خوش آمدید

پس از عمل جراحی چه رژیم غذایی بگیریم - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

همه آنچه باید درمورد جراحی افت وزن بدانیم/ گمان برگشت چاقی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان_تاشکن


به گزارش تاشکن

به گزارش خبرگزاری مهر، ناصر ملک پور علمداری متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته و جراحی‌های چاقی و متابولیک او گفت: چاقی یکی از معضلات مهم سیستم‌های بهداشتی در جهان محسوب می‌شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با گفتن این که چاقی علتافزایش شیوع بیماری‌های قلبی و گمان ابراز سرطان‌ها (پستان، رحم، کولون) می‌شود، افزود: نزدیک به ۳۰ درصد افراد در آمریکا دچار اضافه وزن می باشند و شاخص توده بدنی آنها بین ۳۰ تا ۲۵ است و نزدیک به ۱۳ درصد جمعیت آنان نیز دچار چاقی می باشند.

ملک پور، مطابق تعریف سازمان جهانی بهداشت، شاخص توده بدنی یا BMI را معیاری برای تشخیص چاقی و اضافه وزن گفت و او گفت: شاخص توده بدنی از تقسیم وزن بیمار برحسب کیلوگرم بر مجذور قد برحسب متر حاصل می‌شود.

او گفت: شاخص توده بدنی بین ۲۵ تا ۳۰ به گفتن اضافه وزن، بین ۳۰ تا ۳۵ چاقی درجه یک و بین ۳۵ تا ۴۰ چاقی درجه دو و بالای ۴۰ چاقی درجه سه یا چاقی مرضی در نظر گرفته می‌شود.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
توزیع رایگان محصولات آموزشی و فرهنگی انجمن اسلامی در مدارس غیردولتی و هیات امنایی

به حرف های ملک پور، راه حلهای بسیاری برای برخورد با معضل چاقی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به اصلاح سبک زندگی، رژیم تغذیه‌ای صحیح و مناسب، فعالیت بدنی مناسب و در نهایت جراحی اشاره کرد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درمورد روش جراحی در درمان چاقی گفت: این روش با دقت به این که گمان برگشت‌های مکرر چاقی وجود ندارد یقین‌تر است. اما جراحی نیز دارای عوارضی است که نسبت به نوع عمل و بیماری‌های عرصه‌ای فرد و توانایی جراح متفاوت است.

انواع جراحی چاقی

ملک پور با اشاره به انواع راه حلهای استاندارد جراحی در چاقی، او گفت: کاستن حجم معده یکی از این راه حلها است که شاخص ترین آنها عمل اسلیو یاگاسترکتومی است. در این عمل نزدیک به ۸۵ درصد از حجم معده را افت می‌دهیم.

به حرف های وی، روش باندینگ از دیگر جراحی‌ها در درمان چاقی است که در قبل زیاد شایع بوده است اما امروز به علت عوارض مکرر و برگشت وزن بعد از برداشتن بند، دیگر انجام نمی‌شود.

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

ادامه مطلب
باشگاه پرسپولیس با استعفای یحیی گل‌محمدی مخالفت کرد

ملک پور در ادامه به روش تحول مسیر غذا اشاره کرد که علتسو جذب مواد غذایی می‌شود و افزود: شایع‌ترین روش سو جذب مواد غذایی بایپس است که در این روش حجم کوچکی از معده از بقیه تکه‌ها جدا شده و به روده باریک متصل می‌شود تا مواد غذایی مستقیماً داخل روده باریک شده و بدون جذب دفع شود.

این متخصص جراحی عمومی، انتخاب نوع جراحی را بسته به شرایط بیمار متفاوت دانست و یادآور شد که هر یک از این اعمال جراحی دارای مزایا و عوارضی می باشند.

وی با اشاره به انجام عمل باندینگ و بای بعد در قبل خاطرنشان کرد که هم اکنون جراحی باندینگ منسوخ شده است. اما روش جراحی اسلیو و بای بعد انجام می‌شود و حتی در برخی جوامع بای بعد زیاد تر انجام می‌گیرد.

ملک پور با اشاره به گمان عود و حتی ناکامی در جراحی‌های چاقی یادآور شد: بر پایه آخرین مقالات در جراحی اسلیو یا کاستن حجم معده نزدیک ۲۷ درصد گمان برگشت سپس از دو تا پنج سال و برای عمل جراحی بای بعد نزدیک به ۷ درصد گزارش شده است.

فلوشیپ جراحی عروق، با اصرار بر الزام آگاهی دادن به بیماران در خصوص راه حلهای جراحی او گفت: فرد حتماً باید نسبت به مراقبت‌های سپس از عمل کاملاً توجیه شود و آگاه باشد که سپس از عمل باید جراحی رژیم متعادل و فعالیت بدنی مناسب داشته باشد و بداند که امکان پذیر برگشت وزن را توانایی کند.

ادامه مطلب
ثبت ۹۲ مورد تب دنگی در سرزمین/ تفاوت گزش پشه آئدس و آنوفل - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان_تاشکن

به حرف های وی، بر پایه مطالعات، بعد از جراحی چاقی امید به زندگی به اختصاصی در افراد دیابتی چاق نزدیک به ۱۰ سال افزایش می‌یابد.

ملک پور با گفتن این که جراحی چاقی فقطً برای زیبایی و اصلاح ظاهر نیست خاطرنشان کرد: این افراد طبق معمولً مبتلا به بیماری‌های متابولیک می باشند که بعد از جراحی تعداد بسیاری از این بیماری‌ها مرتفع می‌شود. مطالعات نشان داده در ۷۰ درصد موارد دیابت این افراد بعد از جراحی کاملاً بهبود می‌یابد و فشارخون و مشکلات خواب آنان نیز کنترل می‌شود.

وی با اشاره به اندیکاسیون های جراحی چاقی او گفت: در BMI بالای ۴۰ یا چاقی درجه سه و چاقی مرضی و این چنین اBMI بالای ۳۵ به همراه بیماری‌های عرصه‌ای اندیکاسیون جراحی چاقی را می‌توانیم برای بیمار نقل کنیم.

به حرف های دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، این افراد طبق معمولً دچار بیماری‌های متابولیک نظیر دیابت و پرفشاری خون نیز می باشند که تحقیقات اثبات کرده که با جراحی چاقی این بیماری‌های متابولیک و عوارض آنها افت می‌یابد. اما این نوشته بدین معنی نیست که به علت دیابت با هر وزنی فرد تحت جراحی چاق قرار می‌گیرد.

ادامه مطلب
ایران با برد ژاپن به رده بیستم فیفا صعود می‌کند

این متخصص جراحی عمومی در خصوص نحوه انجام اعمال جراحی چاقی او گفت: جراحی چاقی در قبل به روش باز انجام می‌شد اما امروزه در این نوع جراحی‌ها از راه حلهای درون بین و کم تهاجمی یا لاپاروسکوپیک منفعت گیری می‌شود.

وی، روش انتخابی برای این جراحی را لاپاروسکوپیک و کم تهاجمی گفت تا دوره نقاهت مختصر‌تر و بهبود سریع تر رخ دهد.

ملک پور، آمبولی ریه، سکته قلبی، عفونت‌ها و خونریزی را از جمله عوارضی برشمرد که در همه جراحی‌ها گمان ابراز دارد و در جراحی‌های چاقی نیز امکان پذیر رخ دهد.

وی در ادامه به عوارض زودرس و دیررس اختصاصی جراحی‌های چاقی اشاره کرد و او گفت: با اهمیت ترین عارضه در این خصوص مرگ و میر ناشی از جراحی‌های چاقی است که در قبل زیاد بالا می بود و اکنون نزدیک به سه در ۱۰۰۰ جراحی است که بستگی به روش جراحی، امکانات و وسایل مورد منفعت گیری و توانایی جراح دارد.

به حرف های ملک پور، هر گونه افت وزن معنی دار در زمان مختصر اگر همراه با اصول علمی نباشد علتعوارضی نظیر ریزش مو، تحلیل رفتن عضلات و افت توان جسمی در فرد می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: اگر افت وزن به طور علمی و اصولی و تحت نظر متخصص صورت گیرد و همراه با تجویز صحیح مکمل‌ها و یک رژیم تغذیه‌ای علمی باشد ریزش مو قابل کنترل و اصلاح است.

ادامه مطلب
فیلم های روز عید غدیر/پاندای کونگ فوکار تازه به تلویزیون آمد_تاشکن

او گفت: برای جلوگیری از تحلیل عضلات نیز ورزش‌های مناسبی به فرد پیشنهاد می‌شود به این علت عوارض با مکمل‌های مناسب قابل پیشگیری و کنترل می باشند.

ملک پور یکی از بزرگ‌ترین محاسن اعمال جراحی کم تهاجمی( minimal invasive) را افت دوران نقاهت گفت و او گفت: در این نوع جراحی‌ها دوره نقاهت بیمار مختصر‌تر و درد کمتر است و برگشت فرد به کار سریع تر صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: در بیشتر از ۹۵ درصد اعمال چاقی بیمار در اولین روز سپس از عمل مشروط بر این که مشکل خاصی نداشته باشد ترخیص می‌شود و به وی پیشنهاد می‌شود که تا سه روز کار سنگین و فعالیت زیاد انجام ندهد. اما سپس از سه یا نهایتاً پنج روز بیماران می‌توانند به کار خود بازگردد.

ملک پور در آخر خاطرنشان کرد: یقیناً باید دقت داشت که در واقع یک عمل جراحی نسبتاً بزرگ انجام شده است، بنابر این فرد نزدیک به یک ماه طول می‌کشد تا بتواند قوای جسمی نرمال خود را بازیابد.

دسته بندی مطالب

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها