خوش آمدید

برون سپاری برخی امور غیرحاکمیتی سازمان غذا و دارو - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

حالت دارو در سالی که گذشت/ از صادرات تا مطالبات داروخانه‌ها – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان_تاشکن


به گزارش تاشکن

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدحیدر محمدی، شنبه شب در برنامه صف اول شبکه خبر، او گفت: در سال ۱۴۰۲ به رغم فراز و نشیب‌هایی که در برخی از شاخص‌های مرتبط با فراهم اقلام سلامت داشتیم، در قیاس با سال ۱۴۰۱ شرایط بهتری داشتیم و توانستیم موجودی دارو را به نحوی مدیریت کنیم. به طوری که یکی از کوششهای ما این بوده که دارو با یک ذخیره مناسب در دسترس مردم باشد؛ یعنی یکی از شاخص‌هایی که ما همیشه داریم دسترسی خوب مردم به دارو با قیمت مناسب است.

او گفت: برتری ابتدایی ما در دسترس بودن دارو است، هر چند در چهار ماهه اول سال قبل یک مقدار مشکل فراهم ارز می بود که با همت بانک مرکزی و تغییرات مدیریتی که تشکیل شد، فراهم ارز ما زیاد بهتر از سال ۱۴۰۱ می بود به نحوی که مقدار ترخیص تجهیزات پزشکی در سال ۱۴۰۲ در قیاس با سال ۱۴۰۱، ۵۸ درصد رشد داشت.

محمدی در ادامه گفت: در حوزه دارو هم شرایط خوبی داشتیم نزدیک به ۱۶ قلم دارو در سال ۱۴۰۲ به گفتن داروهای تازه به سبد دارویی سرزمین اضافه شد که ۱۲ قلم آنها داروهای دانش بنیان می بود.

ادامه مطلب
تصویر هوایی از جاده چالوس در پاییز+عکس

او گفت: ما ابتدای انقلاب، ۲۰ درصد از داروهایمان در سرزمین تشکیل می‌شد و نزدیک به ۸۰ درصد واردات داشتیم، امروز می‌توانیم بگوییم که در آخر سال ۱۴۰۲، ۹۹ درصد از داروهای مورد نیازمان را در سرزمین تشکیل کرده‌ایم و این به نحوی است که در دو سال تازه بیشترین درصد مربوط به شرکت‌های دانش بنیان بوده است.

محمدی او گفت: در سال ۱۴۰۲ قسمت بسیاری از داروهایی که رونمایی کردیم داروهای مربوط به شرکت‌های دانش بنیان می بود، چون ببینید آن ۹۹ درصد، چندین سال روی ۹۷ درصد باقی مانده می بود این ۳ درصد داروهایی بودند که عموماً یا هایتک بودن یا تولیدشان به صرفه نبوده است ولی آنهایی که تولیدشان به صرفه نیست و تا این مدت هم امکان پذیر تشکیل نشوند، چون توجیه اقتصادی ندارد مگر با صادرات ولی آنهایی که تکنولوژی بالا نیاز دارند باید دانش بنیان ورود کند که ورود کرده است.

ادامه مطلب
جزییات بسته ماندگاری پزشکان در مناطق محروم - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان_تاشکن

او گفت: ما داروی آکتوپلی که برای سکته‌های قلبی و مغزی به ندرت منفعت گیری می‌شود اکنون در کشورهای گوناگون ولی در سرزمین ما این وجود دارد مراکز ۷۲۴ که به گمان زیادً شنیده‌اید مراکز بیمارستانی تا ۳ ساعت سپس از سکته می‌توانند این را تزریق بکنند و جلوی صدمه به بیمار را بگیرند این دارو ما کشورمان در سال ۱۴۰۲ به گفتن دومین سرزمین در دنیا تشکیل کرد این دارو را یکی از آنزیم‌های مورد نیاز بیمارهای ام پی اس که مستحضرید بیماران که نقص آنزیم دارند به گفتن دومین تشکیل کننده در شرکت‌های دانش بنیان تشکیل شد داخل سبد دارویی کشورمان شد سهم دانش بنیان‌ها زیاد زیاد است یعنی از این سهم گسترش احتمالا بالغ بر ۷۰ تا ۸۰ درصد سهم دانش بنیان‌ها است که دارند گسترش خواهند داد.

ادامه مطلب
تجهیزات پزشکی در سال آینده هم ارز ترجیحی می گیرد - تاشکن

محمدی در ادامه گفت: صنعت داروسازی سرزمین نزدیک به ۱۱ درصد رشد مثبت داشت که عدد زیاد خوبی است، با دقت به رشد منفی که در سال ۱۴۰۱ داشتیم و می‌توانست در واقع یک مقدار دلواپس کننده باشد این اتفاق افتاد.

رئیس سازمان غذا و دارو او گفت: در کل ما از نوع و مقدار صادرات شرکت‌های دارویی سرزمین راضی نیستیم، نزدیک به ۱۰۰ میلیون صادرات در ۱۰ ماهه ۱۴۰۲ می بود که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۳۷ درصدی داشت.

او گفت: با همه سختی‌ها کیفیت و ویژگی‌های صنایع دارویی ما، شتاب صادرات زیاد بالا است و این نوید را می‌دهیم که در سال ۱۴۰۳ حتماً صادرات دارو زیاد تر شود.

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

ادامه مطلب
شاتل فضایی کلمبیا در مأموریت اس‌تی‌اس 3 به فضا پرتاب شد_تاشکن

محمدی در ادامه گفت: با دقت به این که مقدار اعتبار مورد نیاز ما ارز ۴۲۰۰ تومانی که مصرف می‌کردیم نزدیک به ۳.۵ میلیارد دلار می بود امسال پیش بینی ما عدد زیاد زیاد کمتر است یعنی می‌رویم به سمت این که ارز ۴۲۰۰ را بتوانیم حذف کنیم، در سال ۱۴۰۲ این وابستگی ما به نزدیک به یک میلیارد دلار افت اشکار کرد؛ الان قسمت بسیاری از ارز دریافت ما ارز غیر ۴۲۰۰ تومانی است، یعنی ارز ۲۸۵۰۰ تومانی یا ارز تالار دوم که در واقع می‌شود او گفت ارز شبه آزاد است.

او گفت: یکی از اتفاقاتی که با اجرای مطرح دارویاری افتاد این می بود که صرفه جویی شد در رابطه با دو چیز یکی مصرف بی‌رویه دارو در برخی از موارد، چون دارو زیاد قیمتش پایین می بود و مورد دوم صادرات غیر قانونی یا همان قاچاق معکوس به شدت افت اشکار کرد.

محمدی در خصوص مطالبات داروخانه‌ها، او گفت: مطالبات داروخانه‌ها دو شکل است یکی قسمت مربوط به مطرح دارویاری است که آخرین عددی که تا آخر اسفند ۱۴۰۲ گزارش شد نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان می بود از این اعتبار از این عدد می‌شود او گفت فکر می‌کنم ۳۴ هزار میلیارد تومانش واریز شده به دانشگاه‌های علوم پزشکی و داروخانه‌ها یک قسمت مربوط به بدهی سازمان‌های بیمه‌گر می بود سازمان فراهم اجتماعی سازمان بیمه سلامت و سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح طبق معمولً یک عددی را پرداخت می‌کنند این عدد سپس از مطرح دارویاری یک مقدار بزرگ شد باید عمق بدهی کم می‌شد مقدار مطالباتی که من احصا کرده بودم نزدیک به ۲۷ هزار میلیارد تومان می بود ولی با پرداخت‌هایی که در اواخر اسفند انجام شد این عدد زیاد افت اشکار کرد حسب تعهدی که داده‌اند سازمان‌های بیمه‌گر به خصوص سازمان فراهم اجتماعی، چون عددش بزرگ‌تر می بود قول دادند که در فروردین ماه با اوراق بانکی با اوراق قرضه بانکی الباقی آن را تسویه کنند.

ادامه مطلب
سقوط شهاب‌سنگ نخلا در مصر_تاشکن

دسته بندی مطالب

کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها