خوش آمدید

نقد رمان سلاخ‌خانه شماره پنج در باغ کتاب

نقد رمان سلاخ‌خانه شماره پنج در باغ کتاب

به نقل از خبرگزاری برنا، نشست نقد و بازدید کتاب «سلاخ‌خانه شماره پنج» همراه با جلسه ضبط برنامه رادیویی «کتابخانه نیمه‌شب» تاثییر «کورت ونه گات» روز سه‌شنبه اول اسفند در باغ کتاب برگزار شد. در این برنامه «سعید اسلام‌زاده» به گفتن کارشناس و منتقد وجود اشکار کرد و اجرای آن را «محمدحسن امیدی» برعهده داشت.

در ابتدای برنامه سعید اسلام‌زاده، منتقد و کارشناس ادبیات با اشاره به این مسئله که «سلاخ‌خانه شماره پنج» یک تاثییر پست‌مدرن است او گفت: پست‌مدرنیسم یک جنبش هنری و ادبی است که در اواسط قرن بیستم ظهور کرد و به نقد مدرنیسم می‌پردازد.

وی با اشاره به ویژگی‌های رمان‌های پست مدرن در ادامه گفت: زمان‌های پست‌مدرن فاقد یک روایت واحد می باشند؛ به این معنی که خواننده باید از روایت‌های درهم آمیخته، معنی مورد نظر خود را استخراج کند. طنز سیاه نیز یکی از ابزارهای نویسندگان پست‌مدرن برای نقد جامعه است. آثار پست‌مدرن با زبان و فرم آن بازی می‌کنند و نویسندگان پست‌مدرن از ساختارهای زبانی و فرم‌های روایی غیرمعمول منفعت گیری می‌کنند.

ادامه مطلب
ماجرای بیماری خانم مجری و حسرتی که از غیبت در مراسم حسینی داشت- اخبار رادیو و تلویزیون - اخبار فرهنگی تسنیم

اسلام‌زاده با گفتن ویژگی‌های رمان «سلاخ‌خانه شماره پنج» او گفت: این رمان به علت پرداختن به نوشته جنگ و خشونت، به طنز سیاه آغشته شده است. رمان «سلاخ‌خانه شماره پنج» به گفتن یکی از با اهمیت ترین آثار ضد جنگ در جهان شناخته می‌شود. در این رمان «ونه‌گات» از ساختار روایی غیرخطی منفعت گیری می‌کند و به طور اتفاقی به مقاطع گوناگون زندگی شخصیت مهم داستان می‌رود.

در این برنامه قسمت‌هایی از کتاب در قالب نمایشنامه برای شرکت‌کنندگان اجرا و تکه‌هایی از آن مرور شد. این چنین شرکت‌کنندگان سوال‌های خود را حوالی کتاب نقل کردند. 

آخرین مطالب
ادامه مطلب
همه برنامه های سحر و افطار تلویزیون + جدول

 انتهای مطلب/



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها