خوش آمدید

محققان به کشف راز شکل‌گیری اولین سلول‌ها در زمین نزدیک‌تر شدند

محققان به کشف راز شکل‌گیری اولین سلول‌ها در زمین نزدیک‌تر شدند


تا بحال محققان برای کشف راز و داستان چگونگی شکل‌گیری سلول‌ها روی زمین پژوهش‌های مختلفی انجام داده‌اند؛ و اکنون محققان مؤسسه تحقیقاتی اسکریپس کالیفرنیا با بازدید یک فرایند شیمیایی به نام فسفریلاسیون به حل این معما نزدیک‌تر شدند. این فرایند به گمان زیادً در تکامل سلول‌های اولیه به نام پروتوسل‌ها نقش داشته است.

بر پایه مقاله منتشرشده در Chem، در فرایند فسفریلاسیون گروه‌هایی از اتم‌ها همانند فسفر به یک مولکول اضافه خواهد شد و عملکردهای آن را بهبود می‌بخشند. به‌نظر می‌رسد این فرایند شیمیایی سریعتر از آنچه قبلاً فکر می‌شد وجود داشته باشد. این فرایند، پروتوسل‌ها را به نسخه‌های گسترش یافتهتری از خود تبدیل کرده و علتایجاد مولکول‌های متنوع‌‌تر، پایدارتر و از نظر شیمیایی فعال‌تر شده است.

راه اندازی اولین سلول‌های زمین با فرایند فسفریلاسیون

محققان گمان خواهند داد که این پروتوسل‌ها در بیشتر از ۳.۵ میلیارد سال پیش، ازجمله با اهمیت ترین بلوک‌های سازنده فرایندهای بیوشیمی بوده‌اند و احتمالا از چشمه‌های آب گرم زیر اقیانوس پدید آمده‌اند. به‌طورکلی فرایند فسفریلاسیون در عملکردهای بیولوژیکی بدن زیاد مشهود است، ازاین‌رو، دانشمندان گمان می‌زدند که این فرایند باید در مرحله های اولیه راه اندازی پروتوسل‌ها نیز دخیل باشد.

ادامه مطلب
«سرنخ» از هیچ برنامه ای کپی نشده است

محققان برای آزمایش فرضیه خود، شرایطی را که به گمان زیادً با روزهای اولیه زمین مطابقت دارد، در آزمایشگاه تکرار کردند. آن‌ها مواد شیمیایی مختلفی همانند اسیدهای چرب و گلیسرول را برای تشکیل مولکول‌های پیچیده‌تر ترکیب کردند.

با تغییراتی در دما و اسیدیته، محققان توانستند عکس العمل‌های شیمیایی مورد نظر خود را تشکیل و ثابت کنند که نزدیک به ۴ میلیارد سال پیش فرایند فسفریلاسیون امکان پذیر در روال تکامل پروتوسل‌ها مؤثر بوده باشد. یقیناً بازسازی شرایط چند میلیارد سال قبل زمین، کار ساده‌ای نیست و تا این مدت باید پژوهش‌های مختلفی برای کشف داستان شکل‌گیری حیات روی زمین انجام شود.

ادامه مطلب
معارفه پورشیب به گفتن سرپرست دبیری فدراسیون کاراته_تاشکن



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها