خوش آمدید

حلوا جوزی شیرینی سنتی جاجرم در شب یلدا در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد

حلوا جوزی شیرینی سنتی جاجرم در شب یلدا در فهرست آثار ملی سرزمین ثبت شد

به نقل از خبرنگار خبرگزاری برنا، علی مستوفیان با اظهار این خبر افزود: پرونده فنون و توانایی پخت حلوا کنجدی شهرستان جاجرم برای ثبت ملی تهیه شده می بود که در جلسه شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در فهرست آثار ملی ناملموس قرار گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی خاطرنشان کرد:ثبت آثار ناملموس، عاملی مهمی در انسجام فرهنگی و تحکیم جغرافیای تاریخی و اجتماعی هر منطقه به حساب می اید که می‌تواند علاوه بر قیمت فرهنگی‌شان جهت جذب گردشگران و منفعت اقتصادی استان شوند.

مستوفیان در ادامه گفت:حلوا کنجدی یکی از شیرینی‌های خوشمزه و کاملاً تهیه شده با مواد طبیعی و بدون افزودنی به استناد حرف های‌های بزرگان شهر از دوره قاجار تا امروز تهیه می‌بشود. 

وی او گفت: این شیرینی به علت حجم کم‌قیمت غذایی بالا و طبع گرمی که دارد زیاد تر در فصل زمستان در مراسم‌های نشاط اعیاد سفره شب چله و در مسافرت‌ها به‌گفتن تنقلات منفعت گیری می‌بشود.

ادامه مطلب
برنامه کودکی نداریم که درمورد «جیغ و دست و هورایش» سخن بگویید کنیم_تاشکن

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فرمود: حلوا کنجدی با اضافه‌کردن کنجد به شیره انگور جوشانده شده و در دیگ‌های بزرگ به‌اضافه ریشه گیاهی به نام بیخ به‌گفتن قوام‌دهنده که در کوه‌های اطراف جاجرم می‌روید تهیه می‌بشود. 

وی در خاتمه پافشاری کرد: خوشبختانه تا این مدت تعداد پنج کارگاه فعال تهیه این شیرینی در جاجرم وجود دارد که نحوه تهیه آن سینه‌به‌سینه و نسل به نسل منتقل می‌بشود.

تا بحال بیشتر از هزار و ۵۱۱ تاثییر منقول، غیرمنقول و طبیعی در استان شناسایی شد که ۷۶۴ مورد از این آثار به ثبت ملی و هفت تاثییر هم به ثبت جهانی رسیده است.

ادامه مطلب
آی‌‎مک M3 معرفی شد؛ مشخصات + قیمت

انتهای مطلب



منبع

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها