خوش آمدید

ساتیا نادلا و مایکروسافت

«ساتیا نادلا» در طول ۱۰ سال قیمت مایکروسافت را ۱۰ برابر افزایش داده است


در فوریه ۲۰۲۴، قیمت بازار مایکروسافت از ۳ تریلیون دلار فراتر رفت. به این علت مایکروسافت جلوتر از اپل، گوگل و متا، به ارزشمندترین شرکت عمومی آمریکا تبدیل شده است. انگارً مایکروسافت این افزایش قیمت را باید مدیون مدیرعامل جاری خود باشد.

به‌گزارش TECHSPOT، در فوریه ۲۰۱۴ «ساتیا نادلا» منصب مدیرعاملی مایکروسافت را از «استیو بالمر» تحویل گرفت. در آن زمان قیمت کلی مایکروسافت تنها ۳۰۰ میلیارد دلار می بود. اکنون ساتیا نادلا از سال ۲۰۱۴ توانسته است قیمت این کمپانی را زیاد تر از ۱۰ برابر کند. در زمان مدیریت نادلا، مایکروسافت نه‌تنها توانست به کمپانی شماره ۱ در اراعه نرم‌افزار تبدیل بشود، بلکه توانست خودش را به‌گفتن با اهمیت ترین شرکت فعال در حوزه محاسبات ابری و هوش مصنوعی معارفه کند.

در دوران مدیریت بالمر، مایکروسافت در دو حوزه مهم مرورگر و موبایل دچار کم شدن شد. یقیناً در ادامه توانست با مرورگر اج تا حدی ضعف اول را جبران کند. اما در حوزه موبایل اوضاع برای مایکروسافت بهتر نشد. به این علت کمپانی آمریکایی ناچار شد بعد از چند قدم نادرست در عرصه موبایل، تا حد بسیاری این حوزه را به فراموشی بسپارد.

ادامه مطلب
آمار مایکروسافت اج در سال 2023؛ مقابله با 127 میلیون دعوا فیشینگ

تصمیمات مثبت مایکروسافت در دوره ساتیا نادلا

نادلا این چنین مایکروسافت را از حصارها و محدودیت‌های خودساخته تا حد بسیاری خارج کرد. به همین علت این شرکت اغاز به همکاری در پروژه‌های متن باز کرد و نرم‌افزارهای خود را با مجوزهای متن‌باز بر روی سیستم عامل‌هایی به غیر از ویندوز انتشار کرد. به‌گفتن مثال در یک حرکت غافلگیرانه، حتی نرم‌افزارهای اختصاصی خود را بر روی لینوکس انتشار کرد.

ردموندی‌ها برای بهبود برندشان شرکت‌های مختلفی را خریداری کردند. سال ۲۰۱۶ این کمپانی تصمیم گرفت شبکه اجتماعی لینکدین را با مبلغ ۲۶.۲ میلیارد دلار خریداری کند و سپس در سال ۲۰۱۸ پلتفرم GitHub را خرید. در حوزه گیمینگ هم شرکت نام آشنای اکتیویژن بلیزارد را با مبلغ سرسام‌آور ۷۵ میلیارد دلار خریداری کرد.

ادامه مطلب
سهم ایران از پروژه فروارد فیفا، چه مقدار است؟

با دقت به اهمیت روزافزون هوش مصنوعی در فناوری‌های مدرن، یکی از حرکات استادانه نادلا اندوخته گذاری در OpenAI می بود. این شرکت سازنده ChatGPT (چت‌بات هوش مصنوعی مولد) و Dall-E (تولیدکننده تصاویر هوش مصنوعی) است. در حالی که رابطه بین مایکروسافت و OpenAI بعضی اوقات اوقات تنش‌آمیز بوده، اما به‌تازگی هر دو به طور چشمگیری با یکدیگر درحال همکاری می باشند.

یقیناً ساتیا نادلا باید چالش‌های مختلفی را هم حل کند. به گفتن مثال هدست حقیقت مجازی HoloLens موفق نشد انتظارات را برآورده کند و هوش مصنوعی کوپایلوت هم فعلاً نتوانسته دقت عموم کاربران را به خود جلب کند.



منبع

پر بیننده ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان ,اخبار سیاسی اخبار فرهنگ وهنر اخبار اجتماعی اخبار اقتصادی اخبار ورزشی و تکنولوژی را در سایت خبری تاشکن بخوانید.

0 0 رای ها
نظر دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها