خوش آمدید

سه موضوع تأثیرگذار در اخلاق پزشکی/ نگاه به بیمار باید تغییر کند - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

سه نوشته اثرگذار در اخلاق پزشکی/ نگاه به بیمار باید تحول کند – تاشکن

به نقل از خبرگزاری مهر، محمد رئیس زاده، در افتتاحیه دهمین کنگره اخلاق پزشکی، افزود: در افتتاحیه کنگره سه خبر خوب می بود که جهت خوشحالی است. اول فرمایشات فاخر و مورد قیمت حضرت آیت الله جوادی آملی که عمق کلام ایشان و مفاهیم جدیدی که گفتن کردند باید مورد دقت و ارجاع قرار بگیرد. خبر دوم هم این که ذکر شد در رنکینگ آسیا، کشورمان رتبه اول حوزه اخلاق پزشکی و مقالات مرتبط با آن است. سومین خبر هم رونمایی از دایرهالمعارف وزین اخلاق پزشکی است که قطعاً برای محققان و اعضای جامعه پزشکی مرجعی مورد قیمت و قابل اتکا است.

او همین طور گفت: ما در حوزه اخلاق پزشکی سرآمد هستیم و باید این جایگاه پاس داشته بشود. با نگاهی به قبل درمی‌یابیم در این عرصه تاریخی غنی داریم. در زندگینامه خودنوشت برزویه طبیب مربوط به دوران پیش از اسلام دقت به اخلاق طبابت آمده است. ما میراث دار بزرگانی چون ابوعلی سینا، رازی و علی بن عباس اهوازی هستیم که مفاخر علمی و پزشکی جهان بوده‌اند و در عین حال دقت اختصاصی‌ای هم به مقوله اخلاق طبابت و حکیم بودن داشته‌اند.

ادامه مطلب
۳۴ میلیون نفر در پویش ملی سلامت غربالگری شدند - تاشکن

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، در ادامه به سه نوشته اثرگذار در مقوله اخلاق پزشکی پرداخت و او گفت: ابتدا باید نگرش به بیمار و بیماری تحول کند و نوع نگاه از بالا به پایین پزشک به بیمار اصلاح و حتماً برعکس بشود. چرا که بیماران ولی نعمت جامعه پزشکی و نیز مورد عنایت خاص خداوند می باشند. برای فهمیدن این نوشته رجوع به دعای پانزدهم صحیفه سجادیه می‌تواند رهگشا باشد در مکتب اخلاقی ما اصرار شده که بیمار مورد قیمت است و ارج و قرب الهی دارد

او همین طور گفت: مورد دوم او گفت و گو زیرساخت‌های ملزوم برای اخلاقی شدن جامعه پزشکی است که معیشت از زیرساخت‌های مهم است. متولیان و سیاستگذاران باید بدانند شرط اخلاق مداری جامعه پزشکی این است که معیشت حداقلی جامعه پزشکی را بر پایه قانون فراهم کنند. مورد سوم هم او گفت و گو نظارت است. نمی‌بشود ماموریت های اخلاق پزشکی را به وجدان افراد سپرد و انجمن‌های علمی و نیز انجمن علمی اخلاق پزشکی، دانشگاه‌ها و کمیسیون اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی باید در این عرصه ورود کنند و هر جا اخلاق پزشکی مراعات نشد رسیدگی و تذکر داده بشود.

ادامه مطلب
مکالمه داوران دربی ضبط نشده می بود و ما اجازه انتشار کردن هم نداشتیم

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران او گفت: با دقت به این سه محور مبحث اخلاق پزشکی از حوزه تئوری و محتوایی به شکل عملیاتی و جاری در خواهد آمد.



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها