خوش آمدید

مستند , کشاورزی , سینما , تلویزیون ,

چطور رتبه اول تشکیل زعفران در جهان را از دست دادیم؟ + فیلم


به نقل از خبرنگار فرهنگی ، مستند «به رنگ پاییز» به کارگردانی محمد عبدالهی چندی پیش در قالب هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند از شبکه مستند پخش شد. این تاثییر درمورد صدمه‌شناسی تشکیل زعفران به گفتن یکی از محصولات استراتژیک در جنوب شرق ایران است و چالش‌های این محصول را مورد بازدید قرار می‌دهد. 

عبدالهی کارگردان این تاثییر درمورد ساخت مستند “به رنگ پاییز” او گفت: این فیلم برآمده از مجموعه‌ای ۳ قسمتی است که محوریت مهم آن صدمه‌شناسی ۳ محصول استراتژیک استان خراسان جنوبی یعنی زعفران، عناب و زرشک است. در مستند به رنگ پاییز به صدمه‌شناسی تشکیل زعفران پرداخته‌ایم.

او گفت: چالشی که پیشروی تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران وجود دارد، محوریت مهم این مستند است و به این سوال جواب داد‌ه‌ایم که چرا زعفران ایران در حال حذف شدن از چرخه جهانی است؟ دقت داشته باشید که ایران روزی سردمدار تشکیل و صادرات زعفران در دنیا بوده و با اسپانیا رقابت داشته است، اما در سال‌های تازه کمتر نامی از زعفران ایران در بازارهای جهانی به گوش می‌خورد و بازار به دست دیگران افتاده است.

ادامه مطلب
۶ راهبرد حوزه سلامت برای ۶ نامزد ریاست جمهوری - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان_تاشکن

این مستندساز با اشاره به یکی از چالش‌های مهم در صادرات زعفران ایران او گفت: یکی از چالش‌های مهم، قاچاق غیرقانونی زعفران از ایران به افغانستان است. از آنجا که مسیرهای تجاری افغانستان نسبت به ایران بازتر است و محدودیت‌های کمتری دارد، عملاً جای ایران را گرفته و ۷۰ درصد زعفرانی که به نام افغانستان صادر می‌شود، تولیدات کشاورزان ایرانی است که فله‌ای به افغانستان قاچاق شده و از آنجا به کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپایی می‌رود.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
چه سریال های خانگی می توانند در تلویزیون پخش شوند؟

عبدالهی در جواب به سوالی مبنی بر این که آیا کم شدن کیفیت در تشکیل زعفران داشته‌ایم یا خیر، او گفت: اصلاً کم شدن کیفیتی در تشکیل زعفران نداشته‌ایم و می‌توان او گفت بهترین زعفران دنیا را تشکیل می‌کنیم، اما قضیه مهم عدم توانایی در صادرات و عدم برندسازی در این حوزه است. طبیعی است که رقبای دیگر هم در این عرصه دست به کارهایی زدند و ایران عقب مانده است. می‌توان او گفت غفلت تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران در ایران علتشده تا افغانستان از ما پیشی بگیرد. درست است که آن منطقه آب و هوای خوبی برای کشت زعفران دارد اما پیاز آن نخستین بار از ایران به آنجا رفت و کشت را اغاز کردند.

 

.

 

کارگردان مستند “به رنگ پاییز” درمورد فرم روایی این فیلم او گفت: این مستند ترکیبی است؛ بخشی از روایت با متن و نریشن پیش می‌رود و بخشی دیگر نیز مصاحبه‌ای است. دقت داشته باشید در مستندهای چالشی این‌چنینی باید با افراد مختلفی به گفتن شهود مصاحبه کنیم و آنها بار راستی‌آزمایی مستند را افزایش خواهند داد. در این فیلم، با کشاورز، تولیدکننده، صادرکننده، بازاری، نماینده مجلس، رئیس اتاق بازرگانی و … مصاحبه گرفتیم تا جزئیات بیشتری از این اتفاق را برای ما گفتن کنند. عمده آنها اذعان دارند که صادرات زعفران ایرانی و جهانی سازی‌اش دچار مشکلاتی شده و حمایتنشده است. آنها می‌گویند هرج و مرجی در بازار حاکم است و همین نوشته علتمعیوب شدن چرخه صادرات زعفران شده است، به طوری که در حال از دست رفتن است.

ادامه مطلب
بهترین گوشی های شیائومی در هر بازه قیمتی

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

عوامل تشکیل این مستند ۴۷ دقیقه‌ای عبارت هستند از:

تهیه‌کننده و کارگردان: محمد عبدالهی، تصویربردار: محمد مهربان، هادی ثابت و محمدامین زراعتکار، صدابردار: جلال شبانی و سیدمجتبی والی نژاد، دستیار تدوین: فرزانه کرامتی‌نیا، پژوهش: نجیب الله رجبی و رضا مطلبی‌پور.

انتهای مطلب/



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها