خوش آمدید

«کتاب قانون» سعید ابوطالب از امشب روی آنتن/ فخرالدین صدیق شریف رییس مجلس شد

نگاهی به یک برنامه انتخاباتی در تلویزیون/ «کتاب قانون» با وجود مردم و بدون مسئولین!


به نقل از خبرنگار فرهنگی ، این روزها سرزمین در تدارک برگزاری انتخابات ۱۱ اسفند است. صدا و سیما نیز با تدارک برنامه‌های گوناگون، در شراکتافزایی و وجود هرچه باشکو‌ه‌تر مردم پای صندوق‌های رأی نقش‌آفرینی کند.

برنامه‌هایی نظیر مناظره گروه‌های گوناگون سیاسی با یکدیگر یا برنامه‌های او مباحثه محور با وجود نمایندگان احزاب و گروه‌ها، از جمله برنامه‌های روتینی است که همیشه برای هر انتخاباتی ناظر آن بودیم. اما امسال سعید ابوطالب با ایده و طرحی نو در قاب تلویزیون ظاهر شده و فضای مجلس و انتخابات اینده را برای مردم ترسیم کرده است.

«کتاب قانون» یک رئالیتی‌شو است که این بار با نوشته سیاست و مجلس شورای اسلامی روی آنتن شبکه یک سیما رفته است. «کتاب قانون» از ۱۹دی میهمان خانواده‌های ایرانی است. این برنامه توانسته بستری فراهم کند که شهروندان عادی جامعه توانایی وجود در مجلس و قانون‌گذاری را داشته باشند و از این طریق با سازوکار نمایندگان در مجلس آشنا شوند. دیگر مسئله مهم این برنامه، همانند‌سازی جلسات کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی است. اگر به روال برگزاری این جلسات دقت کنید، فهمید تلاش و همت بازیگرانی که در قامت نمایندگان مجلس در جلسات وجود دارند خواهید شد.

ادامه مطلب
۲ طلا، ۳ نقره و یک برنز ووشوکاران ایران در بازی‌های رزمی جهان

در بهترین حالت خود را به جای هرکدام از آن افراد فکر می‌کنید و فهمید سختی‌ها و حساسیت‌های اختصاصی قانون‌گذاری و تصمیم‌گیری برای آینده سرزمین می‌شوید. این برنامه به جز این که مردم را از روال برگزاری جلسات مجلس و کمیسیون‌های آن آگاه می‌کند، تلنگر خوبی برای نمایندگان حاضر در مجلس و کاندیداهایی که سودای برنده شدن در انتخابات را دارند، است. برای نمایندگان از آن جهت قابل دقت است که فهمید دغدغه‌های مردمی که به آن‌ها رأی دادند خواهند شد.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
جوادی با قهرمانی در جهان سهمیه المپیک را بدست آورد

از طرفی دیگر جلسات خود را از قابی دیگر و با استدلالات جدیدتری بازدید می‌کنند و آن را در ترازوی قیاس و راستی‌آزمایی قرار خواهند داد. از این طریق فهمید خواهد شد که اگر فرد فرد دیگر به جای آن‌ها بر کرسی نمایندگی مجلس می‌نشست چه تصمیم فرد دیگر می‌گرفت. احتمالا با اهمیت ترین رسالت «کتاب قانون» این باشد که جراغ هشدار را برای نمایندگان مجلس روشن کند تا درد و دغدغه‌های مردم را بهتر بفهمند و هیچ‌زمان فراموش نکنند که از بین همان مردم برخاسته‌اند.

موضوعاتی که برای مطرح در این برنامه در نظر گرفته شده هم در راستای دغدغه‌ و مشکلات مردم است. موضوعاتی همچون سربازی، فیلترینگ، شفافیت آراء و … که چند سالی می‌بشود نقل محافل بوده است. فخرالدین صدیق شریف و سیروس همتی تنها بازیگران نام آشنای این رئالیتی‌شو می باشند.

ادامه مطلب
مستندِ پرتره از بازیگر "مرد هزار چهره"، روی میز تدوین_تاشکن

باقی شرکت‌کنندگان در این برنامه نه سابقه بازیگری و نه سابقه وجود در مجلس را دارند. این هم از هنر کارگردان است که جمعی از نابازیگرانی که توانایی وجود روبه رو دوربین ندارند را طوری مدیریت و کارگردانی کند تا بهترین بازی خود را ارئه دهند.

صدیق شریف به گفتن رئیس مجلس در این رئالیتی‌شو به ایفای نقش پرداخته که با ظاهر موجه و گفتن اسایش‌قسمت و متین خود این مطمعن را به مخاطب می‌دهد که از حریم و منافع مردم در مجلس محافظت خواهد کرد. طنز شیرین و نهفته‌ای که در برخی سکانس‌های این برنامه وجود دارد، مقداری به جذابیت و گیرایی آن افزوده است.

اما مسئله‌ای که کمتر به آن دقت شده، وجود کارشناسانی است که در کنار بازیگران وجود دارند و برای اتخاذ تصمیمات بهتر و توان او مباحثه و اقناع دیگران به آن‌ها مشورت خواهند داد.

ادامه مطلب
ماجرای نامه دو رئیس جمهور اسبق و تحول در مناظره چهارم_تاشکن

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

بر پایه اظهارات محمدحسین سعادتی تهیه‌کننده این برنامه، ماه‌ها با کارشناسان و اندیشکده‌های گوناگون برای جمع‌بندی موضوعات قابل مطرح در«کتاب قانون» او گفت و گو و او مباحثه شده است. به نظر می‌رسد اگر این نوشته از سوی نمایندگان حقیقی مجلس هم پیگیری بشود ناظر نتایج خوبی خواهیم می بود.

وجود برنامه‌های همانند «کتاب قانون» در قاب تلویزیون باب ساخت رئالیتی‌شوهایی با موضوعات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را باز می‌کند. خروج از کلیشه‌هایی همچون مناظره، او مباحثه و … و ورود به فاز نمایشی با موضوعات سیاسی، نوعی نوآوری و خرق عادت در برنامه‌های سیاسی روتین صدا و سیما است.

انتهای مطلب/

ادامه مطلب
اندوخته‌گذاری برای تشکیل داروهای درمان ناباروری - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان_تاشکن



منبع

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها