خوش آمدید

فروش جهانی نیمه‌رساناها در سال 2023 به 527 میلیارد دلار رسید

فروش جهانی نیمه‌رساناها در سال ۲۰۲۳ به ۵۲۷ میلیارد دلار رسید


مطابق برآورد «انجمن صنعت نیمه‌رسانا» (SIA) در سال ۲۰۲۳ فروش نیمه‌رساناها در جهان با افت ۴۷ میلیارد دلاری حدوداً ۵۲۶.۸ میلیارد دلار بوده است. این رقم نزدیک به ۸.۲ درصد پایین‌تر از رکورد سال ۲۰۲۲ است؛ بااین‌حال مقدار فروش در نیمه دوم این سال به مقدار قابل‌توجهی افزایش یافت و نوید بهبود فروش در سال ۲۰۲۴ را می‌دهد.

بر پایه برآورد‌های SIA، مجموع تراشه‌هایی که صنعت نیمه‌رسانا در سال ۲۰۲۳ اراعه کرد، حدوداً به قیمت ۵۲۶.۸ میلیارد دلار می بود که ۸.۲ درصد نسبت به رکورد سال ۲۰۲۲ (نزدیک به ۵۷۴.۱ میلیارد دلار) افت داشته است. افت فروش نیمه‌رساناها در نیمه اول سال ۲۰۲۳ زیاد تر به رکود بازار کامپیوترهای شخصی، لوازم الکترونیکی و سرورها نسبت داده شده است.

درهمین‌حال، فروش نیمه‌رساناها در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۳ به ۱۴۶ میلیارد دلار افزایش یافت که ۱۱.۶ درصد نسبت به سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۲ و ۸.۴ درصد زیاد تر از سه‌ماهه سوم ۲۰۲۳ می بود. این چنین در ماه پایانی ۲۰۲۳، مقدار فروش به ۴۸.۶ میلیارد دلار رسید که ۱.۵ درصد نسبت به ماه قبل افزایش داشت.

ادامه مطلب
۷ راهکار برای افزایش جذب کلسیم

فروش جهانی نیمه‌رساناها در سال ۲۰۲۳

فروش نیمه‌رساناها در محصولات گوناگون

نیمه‌رساناها در محصولات مختلفی به‌کار می‌روال که عمدتاً تراشه‌های پردازشی بیشترین سهم را در بین آن‌ها دارند؛ این تراشه‌ها همانند پردازشگرهای گرافیکی، CPU و FPGA نزدیک به ۱۷۸.۵ میلیارد دلار از فروش نیمه‌رساناها را در سال ۲۰۲۳ به خود تعلق دادند. درآمد تراشه‌های حافظه با افت قیمت ۳D NAND و DRAM به ۹۲.۳ میلیارد دلار رسید.

این چنین فروش میکروکنترلرها (MCU) و مدارهای IC ماشین به ترتیب ۱۱.۴ درصد و ۲۳.۷ درصد از سهم فروش کلی نیمه‌رساناها را ثبت کردند که نسبت به سال قبل دیدنی بوده است. درآمد MCU به ۲۷.۹ میلیارد دلار و مدارهای IC به بیشترین حد یعنی ۴۲.۲ میلیارد دلار رسیده است. این آمار نشان‌دهنده این است که MCU و ICهای ماشین تقاضای بالایی از سوی سازندگان خودروها و این چنین دستگاه‌های هوشمند دارند، چون این صنایع اکنون بیش‌ازپیش از نیمه‌رساناها منفعت گیری می‌کنند.

1707627690 876 فروش جهانی نیمه‌رساناها در سال 2023 به 527 میلیارد دلار.webp
فروش نیمه‌رساناها بر پایه منطقه

فروش نیمه‌رساناها در نقاط گوناگون جهان نیز متفاوت بوده است؛ اروپا با ۴ درصد رشد تنها منطقه‌ای می بود که ناظر افزایش فروش می بود. دیگر مناطق رشدی نداشتند. مطابق گزارش SIA، در واقع فروش تراشه‌ها در قاره آمریکا ۵.۲ درصد، ژاپن ۳.۱ درصد و چین ۱۴ درصد افت داشته است.

ادامه مطلب
شکسته شدن ۲۵ تیر برق و خسارت به ۳ دستگاه ترانس در کرمان



منبع

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها