خوش آمدید

میزان اسیدی بودن مغز می‌تواند با اختلالات عصبی و مشکلات روان‌شناختی ارتباط داشته باشد

مقدار اسیدی بودن مغز می‌تواند با اختلالات عصبی و مشکلات روان‌شناختی ربط داشته باشد_تاشکن


به گزارش تاشکن

محققان به‌تازگی در اظهار کرده‌اند که مشکلات متابولیسمی در مغز امکان پذیر عرصه‌ساز برخی بیماری‌ها و اختلالات روان‌شناختی و عصبی باشد که از با اهمیت ترین آنها می‌توان به امراض تحلیل‌برنده مغز همانند آلزایمر اشاره کرد. این چنین حرف های شده است که برخی اختلالات پایه همانند اوتیسم نیز با متابولیسم مغزی در ربط است.

ربط متابولیسم مغزی با بیماری‌ها چیست؟

اگرچه بیماری‌هایی همانند افسردگی، صرع، شیزوفرنی و اختلال دو قطبی از لحاظ نشانه‌ها با یکدیگر تفاوت محسوسی دارند؛ اما همه انها آنها درجاتی از اختلال‌های شناختی را شامل خواهد شد و طبق معمولً با مشکلات ژنتیکی تا متابولیکی عرصه‌ای در ربط می باشند. کنسرسیوم پروژه pH مغز با مقصد مطالعه زیاد تر روی این ربط شکل گرفته است و شامل ۱۳۱ پژوهشگر و ۱۰۵ لابراتوار از ۷ سرزمین جهان می‌شود. این محققان تلاش دارند که ربط بین اسیدیته مغز و سطح لاکتیک اسید آن با امراض و مشکلات روان‌شناختی را شفاف‌تر سازند.

ادامه مطلب
دانشمندان برای اولین بار نشان دادند که عشق چطور مغز را تحول می دهد

این گروه از محققان، در قبل نشان داده‌بودند که اسیدی شدن مغز در موش‌های آزمایشگاهی مبتلا به اسکیزوفرنی، اختلال دو قطبی و اوتیسم، امری رایج است و می‌تواند ربط مهمی با ابراز یا مقدار این نوع بیماری‌ها داشته‌باشد. آنها امیدوارند با کسب اطلاعات زیاد تر، عرصه را برای شناخت بهتر سازوکار بیماری‌های عصبی و روان‌شناختی در کنار درمان‌های بالقوه برای آنها، هموار سازند.

از دیگر یافته‌های گروه مذکور می‌توان به پی بردن به تغییرات لاکتیک اسید زمان ابراز بیماری‌های عصبی اشاره کرد. مطابق پژوهش آنها، تغییرات سطح لاکتات در سلول‌های عصبی می‌تواند مسیر انتقال مطلب توسط نورون‌ها را با اختلال روبه رو سازد و اعتدال بین عملکردهای تحریکی و مهاری را برهم زند. ناگفته نماند که افزایش لاکتات (فرم یونی لاکتیک اسید) به افت pH و اسیدی شدن محیط مغز منتهی می‌شود.

ادامه مطلب
افت وزن فرایند پیر شدن مغز را تا ۹ ماه کند می‌کند
آخرین مطالب
مقدار اسیدی بودن مغز می‌تواند با اختلالات عصبی و مشکلات روان‌شناختی ربط داشته باشد_تاشکن ۱۴

در پژوهش تازه که علاوه‌بر موش روی جوجه‌ها نیز تمرکز داشته، نشان داده شده است که ۳۰ درصد از ۲۲۹۴ حیوان آزمایشگاهی مورد مطالعه از بین ۱۰۹ مدل گوناگون بیماری، تغییرات محسوسی در سطح لاکتات و اسیدیته مغز را توانایی کرده‌اند. این رویه در مثالهایی که به‌واسطه استرس، دیابت یا التهاب روده به افسردگی مبتلا شده‌بودند، زیاد تر بوده است و گمان دارد بیانگر الگویی جامع در ربط با اسیدیته مغز و بیماری‌های عصبی باشد. گمان می‌رود که تغییرات تشکیل شده در میانه بیماری همانند التهاب در مغز، به برهم‌خوردن اعتدال لاکتیک اسید پشتیبانی کند.

ادامه مطلب
گفتگوی تلفنی رئیس فدراسیون و سرمربی تیم ملی فوتبال برای وجود قوی در انتخابی جام جهانی_تاشکن

تست‌های رفتاری صورت گرفته در پژوهش مذکور نیز ثابت کرده است که اسیدی شدن محیط مغز جهت اختلال در کارکرد حافظه می‌شود. یافته مذکور می‌تواند بیانگر این نوشته باشد که اختلالات متابولیک می‌توانند به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم روی عملکردهای شناختی مغز اثرگذار باشند.

در قبل نیز نشان داده شده می بود که اختلال در کارکرد میتوکندری سلول‌های مغزی می‌تواند با اختلالات روان‌شناختی گوناگون و تضعیف کارکرد حافظه در ربط باشد. در صورتی که فعالیت میتوکندری در سلول‌ها با مشکل روبه رو شود، گمان دارد که مقدار مصرف لاکتیک اسید افت اشکار کند؛ امری که با تجمع این ماده در سلول و اسیدی شدن آن در ربط است. ناگفته نماند که لاکتیک اسید برای شکل‌گیری حافظه الزامی است و افتآن نیز همانند ازدیاد آن، می‌تواند مشکلات بسیاری را در پی داشته‌باشد.

ادامه مطلب
استعفای یحیی گل‌محمدی شوکه‌مان کرد

دسته بندی مطالب

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی



منبع