خوش آمدید

اعمال مخصوص روز نیمه شعبان چیست؟

اعمال مخصوص روز نیمه شعبان چیست؟

به نقل از برنا، سیدبن‌طاووس در کتاب اقبال‌الاعمال خود درمورد اعمال روز نیمه شعبان این چنین می‌گوید:

ما در این قسمت، برخی از اعمال و عبادات ستوده این شب فرخنده را که از بین روایات برگزیدیم، در اینجا ذکر می‌کنیم؛ به این علت برخی از این اعمال را که خداوند جل‌جلاله به‌واسطه آن نیک‌بختی را بر تو اراعه کرده است، برگزین و بدان عمل کن؛ چون وقتی خواهد آمد که بساط زندگانی به دست مرگ برچیده و نامه‌های اعمال بسته خواهد شد و تو توان اقبال و دقت زیاد تر به خدا را نخواهی داشت.

فضیلت دعا در روز و شب نیمه شعبان

از جمله‌ی شب‌های پر برکت و با فیض ماه شعبان، شب پر فضیلت نیمه شعبان است که دارای قیمت‌های معنوی بسیاری است و از لحاظ برتری و با فضیلت بودن همانند شب‌های قدر دارای قیمت و منزلت زیاد می‌باشد همانطور که در مقام معنوی شب‌های قدر فرموده اند: «فإنّها لیله آلی الله علی نفسه الا یردّ سائلاً له فی‌ها ما لم یسأل معصیه». (طوسی، الامالی، ص ۲۹۷.)

ادامه مطلب
تماشای اعترافات سرباز اسراییلی درمورد جنگ غزه در تلویزیون

در سپیده دم پانزده شعبان سال ٢۵۵ هجری قمری نوزادی چشم به جهان گشود که با آمدنش دنیا را سراسر نور فرا گرفت و، چون آن کودک جحت الخلف بر روی زمین است و مایه‌ی خیر و برکت جهانیان، چرا که با ظهورش زمین را سراسر نشاط و عدل پر خواهد کرد و ظلم و ستم برچیده خواهد شد برای همین نیمه شعبان، این شب مبارک امکان پذیر با شب قدر همسانی داشته باشد چرا که به برخی اعمال شب قدر نیز در این شب پیشنهاد شده است که انجام نیز آن‌ها مستحب می‌باشد.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
روایت رأی هایی که به سختی داخل صندوق ریخته می شوند!

دعاهای شب و روز نیمه شعبان

رسول اکرم (ص) در برتری این شب پر خیر و برکت می‌فرمایند:

خداوند در شب نیمه شعبان به اندازه‌ی ریگ‌های زمین و موی گوسفندان بندگانش را می‌آمرزد. (مجلسی، بحارالانوار، ج ۹۴، ص ۸۶.) این کلام پر گهر نشانگر عظمت و شکوه شبی است که حتی ریزترین گناهان نیز به واسطه‌ی این شب مورد مغفرت قرار می‌گیرد.

روایت امام صادق درمورد شب و روز نیمه شعبان

از حضرت صادق (ع) روایت است که می‌فرماید از حضرت باقرع از فضیلت و برتری شب نیمه شعبان سوال شد فرمود:آن شب برترین شب‌ها سپس از لیله القدر است و در آن شب است که خداوند فضل خود را به بندگان عطا می‌فرماید و آن‌ها را به کرم خود می‌آمرزد. بعد در تقرّب جستن به سوی خدا در این شب تلاش کنید. همانا شبی است که خدا قسم یاد کرده به ذات مقدّس خود که سائلی را از درگاه خود دست خالی برنگرداند و نیمه شعبان شبی است که حقتعالی آنرا برای ما و امامان در روبه رو شب قدر که برای پیامبرص است، قرار داده است. (مفاتیح الجنان، ص ۲۷۲.)

ادامه مطلب
اگر زیاد نوشیدنی انرژی زا بخوریم چه اتفاقی در بدنمان می افتد؟

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

سخن مورد قیمت امام صادق (ع) نیز بیانـگر این نوشته است که نیمه‌ی شعبان به اندازه خودش، یک شب قدر برداشت می‌گردد و یکی از با اهمیت ترین شب‌هایی است که سرنوشت امور را به دست می‌گیرد چرا که از لحاظ مقام و منزلت معنوی با شب قدر همسانی و حالت مساوات دارد: «انّها اللیله التی جعل‌ها الله لنا أهل البیت بإزاء ما جعل لیله القدر لنبیناصلی الله علیه و آله و سلم» خداوند کریم همانطور که شب قدر، این شب گرامی و پرفیض را به رسول اکرم لطف و مرحمت نمود نیمه‌ی شعبان را نیز از لطف و کرم خود به اهل بیت و مومنین بخشش نمود.

ادامه مطلب
تمرین تیم ملی در چمن مصنوعی قبل از تقابل با ترکمنستان_تاشکن

آیت الله جوادی آملی در باره سرّ نهانی که در رابطه همتایی شب تولد امام عصر با شب قدر وجود دارد فرموده اند:

امام باقر (ع) در یک جلسه‌ی سوال و جواب در باره مقام و منزلت شامخ نیمه شعبان فرموده اند که باشکوه‌ترین شب سپس از شب قدر شب نیمه‌ی شعبان است که خداوند در این شب گرامی بخشش خود را بر امتش روا داشته است و با بزرگواری و سخاوت خود بندگانش را مورد رحمت و آمرزش قرار می‌دهد بعد اگر می‌خواهید دراین شب پر خیر و برکت به تقرب خداوند دست یابید بعد در این شب زیاد تلاش کنید و اعمالش را به جای بیاورید چرا که خدواند مهربان خودش حرف های است هیچ نیازمندی را تا وقتی که به گناه آلوده نگردد از رحمت بی کران خود محروم نمی‌کند. (الامالی، طوسی، ص ۲۹۷ و مفاتیح الجنان – ص ۲۷۲)

ادامه مطلب
چه سریال های خانگی می توانند در تلویزیون پخش شوند؟

نماز ۴ رکعتی مخصوص نیمه شعبان

این روایت از دعوت‌کننده به اطاعت خداوند جل‌جلاله، محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله روایت شده است:

در شب پانزدهم شعبان، بین نماز مغرب و عشا چهار رکعت نماز بخواند به این صورت که در هر رکعت، حمد یک مرتبه، سوره «قل هو الله احد» ١٠ مرتبه (در روایت دیگر ١١ مرتبه داخل شده).

بعد از آخر نماز بخواند:

«یا ربِّ اغْفِرْ لَنا» ١٠ مرتبه؛

«یا ربِّ ارْحَمْنا» ١٠ مرتبه؛

«یا ربِّ تُبْ عَلَینا» ١٠ مرتبه؛

«قل هو الله احد» ٢١ مرتبه؛

«سُبْحانَ الَّذِی یُحْیِی الْمَوْتى‌ وَ یُمِیتُ الْأَحْیاءَ وَ هُوَ عَلى‌ کُلِّ شَیْ‌ءٍ قَدِیر» ١٠ مرتبه.

هر کس این نماز را بخواند، خداوند متعال او را اجابت فرماید و حاجات دنیا و آخرتش را برآورده سازد و خداوند نامه عملش را به دست راستش دهد و تا سال آینده در نگه داری خدا می بود.

 

 



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها