خوش آمدید

مسیر اوج‌گیری قدرت موشکی ایران چگونه آغاز شد؟ / ماجرای جمله دلگرم‌کننده رهبر انقلاب به شهید طهرانی مقدم

مسیر اوج گیری قوت موشکی ایران چطور اغاز شد؟ / ماجرای جمله دلگرم کننده رهبر انقلاب به شهید طهرانی مقدم


به نقل از خبرنگار فرهنگی ، مجموعه مستند «به شهادت تاریخ» روایتی متفاوت از شکل‌گیری و پیشرفت نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و پیشرفت‌ها، افتخارات و حوادث حساس انقلاب اسلامی را در قالب تصاویر مستند به عکس می‌کشد.

تکه‌های گوناگون این مجموعه مستند با نام «پول‌های بدون پشتوانه»، «جنگ به سبکی متفاوت» و «سرزمین مادری» همزمان با روز پاسدار روی آنتن شبکه مستند سیما می‌روال.

مجید اسکندری مدیر مطرح این مجموعه مستند درمورد انتخاب ایده آن گفت و او گفت: هنگامی ایده ساخت این مستند در ذهن ما شکل گرفت، تصمیم داشتیم قیاس‌ای بین دوره پهلوی و سپس از پیروزی انقلاب اسلامی در ۳ حوزه نظامی، اقتصادی و امنیت ارضی داشته باشیم و ابعاد گوناگون آن را مورد بازدید قرار بدهیم.

او همین طور گفت: تمرکز مهم ما در این مجموعه به سمت حوزه نظامی می بود و تلاش کردیم همه زیرشاخه‌های توان نظامی ایران در این دو دوره را مورد بازدید قرار بدهیم. با این حال بازدید توان موشکی ایران سخن مهم را می‌زد.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
اپل ظاهراً تا سال 2024 آیپد جدیدی به بازار عرضه نخواهد کرد

این مستندساز ضمن گفتن توان نظامی ایران در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی او گفت: قبل از هر چیز باید بدانیم که توان نظامی ما در دوران پهلوی چه شکلی می بود و در چه سیستمی رشد می‌کرد؟ مشهور است که رژیم پهلوی همه تجهیزات نظامی خود را از آمریکا می‌گرفت؛ یقیناً این تجهیزات، تجهیزات به روز دنیا نبوده است و مهم‌تر از آن این که آمریکا، یکی از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین تجهیزات نظامی خود را هیچ زمان به ایران نداد و آنهم «موشک» می بود. تنها موشکی که آمریکایی‌ها به ایران دادند، موشک‌های پدافند سامانه هاگ می بود که بردش در بهترین حالت به ۱۰۰ کیلومتر می‌رسید.

مشهور است که رژیم پهلوی همه تجهیزات نظامی خود را از آمریکا می‌گرفت؛ یقیناً این تجهیزات، تجهیزات به روز دنیا نبوده است و مهم‌تر از آن این که آمریکا، یکی از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین تجهیزات نظامی خود را هیچ زمان به ایران نداد و آنهم «موشک» می بود.

 

ادامه مطلب
ورزشکاران ژاپنی در المپیک 2024 با لباس‌های پیشرفته ضد نور مادون قرمز به میدان می‌روند_تاشکن

 

او خاطرنشان کرد: در حوزه‌های دیگر هم روال خرید تجهیزات نظامی ایران از آمریکا به همین شیوه می بود؛ برای مثال تجهیزات و هواپیما می‌خریدیم اما بر پایه نیاز سرزمین نبوده است و زیاد تر بر پایه دلالی‌ها شکل می‌گرفت. دلنشین است بدانید که معاون عملیات یکی از مقامات نظامی بلند رده پهلوی تعریف می‌کرد که در بدنه نظامی سرزمین، این استدلالات نقل می‌شد که اگر قرار است هواپیمای جنگنده از آمریکا بخریم، به جای F14 سراغ هواپیماهای گسترش یافتهتر برویم اما ناموافق می‌شد و منبع آنهم دربار پهلوی می بود.

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

اسکندری درمورد توان نظامی ایران سپس از پیروزی انقلاب او گفت: سپس از پیروزی انقلاب اسلامی شرایط مقداری متفاوت شد و سیستم نظامی ما دو استراتژی مهم را در پیش گرفت. اولین نوشته این می بود که به علت این که تحریم بودیم، باید به سمت تشکیل تجهیزات نظامی بومی می‌رفتیم. از سویی دیگر، سراغ جنگ نامتقارن رفتیم. بدین معنی که به جای این که سراغ ساخت ناهواپیمابر برویم، تصمیم گرفتیم قایق‌های تندرو بسازیم. این استراتژی دو نتیجه مهم را برای ما به همراه داشت. اول آنکه به علت ناشناخته بودن، دشمن را گیج می‌کرد و ثانیاً هزینه جنگ در برابر دشمنان را پایین می‌آورد.

ادامه مطلب
آپدیت آیفون در جعبه انگارً از ماه آینده توسط اپل اجرا می‌شود_تاشکن

او همین طور گفت: ترقی توان موشکی و وجود منطقه‌ای ایران یکی دیگر از تصمیمات مهم نظامی سپس از پیروزی انقلاب اسلامی می بود. در رابطه توان موشکی باید به مسئله مهمی اشاره کنم و آنهم این است که در جنگ ایران و عراق، پاشنه آشیل مهم ما که لطمات بسیاری را به سرزمین داخل کرد، موشک می بود. عراق موشک داشت و مناطق گوناگون ما را می‌زد و مردم انتظار داشتند که جواب موشک‌های آنها را با موشک بدهیم. همین نوشته علتشد تا جرقه ترقی توان موشکی در سپاه پاسداران زده بشود.

مدیر پروژه ساخت مستند «به شهادت تاریخ» با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری دانش موشکی در سرزمین او گفت: امام خمینی (ره) دستور خواهند داد که کاری در این عرصه صورت بگیرد و شهید طهرانی مقدم نخستین قدم را در این عرصه برمی‌دارد. او به همراه تیمی ۱۳ نفره، برای دیدن یک دوره آموزشی رشته موشک، به سوریه می‌روال. از سویی دیگر، تعدادی موشک از لیبی خریداری و مقرر می‌بشود که مستشاران نظامی لیبیایی برای آموزش آنها به ایران همراه شوند، اما معمر قذافی در پشت پرده با صدام تصمیم می‌گیرند که در میانه کار، آموزش را ترک کرده و مستشاران آنها به ایران برگردند. همین نوشته چالش بزرگی را برای ما تشکیل می‌کند.

ادامه مطلب
نوشاد عالمیان به جدول مهم مسابقات تنیس روی میز زاگرب صعود کرد_تاشکن

او همین طور گفت: در همان زمان، شهید طهرانی مقدم و تیمش که سردار حاجی‌زاده نیز یکی از همان افراد است، تصمیم می‌گیرند برای یادگرفتن شیوه ساخت و کارکرد آن موشک، یکی از آنها را باز کنند. خدمت مقام معظم رهبری (رئیس‌جمهور زمان) می‌روال و می‌گویند که برای این کار دلهره داریم اما آیت الله خامنه‌ای از آنها حمایتمی‌کنند می‌فرمایند: «حتما آن را باز کنید و یاد بگیرید.» آن اتفاق برکات بسیاری دارد و عرصه قوت امروز موشکی ماست.

در جنگ ایران و عراق، پاشنه آشیل مهم ما که لطمات بسیاری را به سرزمین داخل کرد، موشک می بود. عراق موشک داشت و مناطق گوناگون ما را می‌زد و مردم انتظار داشتند که جواب موشک‌های آنها را با موشک بدهیم. همین نوشته علتشد تا جرقه ترقی توان موشکی در سپاه پاسداران زده بشود.

 

ادامه مطلب
پخش فیلمی از اکبر عبدی و حاتمی کیا در آخر هفته تلویزیون

 

اسکندری درمورد دسترسی به اطلاعات تصویری برای ساخت این مجموعه او گفت: برای جمع‌آوری تصاویر آرشیوی از موشک‌ها با هوافضا ربط برقرار کردیم و آنها اطلاعاتی را در اختیار ما قرار دادند. یقیناً به علت طبقه‌بندی بودن اطلاعات و پیچیدگی‌هایی که وجود داشت، دریافت این اطلاعات اصلا آسان نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: تمرکز مهم ما در این نوشته، دریافت تصاویر مربوط به زمین‌گیر کردن پهپاد گلوبال هاوک آمریکایی می بود؛ همان پهپادی که صدها میلیون دلار قیمت داشت و طی یک عملیات پیچیده هوافضای سپاه با یک سامانه پدافندی ایرانی زده شد. این تصاویر در مستند نشان داده شده است. هدفمان هم این می بود که بگوییم توان موشکی ایران به قدری اوج گرفته است که می‌تواند پهپادهای پیشرفته آمریکایی را از بین ببرد.

او در آخر او گفت: همه سخن‌هایی که در این مستند درمورد دوران پهلوی شده، مستند است. برای هر کدی که اشکار می‌کردیم، از عناصر خود آنها و سران نظامی‌شان مصاحبه مستند قرار می‌دادیم. علاوه براین، سراغ تحلیل نرفتیم و همه چیزهایی که در مستند اراعه شده، داده و اطلاعات است.  

انتهای مطلب/



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها