خوش آمدید

بیماری‌های کلیوی بی صدا آغاز می‌شود/ از تشخیص تا درمان - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

بیماری‌های کلیوی بی صدا اغاز می‌شود/ از تشخیص تا درمان – تاشکن

به نقل از خبرگزاری مهر، فاطمه یساری، کلیه را تصفیه خانه بدن و یک ارگان مهم برای تنظیم آب و الکترولیت‌ها و دفع مواد زائد از بدن گفت و او گفت: بیماری‌های کلیوی در مرحله های اولیه خاموش و بدون علامت می باشند و وقتی علائم آنها آشکارمی‌شود که کارکرد کلیه‌ها افت یافته یا متوقف شده است؛ متأسفانه در این مرحله بیماری زیاد پیشرفت کرده است.

به حرف های این فوق تخصص نفرولوژی، با آگاهی بخشی و خبر رسانی عمومی درخصوص اهمیت و نقش کلیه‌ها، علل بیماری‌های کلیوی، علائم و راه‌های پیشگیری می‌توان گمان ابتلاء به اختلالات کارکرد و نارسایی کلیوی را افت داد و از مرگ تعداد بسیاری از افراد جلوگیری کرد.

یساری با اشاره به نحوه کارکرد کلیه افزود: کلیه‌ها از طریق ترشح آب و مواد اضافی به داخل ادرار در تنظیم مایعات بدن نقش دارند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نارسایی را از شایع‌ترین انواع بیماری‌های کلیوی گفت که به دو صورت حاد و مزمن مشاهده می‌شود و در صورت عدم درمان می‌تواند کشنده باشد.

به حرف های یساری، این بیماری در مرحله های اولیه بدون نشانه بوده و زیاد تر به طور اتفاقی و با آزمایشی که به دلایل فرد دیگر انجام شده تشخیص داده می‌شود که متأسفانه طبق معمولً دیرهنگام است و نارسایی مزمن کلیه اتفاق افتاده است.

ادامه مطلب
تیم ملی فوتسال در اولین قدم تورنمنت ویتنام ناکامی خورد_تاشکن
آخرین مطالب

این فوق تخصص نفرولوژی، نارسایی مزمن را مرحله‌ای از نارسایی برشمرد که کلیه‌ها در تاثییر تخریب پیشرونده و غیرقابل برگشت نفرون‌ها (واحدهای عملکردی کلیه)، دیگر قادر به دفع مواد زائد و سمی از بدن نیستند و این مواد در خون تجمع اشکار می‌کنند.

وی از دیگر بیماری‌های کلیوی به سنگ کلیه، بیماری‌های ژنتیکی، کیستیک و مادرزادی کلیه و اختلال کارکرد کلیه ناشی از بیماری‌های عرصه‌ای (دیابت، پرفشاری خون، روماتیسمی و…) اشاره کرد.

به حرف های یساری، برخی از اختلالات کارکرد کلیه نیز در تاثییر مصرف بی‌رویه داروهای مسکن، نمک زیاد و غذاهای فرآوری شده و درنتیجه صدمه کلیه‌ها تشکیل خواهد شد.

ادامه مطلب
مشکلاتی که آب های راکد باران برای سلامت تشکیل می کند - تاشکن

این استادیار دانشگاه با گفتن این که بعضی اوقات بیماری‌های مزمن کلیه در تاثییر بیماری‌های عرصه‌ای نظیر دیابت و پرفشاری خون ابراز می‌کند یادآور شد: ۵۰ درصد از بیماران دیابتی، نارسایی مزمن کلیه را توانایی می‌کنند. پرفشاری خون نیز علتصدمه به کلیه‌ها می‌شود.

یساری، دیابت و پرفشاری خون (شایع‌ترین بیماری‌های متابولیک جهان) را از علل مهم نارسایی مزمن کلیه برشمرد و چربی خون بالا، چاقی، استعمال دخانیات، سبک نادرست زندگی، مصرف بی رویه نمک، عدم تحرک، مصرف خودسرانه داروها همانند مسکن‌ها، آنتی بیوتیک‌ها و مکمل‌های بدنسازی را از دیگر فاکتورهای خطر بیماری‌های کلیه گفت.

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

به حرف های این فوق تخصص نفرولوژی، تعداد بسیاری از مکمل‌هایی که جوانان برای بدنسازی منفعت گیری می‌کنند متأسفانه تبدیل صدمه‌های کلیوی می‌شود که حتماً باید تحت نظر پزشک و متخصص تغذیه تجویز شود.

ادامه مطلب
پخش فیلمی از ابراهیم حاتمی کیا در سالروز ارتحال امام(ره)_تاشکن

یساری با اشاره به علائم بیماری او گفت: متأسفانه اکثر اوقات بیماری‌های کلیوی بدون علامت می باشند و وقتی علامت دار می‌شود که بیماری زیاد پیشرفت کرده است.

او گفت: بعضی اوقات بیماران کلیوی با علائم زیاد حاد و شدید به اورژانس مراکز درمانی مراجعه می‌کند. اما در مرحله های اولیه بیماری (مرحله بی صدا و خاموش)، اکثر افراد به واسطه یک آزمایش خون یا ادرار غیرطبیعی که به علت فرد دیگر انجام دادند به پزشک متخصص کلیه ارجاع داده خواهد شد.

این نفرولوژیست، فشارخون نرمال و طبیعی را شامل فشارخون ماکزیمم زیر ۱۳۰ میلیمتر جیوه و فشارخون مینیمم را زیر ۸۵ برشمرد و زیاد تر از این مقادیر را پرفشاری خون برداشت کرد.

وی با اشاره به فشارخون بالا به گفتن یکی از علائم بیماری کلیه اصرار کرد: بیمارانی که دعوا اول پرفشاری خون آن‌ها زیاد شدید است یا با مشکلات قلبی شدید و فشارخون زیاد بالا مراجعه می‌کنند بدون وجود سابقه خانوادگی فشارخون بالا باید حتماً از نظر علل ثانویه فشارخون از جمله بیماری‌های کلیه مورد بازدید قرار گیرند.

ادامه مطلب
دیدار رئیس فدراسیون ورزش روستایی، عشایری و بازی‌های بومی محلی با دبیرکل شهرداری آنتالیا

به حرف های یساری، ورم یا ادم پا، پف زیر چشم، فشارخون غیرعادی از نشانه‌های بیماری کلیه می باشند و کمرنگی و پریدگی رنگ پوست، افت حجم ادرار و تکرر شبانه ادرار (اخیراً تشکیل شده) از علائم بیماری‌های کلیه در مرحله های پیشرفته می باشند.

این فوق تخصص نفرولوژی خاطرنشان کرد: در مرحله های گسترش یافتهتر بیماری‌های کلیوی فرد دچار تنگی نفس، ورم عمومی بدن، بی اشتهایی و تهوع صبحگاهی می‌شود.

وی با اصرار بر الزام انجام سالانه آزمایش‌های کلیوی در بیماران دارای سابقه سنگ کلیه یا کیست او گفت: در این بیماران به خصوص افرادی که سنگ کلیه را دفع نمی‌کنند کم کم بافت نرمال کلیه از بین رفته و اختلال کارکرد کلیه ابراز می‌کند که امکان پذیر هیچ علامتی نداشته باشند. به این علت سالانه باید آزمایش کارکرد کلیه را انجام بدهند.

به حرف های این فوق تخصص نفرولوژی، مبتلایان به دیابت نیز باید از نظر کارکرد کلیه هر ۶ ماه مورد آزمایش و بازدید قرار گیرند تا رد پای اختلالات کلیوی در آنها سریع تر تشخیص داده شود.

ادامه مطلب
بسته خبری صداوسیما| «سنجرخان» و چند سریال تازه دیگر/ برنامه صبحگاهی که از شبکه چهار سردآورد

یساری با دقت به شیوع بالای بیماری دیابت که یکی از علت‌های شایع نارسایی مزمن کلیه است، کنترل دیابت و جدی گرفتن این بیماری را یک عامل زیاد مهم در پیشگیری از بیماری‌های کلیه ذکر کرد.

به حرف های وی، کنترل دیابت، کنترل پرفشاری خون، کنترل چربی خون بالا، تنظیم وزن، ورزش مناسب، رژیم غذای مناسب (کم نمک، کم چرب)، عدم مصرف خودسرانه داروها ضمن این که در جلوگیری از بیماری کلیه زیاد پشتیبانی کننده می باشند، پیشرفت بیماری در مبتلایان را نیز افت می‌دهد.

این فوق تخصص نفرولوژی، بسته به مرحله و نوع بیماری، درمان بیماران را متفاوت دانست و یادآور شد: با دقت به علت بیماری، درمان‌ها به راه حلهای جراحی، سنگ شکن، درمان‌های دارویی، دیالیز و پیوند صورت می‌گیرد.

یساری، مراعات منظم و دقیق رژیم غذایی و داروهای تجویز شده توسط بیمار را عامل زیاد مهمی در فرایند درمان یا کنترل بیماری برشمرد و اصرار کرد: پیشنهاد‌ها، داروهای تجویز شده، پرهیزهای غذایی و مراعات رژیم غذایی، زیاد اهمیت دارد و بیماران باید آن‌ها را جدی بگیرند.



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها