خوش آمدید

چگونه به بیمار سکته مغزی کمک کنیم/ کارهایی که نباید انجام داد - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

چطور به بیمار سکته مغزی پشتیبانی کنیم/ کارهایی که نباید انجام داد – تاشکن

به نقل از خبرگزاری مهر، آناهیتا ذوقی او گفت: با پیشرفت تکنولوژی، دانش بشر، بهداشت و دسترسی آسان‌تر به امکانات طول عمر بشر افزایش یافته و شیوع سکته‌های مغزی در دنیا زیاد تر گزارش شده است.

او گفت: اولین و با اهمیت ترین عامل ابراز سکته‌های مغزی سن است، یعنی هر چه سن بالاتر رود، شانس ابراز سکته‌های مغزی هم به مراتب زیاد تر می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به نقش جنسیت در ابراز سکته‌های مغزی او گفت: در مردان سکته مغزی بیشتر از زنان است و این در حالی است که نژاد نیز بر ابراز انواع سکته‌ها بی تأثیر نیست.

وی با اشاره به این که سیاه‌پوستان زیاد تر از سفید پوستان در معرض دعوا سکته مغزی قرار دارند، در ادامه گفت: سبک زندگی نادرست هم می‌تواند عامل خطر سکته مغزی باشد.

به حرف های ذوقی، چنانچه در خانواده یا بستگان نزدیک سابقه سکته مغزی وجود داشته باشد، این افراد نیز در دسته گروه‌های پرریسک ابتلاء به سکته می باشند.

ادامه مطلب
جذب سرمایه گذار در پروژه های کلان شهری
آخرین مطالب

این متخصص مغز و اعصاب با گفتن این که با مداخلاتی می‌توان از ابراز سکته‌های مغزی پیشگیری کرد در ادامه گفت: برای مثال ابتلاء به سختی خون ربط مستقیم با ابراز سکته مغزی دارد، هر چه سختی خون بالاتر باشد شانس سکته نیز زیاد تر است.

دیابت قندی یکی دیگر از دلایل ابراز سکته‌های مغزی است که عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به آن اشاره کرد و افزود: اگر فردی همزمان سختی خون و دیابت داشته باشد، شانس ابراز سکته مغزی در او دوبرابر سایرین است.

ادامه مطلب
5 اشتباه رایجی که باعث زردی دندان‌ها می‌شود

وی با گفتن این که چربی خون بالا و سطح کلسترول خون نیز در ابراز سکته‌های مغزی تاثییر گذارند، افزود: به هر مقدار که سطح کلسترول خون بالاتر باشد، شانس سکته‌های مغزی زیاد تر است.

ذوقی با گفتن این که مصرف سیگار نیز می‌تواند تبدیل سکته مغزی شود، در ادامه گفت: مقدار مصرف سیگار با سکته‌های مغزی، ربط دارد به هر مقدار که زیاد تر از سیگار مصرف شود به همان اندازه گمان سکته بالاتر می‌رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اصرار کرد: یقیناً اگر پنج سال از ترک سیگار قبل باشد و فرد دچار دعوا سکته شود، علت ابراز سکته نمی‌تواند ارتباطی به مصرف سیگار داشته باشد.

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

ادامه مطلب
خلف وعده در تامین ارز خودروسازان؛ آیا باید منتظر مشکلات بزرگتر باشیم؟

او گفت: مصرف الکل هم می‌تواند علتابراز انواع سکته‌های مغزی اعم از خونریزی دهنده تا دیگر موارد باشد.

این متخصص مغز و اعصاب خاطرنشان کرد: بیماری‌های قبلی و تنگی عروق گردنی نیز می‌تواند از ریسک فکتورهای ابراز سکته‌های مغری باشند، به این علت مبتلایان به بیماری‌هایی ژنتیکی که شانس لخته شدن در آنها زیاد تر است برای پیشگیری از ابراز سکته باید تحت نظر پزشک متخصص باشند.

وی، پیشگیری ثانویه را در افرادی که دچار سکته مغزی شده اند، امری حیاتی دانست و همین طور گفت: در این روش می‌توان با مداخلاتی گمان ابراز سکته مجدد را کم کرد.

ذوقی با اصرار بر این که برای پیشگیری از ابراز سکته بازدید عوامل خطر الزام دارد، هشدار داد: مبتلایان به بیماری‌های ژنتیکی، سختی خون، قند و چربی باید ضمن درمان زیر نظر پزشک متخصص، اصول صحیح سبک زندگی را مورد دقت قرار دهند.

ادامه مطلب
تلسکوپ فضایی هابل تصویری از ابرهای معروف به گلبول انتشار کرد

منفعت گیری از چربی‌های غیر جامد و گیاهی همانند روغن زیتون، گنجاندن سبزیجات سبز برگ در رژیم غذایی، منفعت گیری از حبوبات، ترک سیگار و الکل و انجام ورزش‌های هوازی از دیگر مواردی می بود که عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، الزام انجام آن را با مقصد کنترل و پیشگیری از سکته‌های مغزی الزامی دانست.

وی به نشانه‌های ظاهری فردی که دچار سکته مغزی شده اشاره کرد و او گفت: هوشیار باشید و به محض این که مشاهده کردید نیمی از صورت یا بدن فرد فلج یا اصطلاحاً کج شده باشد، در سخن بگویید کردن دچار مشکل و یا دچار افت سطح هوشیاری شده باشد به گمان ابراز سکته مغزی شک کنید.

ذوقی هشدار داد: در مواقعی که فرد دچار دعوا سکته شده و یا با دیدن هر نشانه‌ای گمان می‌دهید این فرد سکته کرده، فوراً با اورژانس تماس بگیرید، بیمار را تکان ندهید و از خوراندن هر ماده آشامیدنی یا غذایی پرهیز کنید. در این اوقات هیچ زمان برای پایین آوردن سختی خون قرص زیرزبانی به طور خودسرانه به بیمار ندهید.

ادامه مطلب
توضیحات «سیما فیلم» درمورد پخش «سرزمین مادری»

وی با اصرار بر این که در افرادی که دچار دعوا سکته مغزی شده اند، زمان اهمیت زیاد بسیاری دارد او گفت: باید هر چه سریع تر بیمار تحت نظر درمان‌های تخصصی قرا گیرد، وقتی که سکته مغزی رخ می‌دهد تعداد بسیاری از سلول‌ها می‌میرند و شانس بازسازی خود را هم ندارند به این علت هر زمان را از دست ندهید و فرد را به مراکز درمانی برسانید با این کار شانس صدمه‌های مغزی به حداقل خواهد رسید.

این متخصص مغز و اعصاب در ادامه گفت: در مواقعی که فرد دچار دعوا سکته مغزی شده، اگر بیمار افت هوشیاری دارد او را به پهلو بخوابانید تا محتویات دهان او داخل ریه نشده تا از عفونت ریوی پیشگیری شود.



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها