورد. حتی بین دارتانیان و معشوقه‌اش که ندیمه ملکه می‌باشد هم اتفاق خاصی شکل نگرفته. این دو زیاد ناگهانی یکدیگر را ملاقات می‌کنند و هم‌سو خواهد شد. به طوری که مخاطب یک دفعه سپس از آشنایی دو غریبه، پیوند عاشقانه آن‌ها را به تماشا می‌نشیند بدون آن که بداند میانه داستان چه اتفاقاتی برای این دو کاراکتر رخ داده است.

این پرش‌های بی‌مقدمه برای معارفه ربط‌های حاضر در داستان، مخاطب را از داستان دور می‌کند و برانگیخته شدن احساسات تماشاگر را از او کوتاه می‌کند. این صدمه جایی به اوج می‌رسد که با سه تفنگدار همراه با دارتانیان مواجه می‌شویم. همه چیز گنگ‌ می‌شود به اختصاصی اگر تاثییر دوما را نخوانده باشید! بین این چهار نفر هر آنچه که باید اتفاق بیافتد در آنی انجام می‌گیرد. آن‌قدر سریع که زمان تحلیل رابطه تفنگداران پادشاه برای مخاطب غیر قابل فهمیدن می‌شود.

برهوت

The Three Musketeers
نقد فیلم The Three Musketeers: D'Artagnan_تاشکن ۶۰

Three Musketeers به گفتن یک فیلم دو ساعته، موفق نشد حواس مخاطب را به خود جلب کند. با این که فیلم سه تفنگدار از کتابی کمدی و حماسی و تاریخی اقتباس شده است، اما موفق نشد قسمت کمدی را پررنگ رقم بزند. متاسفانه همه قاب‌ها در این فیلم خشک و خالی از احساسات می باشند. به این علت امکان پذیر که حتی میانه دیدن فیلم حوصله‌تان سر برود. چرا که Three Musketeers یک روایت خشک و سفت تاریخی را در معرض دید مخاطب قرار می‌دهد که جنبه‌های دراماتیک و حس برانگیز و کمدی آن حذف شده است.

ادامه مطلب
حاشیه سود کدام یکی از خودروهای کرمان موتور زیاد تر است؟‌ + جدول

علاوه بر این Three Musketeers تلاش دارد تا بتواند ماجراجویی و رازآلود بودن را در فیلم بگنجاند اما در این قضیه هم موفق نبوده. این فیلم را درست همانند یک برهوت می‌بینم که خالی از هرگونه عمق در ژانر است. سازنده به داستان متعهد مانده و تقریبا اقتباس نعل به نعلی از داستان اراعه کرده اما موفق نشد جنبه‌های ماجراجویانه و کمدی و حتی احساسی را در فیلم بگنجاند. این‌طور به نظر می‌رسد که فضای بصری Three Musketeers چیزی را کم دارد. به این علت خام بودن از ابتدا تا انتهای فیلم اشکار است.

ملزوم به ذکر است که در طول فیلم اوج و فود خاصی دیده نمی‌شود. با این که در داستان مهم، استرس، غم، شوق و حتی نشاط به خوبی به مخاطب منتقل می‌شود و حتی اوج و فرود می‌تواند خواننده را در داستان غرق کند، با این وجود در فیلم Three Musketeers فراز و سقوط‌های داستان بدون پیش عرصه و شوق رقم می‌خورد. کارگردان روح لطیف داستان را کشته و آن را به یک فیلم عبوس و گذرا و به یادنماندنی بدل کرده است.

کلام آخر

The Three Musketeers
نقد فیلم The Three Musketeers: D'Artagnan_تاشکن ۶۱

هم چنان چیزهای خوب و سرگرم‌کننده در داستان‌سرایی دوما وجود دارد اما کارگردان موفق نشد آن را به عکس بکشد. نقشه‌های شیطانی که باید گره‌گشایی شوند، تبهکارانی که باید افشا شوند و قهرمانانی اصولگرا که خطر مرگ قطعی را به دوش می‌کشند، همه و همه در فیلم سه تفنگدار وجود دارد اما دقیق و جزئی به این نقشه ریزی‌ها پرداخته نمی‌شود. تنها چیزی که در این فیلم عیان می‌باشد این است که آن‌ها بی‌رحمانه یکدیگر را با انبوهی از قوت فیزیکی و کلامی اذیت می کنند.

ادامه مطلب
همه برنامه های اختصاصی شهادت حضرت زهرا(س) در تلویزیون

نماهای داخلی مجلل می باشند و روحیه اشرافی دوره پادشاهی لویی را منعکس می‌کنند اما قاب‌های بیرونی تاریک و گل آلود می باشند. به طوری که بعضی اوقات باید به صدای شمشیر در سکانس‌ها اکتفا کرد! برای به چالش کشیدن تماشاگر، Three Musketeers انتخاب خوبی برای تبدیل شدن به فیلم است. چون فیلم‌نامه‌ای کلاسیک و شناخته شده است. با این وجود مقداری آزار دهنده می‌باشد که به تماشای اقتباسی بی‌روح از سه تفنگدار بنشینیم. به طور کل این فیلم خام و شکننده است و نسبت به داستان قوی مهم، ترسو و دو دل به نظر می‌رسد.

The Three Musketeers
نقد فیلم The Three Musketeers: D'Artagnan_تاشکن ۶۲

یا یک داستان تازه بسازید، یا داستان قبلی را به درستی عکس کنید، بین این دو ماندن یک تاثییر نسبتا دیدنی را رقم می‌زند که می‌تواند به راحتی از دست برود و به فراموشی سپرده شود. حیف است، چرا که همه چیز درست است؛ فیلمبرداری، لوکیشن ها و دکورهای قشنگ، بازیگران و گریم، اما کارگردان و نویسندگان در نهایت ناکامی خوردند. یکی دیگر از آزاردهنده ترین نکات فیلم مورد نظر جوک‌هایی می‌باشد که تلاش دارد قسمت کمدی داستان را نگه داری کند اما Three Musketeers در این قضیه نیز با ناکامی روبه رو می‌شود. به این علت نظر می‌کنم دیگر اقتباس‌های این رمان معروف را به تماشا بنشینید.

دسته بندی مطالب

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی



منبع