خوش آمدید

دعوا بر سر نظرسنجی تلویزیون؛ مشکل از کجاست؟

اظهار پرمخاطب های تلویزیون به جای نظرسنجی با ۱۶۲!_تاشکن


به گزارش تاشکن

به گزارش خبرنگار فرهنگی ، رسانه‌ها چند روزی است مطابق روال سال‌های قبل چشم به راهِ نظرسنجی مرکز تحقیقات صدا و سیما بودند که اخیراً از این نظرسنجی‌ها و اظهار تعداد مخاطبان تلویزیون و برنامه‌ها و سریال‌ها خبری نیست.

پیمان جبلی رئیس صداوسیما در ایام نوروز در حاشیه حیاط دولت خبرداد که ۸ درصد افزایش مخاطب در ایام نوروز ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل اتفاق افتاده است. حتی این رشد مخاطب را می‌توان در زمستان سال قبل نسبت به ماه‌های قبل از آن مشاهده کرد. 

این بار روابط عمومی رسانه ملّی در خبری پرمخاطب‌های تعطیلات نوروزی و رمضانی را با درنظر گرفتن سامانه امور ربط با مخاطبان (۱۶۲) خبرداد. 

«از بین شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی به ترتیب شبکه‌های سه، دو، چهار، آی‌فیلم و یک دارای بیشترین تماس‌های مردمی‌بوده‌اند که این مطلب‌ها شامل موضوعات و برنامه‌های گوناگون می‌شود.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
۸ مدال رنگارنگ حاصل تلاش کشتی گیران جوان ایران در تورنمنت ترکیه_تاشکن

از بین برنامه‌های شبکه سه سیما برنامه «محفل» و سریال «هفت‌سر اژدها»، شبکه دو سیما برنامه‌های «پاورقی» و «نوسان»، شبکه چهار سیما برنامه «زندگی بعد از زندگی» با اختلاف زیاد از دیگر برنامه‌ها و برنامه «چهارگاه»، شبکه آی‌فیلم پخش سریال‌های دلنشین و متنوع به‌اختصاصی سریال‌های «پایتخت» و «دلدادگان»، شبکه یک سیما سریال‌های «سنجرخان» و «زیرخاکی۴» بیشترین سهم برنامه‌های تلویزیونی در پیشنهادها، خواست‌ها و سپاس‌های مخاطبان در تماس با سامانه ۱۶۲ را به خود تعلق دادند.

با اهمیت ترین محورهای نظرات مخاطبان درمورد برنامه «محفل»، شامل سپاس از محتوای دلنشین، اثرگذار، آموزنده و معنوی، اجرای مسلط رسالت بوذری، وجود داوران با لیاقت و این چنین سپاس از عوامل برنامه و خواست پخش زیاد تر این چنین برنامه‌هایی و تحول زمان پخش به علت تداخل با پخش برنامه«زندگی بعد از زندگی» شبکه چهار سیما بوده‌است.

ادامه مطلب
نقد فیلم Talk to Me

با اهمیت ترین محورهای نظرات مخاطبان درمورد سریال «هفت‌سر اژدها»، شامل سپاس از محتوای دلنشین و  آگاهی‌قسمت، پرداختن به مسائل روز جامعه و فیلمنامه سریال بوده‌ است. با اهمیت ترین محورهای نظرات مخاطبان درمورد برنامه «پاورقی»، شامل سپاس از محتوای دلنشین، روشنگرانه، آگاهی‌قسمت و آموزنده و اجرای توانمند آقای شهبازی و خواست تداوم و افزایش زمان زمان پخش برنامه می‌باشد. با اهمیت ترین محورهای نظرات مخاطبان درمورد برنامه «نوسان»، شامل سپاس از محتوای روشنگرانه و آگاهی‌قسمت، اجرای توانمند مجری و خواست افزایش زمان زمان پخش برنامه بوده‌است.

با اهمیت ترین محورهای نظرات مخاطبان درمورد برنامه «زندگی بعد از زندگی»، شامل سپاس از محتوای روشنگرانه، سودمند، آموزنده و اثرگذار، اجرای توانمند آقای موزون و خواست تداوم و تحول زمان پخش برنامه به علت تداخل با پخش برنامه «محفل» شبکه سه سیما بوده‌ است. با اهمیت ترین محورهای نظرات مخاطبان درمورد برنامه«چهارگاه»، شامل سپاس از محتوای فاخر، وزین و نوآورانه و سپاس از عوامل برنامه بوده‌است.

ادامه مطلب
آیا دوره بازی‌های انحصاری به آخر رسیده است؟

با اهمیت ترین محورهای نظرات مخاطبان درمورد سریال‌های شبکه آی‌فیلم، شامل سپاس از پخش سریال‌های دلنشین و متنوع به‌اختصاصی سریالهای دلنشین «پایتخت» و «دلدادگان» بوده‌ است. با اهمیت ترین محورهای نظرات مخاطبان درمورد سریال«سنجرخان»، شامل سپاس از محتوای دلنشین، اثرگذار و تاریخی، فیلمنامه و کارگردانی قوی، بازی خوب بازیگران و پوشش محلی و زیبای آنها بوده‌است. با اهمیت ترین محورهای نظرات مخاطبان درمورد سریال «زیرخاکی۴»، شامل سپاس از محتوای دلنشین، سرگرم‌کننده و طنز و بازی خوب بازیگران سریال بوده‌ است.»

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

با نگاهی به این نوع نظرسنجی اظهار شده باید به چند مسئله اشاره کرد:

اول: نظرسنجی مرکز تحقیقات با درنظر گرفتن چند نوع فرآیند برسی (از تلفنی تا میدانی) به دست می‌آمد که احتمالا جامع‌تر به نظر می‌رسید. 

ادامه مطلب
ملی پوشان بسکتبال ایران بدون تحول ترکیب راهی هند خواهد شد

دوم: درصد اظهار شده هرکدام از سریال‌ها و برنامه‌ها نشان می‌داد در وهله اول چه مقدار مردم تماشاگر تلویزیون‌اند و از طرفی دیگر چه مقدار آن سریال و برنامه را جستوجو کردند و نسبت به آن خورسندی داشتند. 

سوم: فرای از مشکلی که طبق معمولً تلویزیونی‌ها این روزها به آن اشاره می‌کنند که به جهت بالا رفتن تقاضای بینندگان نسبت به فضای‌مجازی یا همان برودبندها، برودکست‌ها با افت مخاطب روبه رو شده‌اند. اما برنامه یا سریالی خوب ساخته شود حتماً تماشاگر خودش را خواهد داشت. همچون زیرخاکی که با فاصله بسیاری نسبت به دو سریال دیگر در ایام نوروز و رمضان پیش رفت و در تلوبیون هم می‌توان به این حقیقت پی برد. یقیناً این روزها «نون‌خ» با اغاز خوب و طوفانی‌اش دقت بینندگان تعداد بسیاری را به خودش جلب کرده است. 

ادامه مطلب
«تکیه دولت»، دوران اوج هنر تعزیه در ایران را رقم زد/ سرنوشت غم انگیز بنایی تاریخی در قلب تهران!

چهارم: با نگاهی به همین نظرسنجی اظهار شده باز می‌توان به این مسئله رسید که چه مقدار مخاطب نوستالژی‌ها (تکراری‌ها) همچون پایتخت و دلدادگان را به سریال‌های تازه ترجیح داده است. کما این که سریال‌های میوه ممنوعه، خانه به دوش و زیرزمین هم جزو سریال‌های پیشتازی‌اند که مخاطب در زمان پخش سریال‌های تازه به غیر از «نون‌خ» علاقه‌مند است آن سریال‌ها را سپس از چندین بار پخش، تماشا کند. همین نظرسنجی گویای این مسئله است که مخاطب چه نوع سریال‌هایی را دوست دارد و چرا زیاد تر به سمتِ «نوستالژی‌ها» می‌رود؟! اگر علاقه‌مندی صرف به نوستالژی‌ها را کنار بگذاریم حتماً نوع ساخت، فیلمنامه پرکشش و بقیه موارد حائز اهمیت بوده است. 

انتهای مطلب/

دسته بندی مطالب

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی



منبع