خوش آمدید

برنامه سلامت خانواده را بهیاران انجام می دهند - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

حکمرانی غذا به ابزار تجاری سیاسی تبدیل شده است – تاشکن

به نقل از خبرگزاری مهر، علیرضا زالی، در چهارمین کنگره بین‌المللی و شانزدهمین کنگره سراسری تغذیه ایران، سیاستگذاری تغذیه‌ای را از اهداف بزرگ سیاستگذاران برشمرد و با اشاره به اهمیت حکمرانی غذا، او گفت: امروزه غذا یک ابزار قوت جهانی است و کشورهایی که در حوزه غذا عقب بیافتند از نظر اقتصادی و سیاسی نیز دچار چالش خواهد شد.

وی با اشاره به نقل از FAO مبنی بر رشد بالای قیمت اقلام غذایی در دو سال تازه، اظهار کرد: در امنیت غذایی دیدگاه از بین بردن نیازهای غذایی فقرا یک نگاه خیرخواهانه است اما در حاکمیت غذایی پشتیبانی به فقرزدایی، قطحی زدایی و از بین بردن نیازهای غذایی یک امر حمایتی است.

زالی، سیاستگذاری تغذیه‌ای را از اهداف بزرگ سیاستگذاران برشمرد و با اشاره به اهمیت حکمرانی غذا او گفت: امروزه حکمرانی غذا فقط تمشیت تغذیه ملی نیست بلکه به یک ابزار کارا، با صلابت و دیپلماتیک تبدیل شده است که امنیت غذایی و حاکمیت غذایی را نیز در برمی‌گیرد.

رئیس کنگره خاطرنشان کرد: در حکمرانی و متد حکمرانی غذا رابطه و رویکرد سیاست دولت‌ها با جوامع مدنی، گروه‌های تغذیه، مردم و قسمت خصوصی مورد دقت قرار می‌گیرد.

ادامه مطلب
ایران با تحول ورزشگاه بازی با قطر مخالفت کرد

وی یادآور شد: بعد از مناقشه غلات در جنگ اوکراین، حکمرانی غذا به یک ابزار جدی تجاری سیاسی تبدیل شده و زیاد مهم است.

زالی، او گفت و گو فراهم‌آوری، دسترسی، سلامت غذایی و پایداری را از اصول زیاد مهم حاکمیت غذایی و حکمرانی غذایی ذکر کرد و به‌کارگیری تکنولوژی‌های نوین را مهم برشمرد و او گفت: یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی امروزه در همه امور مداخله می‌کند، از داخل منزل و او گفت و گو‌های مطبخی گرفته تا اینترنت اشیا در حوزه طبخ غذا و صنایع تولیدی و تغذیه‌ای و بسته بندی و تعداد بسیاری از موارد دیگر.

به حرف های وی، اخیراً در کشاورزی سبز و هوشمند با منفعت گیری از هوش مصنوعی مشابه با رشد بذرها و دانه‌ها و مرحله های تکمیلی در گیاهان در مزارع سبز با رصد مرتب و دقیق بشر توانسته به درصد بالای تشکیل برسد.

ادامه مطلب
شرایط منفعت گیری از مسکن دولتی اظهار شد

زالی با اشاره به این که بر پایه اظهار FAO تا سال ۲۰۵۰ با چالش جدی افتغذا مواجه می‌شویم، منفعت گیری از فناوری‌های نوین را یکی از راهکارهای از بین بردن آن برشمرد.

وی، یکی از مشکلات مهم را هدر رفت بالای مواد غذایی در سرزمین گفت و او گفت: با آموزش همگانی مناسب خانواده‌ها می‌توان از هدر رفت مواد غذایی جلوگیری کرد.

رئیس کنگره با اشاره به کشاورزی سنتی در ایران بر الزام بهینه کردن ماشین آلات کشاورزی، برنامه‌ریزی برای بهبود اقتصاد روستاها، برنامه‌ریزی برای افت مهاجرت روستاییان و ترغیب نسل جوان به شراکت در کشاورزی برای بهبود حالت تشکیل موادغذایی اصرار کرد.

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

زالی با اشاره به شاخص‌های مهم اثرگذار در امنیت غذایی، بر الزام برنامه‌ریزی برای اندوخته‌گذاری در حوزه کشاورزی و تشکیل مواد غذایی در ایران جهت تحقق برنامه‌های راهبردی عمیق در حوزه تغذیه اصرار کرد.

ادامه مطلب
هفت میلیون ماشین فرسوده در سرزمین تردد می‌کنند!_تاشکن

وی، متخصصان تغذیه را بخشی از پیکره نظام سلامت برشمرد که یکی از پرجمعیت‌ترین گروه‌های نظام پزشکی را راه اندازی خواهند داد.

رئیس دانشگاه بر وجود پررنگ‌تر همکاران علوم تغذیه در حوزه سلامت اصرار کرد و خواستار نقش آفرینی زیاد تر آنان در حوزه‌های گوناگون سیاستگذاری، مشاوره، سلامت، گسترش سرزمین، اپیدمیولوژی و…، شد.

وی در ادامه به اهمیت تغذیه در گروه‌های خاص اشاره کرد و مادران باردار، مادران شیرده، کودکان و سالمندان را از گروه‌های صدمه پذیر جامعه دانست و به تشریح مشکلات و نیازهای تغذیه‌ای آنان پرداخت.

تداخلات دارو و غذا در سالمندان، اهمیت تغذیه مکفی در رشد و آینده کودکان، افزایش نیاز تغذیه‌ای مادران شیرده، الزام آموزش به مادران، از دیگر نکات نقل شده توسط زالی در این مراسم می بود.

وی، وجود متخصص تغذیه در بیمارستان را زیاد با اهمیت گفت و با اشاره به مشکلات تغذیه‌ای بیماران بستری در قسمت‌های اختصاصی بیمارستان‌ها بر شدت برنامه ریزی رژیم تغذیه‌ای برای این بیماران اصرار کرد.

ادامه مطلب
شعبه اخذ رأی برای هنرمندان در تالار وحدت تهران

به حرف های زالی، نیاز بیماران بستری در قسمت‌های مراقبت اختصاصی به پروتیین و کالری افزایش می‌یابد. این چنین طول زمان اقامت بستری، تشکیل زخم بستر و عفونت بیمارستانی ربط تنگاتنگی با تغذیه دارد.

وی با اصرار بر منفعت گیری از ظرفیت سرشار متخصصان تغذیه و انجمن تغذیه ایران این گردهمایی علمی را نشان دهنده اندوخته اجتماعی برشمرد که در سه حوزه آموزش، بهداشت و درمان می‌تواند به وزارت بهداشت پشتیبانی کند.

الزام دقت به غذاهای فراسودمندی که بدیل‌های دارویی خواهد شد

رئیس کنگره، دقت به غذای فراسودمند را اثربخش برشمرد و او گفت: باید غذاهای فراسودمند را گسترش داده و به سفره ایرانی داخل کنیم؛ این غذاها بعضی اوقات بدیل‌های دارویی می باشند.

به حرف های وی، غذاهای فراسودمند با تغییرات ماکروبیوم‌های روده، مناسب سازی فلور و…، علتکاهش بیماری‌هایی نظیر دیابت، پرفشاری خون و سرطان‌ها خواهد شد.

زالی، دقت به غذاهای پروبیوتیک، سیستم بیولوژی، پروتئومیکس، نوتری ژنومیکس و…، را نیز الزامی دانست.

رئیس دانشگاه، این کنگره را بازتابی از تشکیل یک رویکردی نوین در حوزه سلامت برای برنامه‌های مودت آمیز و سیستماتیک با انجمن تغذیه ایران برشمرد و خاطرنشان کرد: یادمان باشد بهترین مشاور ما در حوزه سیاستگذاری، ترمینولوژی، آمایشی، اقتصادی، گسترش‌ای، ایمنی غذا و… انجمن تغذیه ایران است که دانش، توانایی و دلسوزی خود را به اثبات رسانده است.

ادامه مطلب
شرکت Astranis از ماهواره‌های امگا رونمایی کرد؛ اراعه پهنای باند اختصاصی از مدار زمین_تاشکن

زالی افزود: مطمئناً در همه کشورهای گسترش یافته یکی از رویکردهای درخشان در حوزه اصلاح فرآوری دقت به نظرات نهادهای مدنی ذیربط است. این عمل خوبی است که نهاد مدنی همانند انجمن تغذیه ایران بتواند در سیاستگذاری‌ها شرکت کند.

رئیس کنگره در ادامه بر الزام دقت زیاد تر به چالش‌های تغذیه‌ای و رفع کردن نیازهای غذایی سرزمین اصرار کرد.

زالی خاطرنشان کرد: امروز غذا یک ابزار قوت جهانی است؛ آب و غذا سلاح‌های کاربردی منازعات آتی بشر می باشند و کشورهایی که در حوزه غذا عقب بیفتند از نظر اقتصادی و سیاسی نیز دچار چالش خواهد شد.

رئیس دانشگاه در خاتمه سخنان خود ضمن تقدیر از دست اندرکاران برگزاری این کنگره، ابراز امیدواری کرد این گردهمایی علمی علتتحولات خوبی در حوزه غذا و تغذیه و سیاستگذاری حوزه غذا باشد.



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها