خوش آمدید

امیدواری یک شاعر برای دیده شدن «سرزمین شعر» مثل «خندوانه»

امیدواری یک شاعر برای دیده شدن «سرزمین شعر» همانند «خندوانه»_تاشکن


به گزارش تاشکن

به گزارش خبرنگار فرهنگی ، «سرزمین شعر» برنامه‌ تازه داخل تلویزیون است که ۶۴ شاعر در هشت گروه با یکدیگر رقابت و گروهی از کارشناسان حوزه شعر و ادبیات اشعار آنها را قضاوت می‌کنند. ناصر فیض، علیرضا قزوه، محمد کاظم کاظمی و علی محمد مودب داوران برنامه می باشند و محمد مهدی سیار اجرای برنامه را به مسئولیت دارد.

محسن کاویانی، شاعر، دقت صداوسیما در دوره تحول به حوزه شعر و ادبیات را خوب دانست و او گفت: یقیناً این دقت می‌تواند زیاد تر هم باشد، توقع ما بالاتر است. «سرزمین شعر» یکی از برنامه‌های مرتبط با حوزه شعر و ادبیات است که با اقبال مردم روبه رو شده است.

کاویانی این چنین در جواب به این سوال که «رئیس رسانه ملی طی سه سال تازه نزدیک به پنج مرتبه با شاعران دیدار داشته و آنها دغدغه‌های خود را حوالی زبان فارسی و شعر نقل کردند؛ آیا ترتیب دادن این چنین برنامه‌هایی همراستا با دغدغه‌های شاعران و پاسخگوی نیاز زبان فارسی است؟» او گفت: زیاد زیاد، اما بازهم جای کامل‌تر شدن زیاد است و دغدغه‌ها به چندمورد خلاصه نمی‌شود. همین که شاعران و نویسندگان گوش شنوایی را در یک مسئول می‌بینند خود یک اتفاق بزرگ است.

وی درمورد برنامه «سرزمین شعر» که این روزها از شبکه ۴ پخش می‌شود هم او گفت: برنامه سرزمین شعر برای اغاز نو‌آوری در ادبیات سرزمین و پیوند مردم با شعر جوان امروز یک اتفاق خوب و تازه و فتح باب روزهای خوبی در ادبیات است. هراتفاق نو مسلماً در قدم‌های بعدی باید با جدیت بیشتری مسیر تکامل و پیشرفت خود را طی کند. به طور حتم نقدهایی به این برنامه داخل شده است. نقدهایی همانند اشکار نبودن معیارها و ملاک‌های معقول و قابل تشخیص و قطعی در قضاوت‌ها، خبر رسانی ضعیف و اشکار نبودن چگونگی دعوت از شاعران و جا ماندن زیاد از شاعران خوب از کاروان این رقابت دوستانه، اشکار نبودن مقدار دقت به قالب‌ها و نوشته‌های گوناگون در اشعار گوناگون،  از جمله نقدها می بود که اگر ادامه دار شود باید برای آنها تدبیر کرد.

ادامه مطلب
امیر قلعه نویی تا آخر جام جهانی سرمربی تیم ملی فوتبال است
آخرین مطالب

این شاعر با گفتن این که «سرزمین شعر» با اقبال مردم روبه رو شده است او گفت: سرزمین شعر یک نقطه عطف عالی است که مورد دقت حجم عظیمی از عوام و خواص در فضای ادبیات قرار گرفت و آن‌ها را به عرصه‌ای کشاند که چه از روی اعتراض و چه از روی تحسین به اراعه نظر پرداختند. این کار حاکی از آن است که شعر تا این مدت تا چه مقدار بین مردم خاطرخواه و جستوجو کننده داشته و چه جایگاه رفیعی دارد. بنده بعضی اوقات از همین مردم نظراتی می‌شنیدم که به مراتب از نظرات نخبگان این فضا راهگشاتر، کارسازتر و حرفه‌ای‌تر می بود.

وی به تأثیر بالای ساخت این چنین برنامه‌هایی در پاسداشت و گسترش زبان فارسی، بر الزام مدیریت فضای رقابتی برنامه به‌خصوص برای شاعران جوان اصرار و درمورد وجود بانوان بانوان سرگروه و بانوان شاعر دراین برنامه او گفت: پیشرفت و وجود بانوان در شعر و ادبیات پارسی در سال‌های بعد از انقلاب واقعاً بی‌سابقه و غیرقابل تکذیب است. این قضیه را هرساله در دیدار شاعران با رهبری نیز می‌توان دید. اما در برنامه سرزمین شعر باید او گفت این نوشته به نظرم اتفاقی‌است که زیباست اما ملاک و شرط نیست.

کاویانی در جواب به سوال فرد دیگر مبنی بر این که «وجود شاعران پارسی گوی در سرزمین شعر فارغ از مرزهای جغرافیایی به نوعی نشان از گستردگی و اشاعه این زبان در دنیا دارد. این کار پیش از این کمتر در برنامه‌های شبیه دیده شده است. از نظر شما این نوشته چه مقدار به زبان فارسی پشتیبانی خواهد کرد؟» گفت: مسلما این همزبانی ها باخود همدلی‌ها را نیز به همراه دارد و پشتیبانی شایانی به زبان پارسی خواهد کرد. من معتقدم این اتفاق افتاد اما کافی نبوده است. توقع شاعران پارسی زبان این است که هنگامی میگوییم سرزمین شعر یعنی مرزهای این سرزمین فراتر از مرزهای جغرافیایی باشد و تعداد شاعران پارسی زبان غیر ایرانی در برنامه به چشم بیاید که این اتفاق چندان پررنگ نبوده است.

ادامه مطلب
خرید فیگما توسط ادوبی به رقابت در بازار صدمه می‌زند

او گفت: هرچند وجود یک داور افغانستانی در بین چهار داور این برنامه یک اتفاق عالی و درخشان می بود؛ اما امیدوارم این مورد برای شاعران حاضر در این برنامه پر رنگ‌تر باشد و ناظر تعداد شاعران شرکت کننده غیرایرانی بیشتری باشیم.

به حرف های وی مسیر پیش روی صدا و سیما در حوزه زبان فارسی و خصوصاً شعر، مسیری سخت، اما روشن است . به قول جناب حافظ: در بیابان گر به شوقِ کعبه خواهی زد قدم. سرزنش‌ها گر کُنَد خارِ مُغیلان غم مخور.

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

قدم بلند در حیطه ادبیات

رضا یزدانی، شاعر با گفتن این که رسانه ملی قدم بلند و درستی با تشکیل برنامه «سرزمین شعر» برداشت و نشان داد برای مدیران رسانه ملی شعر فقط یک هنر تشریفاتی نیست و می‌تواند از حاشیه بودن به اصل برسد او گفت: یقیناً این قدمِ نخست می بود و ان‌شاءلله با برنامه سازی حرفه‌ای‌تر و پشتیبانی‌های زیاد تر ناظر روزی باشیم که مسابقه‌هایی همانند سرزمین شعر دغدغه مردم بشود.

وی درمورد مقدار دقت صدا و سیما در دوره تحولی‌اش به حوزه شعر و ادبیات اظهار کرد: در سال‌های قبل و در دوره‌های گوناگون مدیریتی در رسانه ملی دقت به شعر در قالب برنامه‌های گوناگون مورد نظر بوده، اما خوشبختانه در دوره جاری این اهتمام از سوی مدیران صداوسیما به طور اختصاصی‌ای مشهود است.

ادامه مطلب
سامسونگ از سه مانیتور گیمینگ OLED از سری Odyssey رونمایی کرد + عکس

این شاعر افزود: دعوت از شاعران در برنامه‌های او گفت‌وگومحور و مناسبتی و دقت اختصاصی به شب شعرها و کنگره‌ها و او مباحثه با شعرا و نویسندگان از شاهدمثال‌های این اهتمام اختصاصی است که ان شالله تداوم اشکار کند.

یزدانی درمورد دیدارهای رئیس رسانه ملی با شعرا که تا بحال پنج جلسه آن برگزار شده است او گفت: این که رئیس رسانه ملی در کنار دیدار با اقشار گوناگون، جلسه‌ای اختصاصی برای دیدار با شاعران و نویسندگان تدارک می‌بیند نشان از شناخت او از نقش اختصاصی این قشر از هنرمندان است. یقیناً باید از دقت ایشان و همکارانشان سپاس کرد.

او گفت: به هرحال زبان و ادبیات فارسی با اهمیت ترین ابزار کار دست اندرکاران رسانه ملی است؛ از سریال‌ها و فیلم‌ها گرفته تا اخبار و برنامه‌های تولیدی و حتی مطلب‌های بازرگانی. مگر می‌توان بدون کلمه و کلام به جنگ رسانه‌ای علیه دشمن‌های انقلاب رفت؟ رسانه‌های قوی جهان با منفعت گیری از زبان و ادبیاتشان در حال سیطره فکری و فرهنگی بر مردم کشورها می باشند و بدون تردید شناخت ظرفیت‌های زبان و ادبیات فارسی و پشتیبانی گرفتن از قشری که کار او شناسایی این ظرافت‌ها و ظرفیت‌ها است، رسانه ملی را پشتیبانی شایانی می‌کند.

وی با اشاره به برنامه «سرزمین شعر» او گفت: نمی‌توان او گفت پیش از سرزمین شعر، شعر در رسانه وجود نداشت، اما الحق و الانصاف تشکیل برنامه‌ای در حد و قواره سرزمین شعر قدم زیاد بلند و رو به جلویی در گسترش شعر فارسی در بین اقشار گوناگون جامعه می بود. تا قبل از این طبق معمولً شاعران در حاشیه برنامه‌ها وجود داشتند، اما سرزمین شعر علتشد تا شاعران به گفتن یک عنصر مهم و صحنه‌گردان در قالب رسانه ابراز و ظهور داشته باشند و همین به صحنه آمدن و اصل قرار گرفتن از اولین نتایج سرزمین شعر است.

ادامه مطلب
انتشار پشت صحنه «پوست شیر» در 2 قسمت- اخبار رادیو و تلویزیون - اخبار فرهنگی تسنیم

یزدانی با اشاره به این که سرزمین شعر در بین شاعران و نخبگان با استقبال خوبی روبه رو شده است، اما این که این برنامه بتواند از سوی مخاطبان غیرحرفه‌ای شعر هم مورد دقت قرار بگیرد نیازمند کارگردانی حرفه‌ای و دقیق است که بتواند از ظرفیت‌های مردم‌پسند شعر هم منفعت گیری کند تا مردمی که به طور حرفه‌ای از شعر منفعت مند نیستند خود را در رویارویی با شاعران غریبه نبینند او گفت: کمااینکه تا سالیان دراز، مردم ایران با شعر فارسی عجین و هم‌نشین بودند.

این شاعر افزود: ساخت این چنین برنامه‌هایی حتماً و قطعاً در پاسداشت و گسترش زبان فارسی مؤثر است. این که متاسفانه در سال‌های تازه مردم از شعر به طور حرفه‌ای جدا شدند، ریشه در مسائل مختلفی از قبیل آموزش و پرورش و موسیقی دارد. چرا که نه همانند قبل گلستان سعدی متن درسی است و نه خوانندگان از اشعار شاعران بزرگ منفعت گیری می‌کنند. 

وی با گفتن این که ما نیاز به برگشت به قبل داریم؛ به قبل‌ای که شعر فارسی نقل محافل می بود و در جای جای سنت‌ها و آداب و رسوم و مناسک و حتی تفریحات و شب‌نشینی ایرانی‌ها جایگاه مهمی داشت گفت: اگر شعر فارسی امروز در با اهمیت ترین رسانه ایران به جایگاه مهم‌اش برگردد، می‌تواند نسل تازه را از بن‌بست بی‌زبانی و بد زبانی که متاسفانه فراگیر هم شده، رهایی بخشد و سرزمین شعر می‌تواند به شعر این جایگاه را بدهد‌.

یزدانی افزود: سرزمین شعر از برنامه‌های تراز حوزه شعر نه تنها عقب نیست، جلوتر هم هست. یقیناً باید خودش را به جذابیت‌ برنامه‌های دیگر رساند، چه از نظر کارگردانی و چه از نظر جاذبه‌های ظاهری و رسانه‌ای و خبر‌رسانی.

وی در برسی وجود چهره‌های جوان و کمتر شناخته شده در این برنامه نیز او گفت: وجود شاعران جوان و توانمند یعنی شعر تا این مدت زنده است و دارد سفیران خودش را پرورش می‌دهد. از نظر دیگر علتایجاد انگیزه‌ برای جوان‌هایی می‌شود که حس می‌کنند طبع شعری دارند و جایی هست که استعدادشان را به نمایش بگذارند.

ادامه مطلب
اپل ظاهراً تا سال 2024 آیپد جدیدی به بازار عرضه نخواهد کرد

این شاعر در جواب به سؤالی مبنی بر این که «وجود شاعران پارسی گوی در سرزمین شعر فارغ از مرزهای جغرافیایی به نوعی نشان از گستردگی و اشاعه این زبان در دنیا دارد. این کار پیش از این کمتر در برنامه‌های شبیه دیده شده است. از نظر شما این نوشته چه مقدار به زبان فارسی پشتیبانی خواهد کرد؟» گفت: قطعاً تا وقتی که شعر و ادبیات فارسی جهانی نشود، نمی‌توان او گفت حقش ادا شده است و یکی از چیزهایی که می‌تواند در جهانی شدن این هنر نقش ایفا کند منفعت گیری از ظرفیت شاعران پارسی گو و پارسی دوست کشورهای دیگر است که در سرزمین شعر وجود فعال و چشمگیری داشتند به طوری که یکی از چهار داور برنامه از شاعران و اساتید افغانستان می باشند و تعدادی از شرکت‌کننده‌ها نیز از اهالی آن دیار بودند.

یزدانی در خاتمه درمورد مسیر پیش روی صدا و سیما در حوزه زبان فارسی و خصوصاً شعر او گفت: رسانه ملی قدم بلند و درستی صداوسیما با تشکیل برنامه سرزمین شعر برداشت و نشان داد برای مدیران رسانه ملی شعر فقط یک هنر تشریفاتی نیست و می‌تواند از حاشیه بودن به اصل برسد.

او گفت: یقیناً این قدم اولین قدم می بود و ان‌شاءلله با برنامه سازی حرفه‌ای‌تر و پشتیبانی‌های زیاد تر ناظر روزی باشیم که مسابقه‌هایی همانند سرزمین شعر بشود دغدغه مردم و همانند برنامه‌هایی پرمخاطبی چون خندوانه و دورهمی مورد دقت قرار بگیرد. در آخر هم نظر می‌کنم در دوره‌های سپس سرزمین شعر از ظرفیت تماشاگر که به رونق و پر شور شدن مسابقه می‌شود، منفعت گیری کنند.

انتهای مطلب/

دسته بندی مطالب

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی



منبع