خوش آمدید

سازمان توسعه پرتابگر اروپا

سازمان گسترش پرتابگر اروپا تأسیس شد


۲۹ فوریه ۱۹۶۴، سازمان گسترش پرتابگر اروپا (ELDO) تأسیس شد.

تولد سازمان گسترش پرتابگر اروپا (ELDO) در این روز و سازمان تحقیقات فضایی اروپا (ESRO)، سه هفته سپس، در ۲۰ مارس ۱۹۶۴ می بود.

آژانس فضایی اروپا که در ۳۰ مه ۱۹۷۵ با ادغام ESRO و ELDO راه اندازی شد، میراث تعداد انگشت‌شماری از «پیشگامان فضایی» اروپایی است که کوششهای دوراندیشانه آن دو سازمان را در اغاز دهه شصت میلادی به وجود آورد.

سازمان گسترش پرتابگر اولین‌بار به منظور تشکیل یک وسیله پرتاب ماهواره برای اروپا گسترش یافت. موشک سه مرحله‌ای گسترش یافته‌ به‌نام الهه اساطیری یونان، اروپا نام گرفت.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
الاهلی رتبه سوم مسابقات جام باشگاه های جهان را کسب کرد

به‌طور کلی، ۱۰ راه‌اندازی وجود داشت که تحت بودجه ELDO انجام شد. این سازمان متشکل از بلژیک، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و هلند می بود. استرالیا یکی از اعضای وابسته این سازمان می بود.

حتی در ابتدا، مکان پرتاب در استرالیا می بود، اما بعداً به گویان فرانسه منتقل شد. در سال ۱۹۷۴، بعد از پرتاب ناموفق ماهواره بلو استریک، این برنامه با سازمان تحقیقات فضایی اروپا ادغام شد و آژانس فضایی اروپا را راه اندازی داد.

به‌طور کلی، سازمان گسترش پرتابگر اروپا یازده پرتاب را برنامه‌ریزی کرده‌ می بود که تنها ده مورد از آنها واقعاً رخ داده‌ است. از ۹ پرتاب، چهار مورد پیروزی‌آمیز می بود. چهار پرتاب دیگر ناموفق می بود و یک پرتاب دیگر هم متوقف شد.

پرتاب دهم، F-9، در ۱۲ ژوئن ۱۹۷۰ انجام شد که همه مرحله های پیروزی‌آمیز می بود، بااین‌حال ماهواره موفق نشد در مدار قرار بگیرد.

ادامه مطلب
چه فردی دوست ندارد با دیبالا و لوکاکو بازی کند؟

بعد از این راه‌اندازی، ELDO اغاز به ازدست‌دادن‌ بودجه و اعضای خود کرد و درنهایت برای تشکیل آژانس فضایی اروپا به ESRO منتقل شد.

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها