خوش آمدید

پردازنده اینتل

پردازنده‌های سری لونار لیک اینتل؛ مشخصات و قابلیت‌های احتمالی + زمان عرضه_تاشکن


به گزارش تاشکن

اگرچه انتظارها حوالی تراشه‌های سری Arrow Lake اینتل متمرکز است، اما اطلاعاتی نیز درمورد نسل سپس از آن با نام لونار لیک (Lunar Lake) در دسترس قرار دارد که می‌تواند برای علاقه‌مندان به دنیای سخت‌افزار، مخصوصاً تراشه‌های کم‌مصرف برای دستگاه‌های قابل‌حمل، دلنشین باشد. در ادامه به آنچه درمورد این سری از پردازنده‌های اینتل می‌دانیم، خواهیم پرداخت.

لونار لیک؛ کم‌مصرف‌تر و بهینه‌تر از همیشه

تا بحال جزئیات دقیقی حوالی پردازنده‌های خانواده لونار لیک به بیرون درز نکرده است؛ اما برخی اطلاعات از سوی اینتل و برخی منبع های به‌شکل جسته‌گریخته در دسترس قرار دارد که می‌تواند عکس نسبی درمورد این خانواده به ما بدهد. معماری این سری روی دستگاه‌های قابل‌حمل متمرکز است که توان مصرفی مقصد آن‌ها در نزدیک به ۱۵ وات قرار دارد. درواقع پردازنده‌های عضو لونار لیک بخشی از سری کم‌مصرف اینتل می باشند که طبق معمولً با پسوند U در لپ‌تاپ‌ها به‌چشم می‌خورند.

ادامه مطلب
کارت گرافیک Arc Battlemage سال 2024 اراعه می‌بشود
پردازنده‌های سری لونار لیک اینتل؛ مشخصات و قابلیت‌های احتمالی + زمان عرضه_تاشکن ۱۹

بدیهی است که اینتل تمرکز اختصاصی‌ای روی افزایش منفعت‌وری در سری مذکور داشته باشد تا بیشترین بازده در روبه رو توان مصرفی را برای کاربران به ارمغان بیاورد. به همین علت نباید انتظار فرکانس چندان بالایی در پردازنده‌های لونار لیک را داشته باشیم و با هسته‌های بهینه و کم‌مصرف اینتل روبه رو خواهیم می بود. چندی پیش، اطلاعاتی درمورد این سری به بیرون درز کرد که خبر از هشت هسته، شامل چهار هسته کم‌مصرف Skymont و چهار هسته قوی Lion Cove می‌داد.

مشخصات و کارکرد پردازنده‌های Lunar Lake

یکی دیگر از ویژگی‌های مورد انتظار در پردازنده‌های لونار لیک، وجود نسل تازه معماری گرافیکی تحت گفتن Battlemage Xe2-LPG است. این معماری در قیاس با معماری Battlemage Xe پلاس که به گمان زیادً در پردازنده‌های Arrow Lake وجود دارد، گسترش یافتهتر خواهد می بود. برخی شایعه ها اشاره دارند که اینتل حمایتاز قابلیت HyperThreading را در سری‌های آتی خود متوقف خواهد کرد. تا این مدت اشکار نیست که علت این چنین امری دقیقاً چیست؛ چون ویژگی مذکور یکی از نقاط قوت پردازنده‌های این شرکت به حساب می اید و حذف آن به گمان زیادً علت محکمی خواهد داشت.

ادامه مطلب
کارکرد تلوبیون در انتخابات/او گفت وگو با حمیدرضا ملاموسی زاده_تاشکن
آخرین مطالب

اگرچه بازار مقصد سری لونار لیک، لپ‌تاپ‌های اقتصادی و ارزان با مصرف پایین می باشند، اما انتظار می‌رود بهبود کارکرد چشمگیری در قیاس با قبل داشته باشند. برخی شایعه ها حاکی از آن می باشند که کارکرد این سری تا ۵۰ درصد بهتر از سری Meteor Lake خواهد می بود. این چنین به‌لطف منفعت گیری از فناوری Foveros، کارکرد بهتر در کنار هسته‌های بهینه کوچک‌تر ممکن شده است و به گمان زیادً حذف قابلیت هایپرتردینگ نیز اختلالی در این روال تشکیل نخواهد کرد. معماری ۳ نانومتری TSMC 3NB نیز از دیگر ویژگی‌های احتمالی مهم سری لونار لیک است که امکان پذیر روی بهینه‌سازی و مصرف کمتر انرژی در قیاس با معماری داخلی اینتل تأثیر داشته باشد.

ادامه مطلب
بازیکن پرسپولیس به کمیته انضباطی احضار شد_تاشکن
lunar lake
پردازنده‌های سری لونار لیک اینتل؛ مشخصات و قابلیت‌های احتمالی + زمان عرضه_تاشکن ۲۰

حرف های می‌شود که سری لونار‌ لیک پذیرای یک مدل ۸ واتی نیز خواهد می بود که برای منفعت گیری در لپ‌تاپ‌های بدون فن درنظر گرفته شده است و در رقبای مک‌بوک ایر به‌کار گرفته می‌شود. از دیگر مشخصه‌های این سری می‌توان به حمایتاز PCIe نسل ۵، تاندربولت ۴، HDMI نسخه ۲.۱، دیسپلی‌پورت نسخه ۲.۱، وای‌فای ۷، بلوتوث ۵.۴ و درگاه شبکه گیگابیتی اشاره کرد.

تاریخ اراعه پردازنده‌های تازه اینتل

مطابق گزارش‌های غیررسمی، پردازنده‌های لپ‌تاپ تازه اینتل همراه با سری Arrow Lake که برای دسکتاپ درنظر گرفته شده است، در اواخر سال جاری میلادی به‌صورت محدود اراعه خواهند شد. به‌گمان‌زیاد، پردازنده‌های لونار لیک زیاد تر در محصولات اقتصادی یا کم‌مصرف با شارژدهی طویل مورد منفعت گیری قرار بگیرند و لپ‌تاپ‌های قوی با سری Arrow Lake همراه باشند. این چنین اراعه زیاد محصولات مبتنی بر این پردازنده‌ها تا اغاز سال ۲۰۲۵ صورت نخواهد گرفت.

ادامه مطلب
نگاهی به محصولات مدیران خودرو در نمایشگاه خودرو اصفهان 1402 + عکس

دسته بندی مطالب

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها