خوش آمدید

مواد شیمیایی پلاستیک

مواد شیمیایی داخل پلاستیک ها زیاد زیاد تر از چیزی می باشند که قبلا فکر می شد


انواع مواد شیمیایی داخل پلاستیک حداقل ۳۰۰۰ تا زیاد تر از چیزی می باشند که دانشمندان پیش از این شناسایی کرده بودند. پیش از این، برنامه محیط‌زیست سازمان ملل (UNEP) نزدیک به ۱۳۰۰۰ ماده شیمیایی گوناگون را در پلاستیک‌ها شناسایی کرده می بود. اما اکنون گروهی از دانشمندان اروپایی توانسته‌اند بیشتر از ۱۶۰۰۰ ماده در انواع پلاستیک، از بسته‌بندی غذاها تا اسباب‌بازی‌ها و دستگاه‌های پزشکی، اشکار کنند.

مطابق این گزارش، یک-چهارم این مواد شیمیایی درون پلاستیک به گمان زیادً برای سلامت انسان و محیط‌زیست خطرناک می باشند. شورای تحقیقات نروژ این گزارش را در راستای تلاش دولت‌ها برای تنظیم اولین معاهده جهانی نظارت بر آلودگی پلاستیک تهیه کرده است. نزدیک به ۴۰۰ میلیون تن زباله پلاستیکی هر سال تشکیل می‌شود.

نویسندگان گزارش فوق می‌گویند ما باید برای حل مشکل آلودگی پلاستیک، به چرخه کامل پلاستیک‌ها در طبیعت نگاه کنیم و قضیه مواد شیمیایی را در نظر داشته باشیم. این چرخه از این رو شکل می‌گیرد که مواد شیمیایی پلاستیک‌ها می‌توانند داخل آب و غذا شوند.

ادامه مطلب
نزدیک به 600 ماده سمی خطرناک در پلاستیک‌های بازیافتی وجود دارد

پژوهشگران اکنون می‌توانند صدها، یا حتی هزاران ماده شیمیایی پلاستیک را در بدن انسان‌ها اشکار کنند. می‌دانیم که برخی از این مواد با عواقب شدید سلامت ربط دارند. این عواقب عبارت هستند از مشکلات بارداری و بیماری‌های قلبی‌عروقی.

عدد ۱۶۰۰۰ مربوط به همه انواع پلاستیک می‌شود. در یک وسیله پلاستیکی روزمره، طبق معمولً صدها یا هزاران ماده گوناگون وجود دارد. به‌نظر می‌رسد که این عدد هم چنان دلواپس‌کننده است.

تنها ۶ درصد از مواد شیمیایی به‌کاررفته درون پلاستیک‌ها تحت نظارت قانونی می باشند.

حل قضیه آلودگی پلاستیک

این گزارش می‌تواند یک چارچوب خطر تازه تشکیل کند. چارچوب حاضر، تماس واقعی انسان‌ها و محیط‌زیست با پلاستیک را نادیده می‌گیرد و از این جهت، یک چشم‌انداز ناقص برای مردم و قانون‌گذاران به وجود اورده است.

ادامه مطلب
گوگل انگارً هوش مصنوعی بارد را به Google Messages می‌آورد

صنایع پلاستیک اظهار کرده‌اند که هرگونه معاهده‌ای در سطح جهانی باید مروج بازیافت و منفعت گیری مجدد از پلاستیک‌ها باشد. اما نویسندگان مقاله می‌گویند تنها از طریق کنترل پسماندهای پلاستیکی نمی‌توان از انسان‌ها و محیط‌زیست محافظت کرد. پیش‌تر نیز دانشمندان هشدار داده بودند که بازیافت و منفعت گیری مجدد، راه‌حل‌های ثانویه برای آلودگی پلاستیک می باشند.

دانشمندان می‌گویند شفافیت بیشتری درمورد انواع مواد شیمیایی (شامل افزودنی‌ها، ناخالصی‌ها و تسهیل‌کننده‌ها) که در تشکیل و بازیافت پلاستیک‌ها منفعت گیری خواهد شد ملزوم است.

نویسندگاه گزارش فوق می‌گویند یک-چهارم مواد شیمیایی شناسایی‌شده فاقد اطلاعات پایه شیمیایی درمورد ماهیت خود می باشند.

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

ریشه مهم این قضیه، پیچیدگی شیمیایی پلاستیک‌ها است. در زیاد تر موارد، تولیدکنندگان مواد اولیه خود را از زنجیره‌های اراعه زیاد پیچیده می‌گیرند و خودشان نیز نمی‌دانند آن‌ها حاوی کدام مواد شیمیایی می باشند.

ادامه مطلب
هفت میلیون ماشین فرسوده در سرزمین تردد می‌کنند!_تاشکن

تنها ۶ درصد از مواد شیمیایی حاضر در دنیا تحت نظارت مقررات می باشند. متخصصان می‌گویند بدون سختی قانونی، انگیزه‌ای برای کشف مواد حاضر در پلاستیک‌ها وجود ندارد.

یک معاهده جهانی پلاستیک می‌تواند نقطه شروعی برای حل این قضیه باشد. مذاکرات این معاهده ماه آینده در اتاوا در کانادا برگزار خواهد شد. قرار است در این مذاکره، معاهده اولیه‌ای که ماه دسامبر در کره جنوبی تنظیم شد، نهایی گردد.



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها